vervolg van 25 maart t/m 1 april

2 april 2016 - El Rocío, Spanje

Reisverslag 25 maart 2016

Vrijdag 25 maart 2016

Vandaag een hele rustige dag en boodschappen gedaan voor de Pasen , wat een drukte in de winkel.

Ook hier heel veel chocolade paaseieren en nog veel meer. Geweldig was de verse vismarkt in de winkel, na ons nummertje getrokken te hebben genoten van hoe men hier de vis schoonmaakt en een enorme tonijn werd in stukken gesneden en er was twee vrouw voor nodig. In Nederland heb ik dit nog nooit gezien. Terug op de camping druk in de weer met de reisblog , heel jammer dat je niet eerst online alles klaar kan zetten en dan publiceren, zo zie je maar we moeten nog een hoop leren.

Het camper leven bevalt goed je leert veel mensen kennen , je heb twee soorten camperaars de ene groep overwinter en staat 6 maanden op de camping naar keuze , best wel een grote groep, we zijn er veel tegen gekomen die nu weer onderweg naar huis zijn. De andere zijn de trekkers net als wij en doen eerst hun dagprogramma en zoeken tussen 15.00 en 17.00 een plek om te overnachten.  Ook daar is verschil in, de een wil zo vaak mogelijk op een gratis camperplaats staan en de andere alleen op campings. Bij ons is het verschillend maar het liefst toch op een camping met faciliteiten zoals douche en warmwater.

Op deze camping campismo St André is het nu wat drukker door het paasweekend en hebben we veel Portugezen ontmoet en ook gesproken ze zijn enorm aardig en doen erg hun best om Engels te praten. Er zijn vaste plekken waar veel caravans staan waar weer een soort party tent overheen staat voor schaduw. Hele families staan er die in grote kratten hun vaten komen wassen  erg gezellig allemaal.

In de middag nog even gewandeld rond om de camping waar we 4 flamingo`s zagen binnenkomen.

Verder geen vogels bijgehouden vandaag.

zaterdag 26 maart 2016

Vannacht was het erg fris door de mist  maar het werd al gauw weer warmer en na het ontbijt en de dagelijkse huishoudklusjes zijn we vertrokken via de groene route heel erg mooi naar Sagres waar we nu geheel op het zuidwestelijke puntje van europa staan .

20160326_150211

We waren bang dat het net zo is als in Engeland  (last end ) en een soort kermisachtig gedoe zou zijn.

IMGL5655sagres-web

Gelukkig niet een prachtige klif waar een fort op staat en waar je na €3,00 pp betaald te hebben een heerlijke wandeling kan maken langs de klif .  Kees en ik waren helemaal gelukkig omdat er heel veel volwassen jan van genten waren die op trek zijn naar hun broedgebieden.

1IMGL5567jan-van-gent-web

De dichtbijzijnde is in Frankrijk .  Bijzonder was ook wel de grote groepen trekkende zwarte zee- eenden

Waarnemingen: jan van gent, zwarte roodstaart, zwarte wouw, geelpootmeeuw, zwarte zee- eend en een kuifleeuwerik.

zondag 27 maart 2016

Bij het wakker worden eerst gewatsappt naar de kinderen en kleinkinderen om vrolijk Pasen te wensen.  Onze eerste feestdag zonder hen, we missen ze zeker maar hebben goed contact.

Na het ontbijt nog naar de klif gewandeld maar de stroming en het licht was verkeerd dus zijn we op route gegaan  naar Faro naar het strand waar we na de lunch op het strand een heerlijke strandwandeling hebben gemaakt en bij de lagune de zilverplevier, lepelaar en wulpen ontdekte.

Daarna naar een voor ons een nieuw gebied, de Ludo boerderij Kees had dit gevonden uit een boek van 2003. Een mooie route naar de zoutvlakte en zoutwingebied waar we de Krooneenden,

IMGL5803krooneend-web

1dodaars, futen, wilde eenden, cettie zanger  en flamingo zagen.  Daar ontmoeten we ook een Engels echtpaar die graag door onze telescoop keken.

Een camping in Fuzeta  (algarva) aan de kust opgezocht, erg druk heel toeristisch maar dat wisten we. De campers en caravans staan hutje op mutje en weinig faciliteiten. Maar goed dat we hier maar een overnachting doen. De inlaag van de Atlantische oceaan is prachtig waar we dwergsterns ontdekte. Geweldig om de vissersbootjes te zien en alle mensen die hun paaszondag hier vieren met een wandeling en een hapje en drankje.

20160327_175819

Vandaag lekker buiten gegeten en pas naar binnen gegaan toen de zon onder ging.

20160327_183638

Waarnemingen: Zilverplevier, wulp, lepelaar, kleine zilverreiger, hop, merel, gaai, graszanger, blauwe ekster, krooneend, huiszwaluw, geelgors, dodaars, fuut, meerkoet, waterhoen, flamingo, bruine kiekendief vrouw, aalscholver, kuifleeuwerik, wilde eend, cettie zanger

maandag 28 maart 2016

Vandaag vertrokken richting Spanje en hebben verschillende havenstadjes bezocht en aan een van de haventjes aan de boulevard koffie gedronken , daarna de kerk en kasteel bekeken van Castro Marim en de daarom heen liggende zoutvlakte.

20160328_123250

Erg mooi maar weinig vogels. De camperplaats vonden we te groot en te druk en besloten door te rijden naar El Rocio in Spanje. Kees wilde langs de kust maar dat viel erg tegen, wat een smerige industrie,  maar gelukkig net als in Nederland na Pernis kwam het natuurgebied  in Spanje is dat  Naturel de Doñana. Het gebied begint pal achter het plaatsje El Rocio en het gebied was nu onder water.

20160328_195628

20160328_200612

Door het water zaten er flamingo`s, lepelaars, zwarte ibissen, wintertalingen, purperkoet en stelkluut. We zijn al eerder hier geweest met de vogelwerkgroep Zoetermeer in  september en toen zei de lokale gids als jullie weer komen moeten jullie het voorjaar pakken. Het is prachtig. Na het dineer zijn we naar El Rocio gelopen waar geen asfaltwegen zijn maar alleen zand  en het staat bekend om zijn paarden en de pelgrims bijeenkomsten.

20160328_195358

We zijn ook in de kerk geweest en natuurlijk de vogels bekeken.

Waarnemingen: oeverloper, putter, huismus, steltkluut, oeverzwaluw, graszanger, kuifleeuwerik,flamingo, gele kwikstaart, europese kanarie, blauwe ekster, ekster, roodstuitzwaluw, hop, groenling, roodkopklauwier, klapekster, roodborsttapuit, zwarte wouw, purperkoet, krakeend, wintertaling, lepelaar, zwarte ibis, kleine zwartkop, zwartkop, grote stern, blauwe reiger.

dinsdag 29 maart 2016

Wakker worden met zon en wat een leuke camping , na het ontbijt op de fiets naar  het plein eerst een stukje lopen door het zand en dan kan je fietsen op de stoep/boulevard. Het is duidelijk een toeristisch plaatsje ook de jonge Spanjaarden die we spraken omdat we een foto van ze moesten maken en vertelde dat ze uit Valencia kwamen en hier hun vakantie doorbrachten.  Op zand liepen de paarden met hun berijders en zang en muziek.

20160329_120631

In een plas was het erg druk door de huiszwaluwen die aan het baggeren waren voor hun nesten.

IMGL5880huiszwaluw-webjpg

Ineens kwam een huiszwaluw zielig vlakbij ons zitten duidelijk wat mis. Wij eerst even kijken maar zagen niets, hij hijgde wat ik (Els)wat schoon water gepakt maar dat hielp maar een klein beetje. Toen we verder liepen met de fiets aan de hand sprong hij achter ons aan maar bleef weer zitten. Kees weer terug en heeft hem opgepakt en zag toen dat hij te ver in de modder had gezeten  waardoor zijn vleugels aan elkaar geplakt zaten . Kees het schoongemaakt los in de hand gezet en daar vloog de huiszwaluw weer , een goed daad verricht (zie ook de video).

Er was genoeg te zien flamingo`s, ibissen , slobeend enz enz. Ineens landen op een van de eilandjes een groep vorkstaartplevieren, wat een feest.

IMGL6167vorkstaartplevier-web

Na de lunch door gefietst even naar het bezoekerscentrum en dan door waar de paarden staan . Bij de paarden  vloog een groep van wel honderd vorkstaartplevieren boven ons hoofd vanwege een wolk insecten, zo dichtbij en zoveel heb ik de vorkstaartplevieren nog nooit gezien en in de groep zaten ook een paar gierzwaluwen.

IMGL6825vorkstaartplevier-web

8 zwarte wouwen maakten een eind aan het feest en joegen de vorkstaartplevieren weg. Hoog boven ons vlogen in een bel ook vale gieren. Het is onze eerste zomerse dag 21 graden  en het werd warm dus zijn we terug gegaan naar de camping lekker in de schaduw siësta gehouden en de was in de wasmachine en de droger en daarna opgehangen om het laatste beetje te drogen. Na het eten weer terug gegaan naar het dorp en nog genoten van de vele vogels en als toetje joeg de zwarte wouw op de duiven van de kerk . Een mooie dag.

IMGL6367zwartewouw-web

IMGL6397zwartewouw-web

Waarnemingen: huismus, eurpese kanarie , putter, bijeneter, boerenzwaluw, huiszwaluw, roodstaartzwaluw, vorkstaartplevier, steltkluut, meerkoet, wintertaling, slobeend, krakeend, wilde eend, waterhoen, zwarte ibis, zwarte wouw, vale gier, blauwe ekster, ekster, blauwe reiger, kleine zilverreiger, lepelaar, flamingo, kemphaan, grutto, tureluur, zilverplevier, bonte strandloper, turkse tortel

woensdag 30 maart 2016

Mist , zware mist en het loste pas op rond half twaalf , in het plaatsje Matalascarias  na wat zoeken een mini supermarkt gevonden . Op naar het grote bezoekerscentrum van Espacio natural Doñana in het bezoekerscentrum werd ons uitgelegd dat er dit jaar weer geen water bij de vogelkijkhutten is.

Eerst maar geluncht bij de picknicktafels maar ja eten en vogels dat is altijd lastig binnen 5 minuten waren we met Engelse vogelaars 2 dwergarenden aan het bekijken en fotograferen.  De blauwe ekster kwamen op de broodkruimels af en mochten ook op de film en foto (zie video) .

IMGL6414blauwe-ekster-web

IMGL6426blauwe-ekster-web

We hebben toch maar de mooie wandeling gemaakt en bijna alle hutten bezocht, dat leverde toch het zang van de nachtegaal op. Bij een van hutten aan het eind waren er werkzaamheden en er werd een kooi gemaakt , ik ben benieuwd wat het gaat worden wij hebben er geen antwoord op gekregen , zelf denken we voor roofvogels of om de lynx te laten zien, door de droogte in het gebied komen er steeds minder mensen kijken dus moet er iets anders worden verzonnen. Kon ook niet vinden of het een nature 2000 gebied is wel is er een project met europa gedaan.

Bij het eind en weer bij het bezoekerscentrum liet een boomkruiper zich goed van dichtbij fotograferen.

IMGL6566boomkruiper-web

Terug gereden en gestopt bij het kleine bezoekerscentrum Acebuches de El Rocio waar we 6 vogelhutten bezocht hebben waar wel water stond en genoten van de lepelaars, snor, zwarte ibis en tafel -en krooneenden. Een prachtige wandeling van 9.5 kilometer nu waren we wel moe en het was al 18.00 uur en zijn terug gegaan naar de camping. Ondertussen is het gaan waaien , een koude wind dus hebben binnen gegeten. Weer een leuke dag.

Waarnemingen: ekster, blauwe ekster, huismus, ringmus, hop, zwarte wouw, zwarte ibis, dwergarend, boomkruiper, groenling, nachtegaal, europese kanarie, vink, pimpelmees, koolmees, bijeneter, lepelaar, kleine zilverreiger, purperreiger, tafeleend, krooneend, wilde eend, waterhoen, meerkoet, purperkoet, snor, buizerd, torenvalk, roodborsttapuit, grauwe gors, ralreiger, roodkopklauwier.

donderdag 31 maart 2016

Gelukkig wakker geworden met de zon, al was de wind redelijk sterk en fris maar heerlijk om wat te doen. We hebben vandaag een tocht gemaakt van 80 kilometer waarvan 60 over een hele slechte weg met veel gaten en hobbels en als die er niet waren dan waren er gemaakte bandos sanoras om de snelheid er uit te houden zelf 40 kilometer per uur was te hard. Arme camper, maar hij heeft het goed gedaan.

20160331_162805

Soms was er niet veel te zien maar ook mooie stukken vooral waar er water was, daar hebben we flamingo, zwarte ibis maar ook tureluur, groenpootruiter , grutto en zwarte ruiter. Bij het bezoekerscentrum José Antonio Valverde stond nu een laag water waardoor er veel te zien was heel veel meerkoeten, krooneenden en nog veel meer. We raakte daar in gesprek met een groep jonge Belgische  vogelaars die allemaal net afgestudeerd zijn in Gent en nu met elkaar vogelend door Spanje trekken.

Het is erg leuk om te zien dat toch ook veel jonge mensen geïnteresseerd zijn in de natuur en vogels.

Jammer was wel dat in het bezoekerscentrum je alleen door het raam kon kijken, maar toch leuk.

Volgende stop waren de vogelhutten van Dehesa de Abalo waar je 5€ betaald om daar te mogen wandelen en kijken, er zat ook een museumpje bij met een mooie tentoonstelling met ook mooie foto`s. Daar hadden we een nieuwe soort de tapuit die zich als een fotomodel liet fotograferen.

IMGL6771tapuit-web

Op de terugwandeling was de klapekster aan het zingen, dat hadden we één keer eerder gehoord in de Extremadura vorig jaar, dus we herkende het gelijk. Op de geluiden apps staat altijd alleen de roep. We hebben nu weer geprobeerd om het op te nemen maar zodra wij starten hield hij zijn mond jammer maar toch weer genoten. De jonge Belgen kwamen we ook hier weer tegen.

Het was weer tijd om terug te gaan naar de camping gelukkig was dit een iets betere weg met alleen de Bandos  en af en toe een gat in de weg.

In El Rocio bij de benzinepomp boodschappen gedaan  en getankt en na het eten nog even over de boulevard gefietst als afscheid met als toetje een heerlijk cappuccino met slagroom bij het restaurant van de camping.

Waarnemingen: Huismus, vale gier, hop, roodkopklauwier, putter, blauwe ekster, bijeneter, groenling, kuifleeuwerik, europese kanarie, buizerd, graszanger, merel, gele kwikstaart, grauwe gors, wilde eend, steltkluut, zwarte wouw, torenvalk, kleine torenvalk, grote zilverreiger, witgat, kleine zilverreiger, blauwe reiger, koereiger, tureluur, flamingo, zwarte ibis, grutto, zwarte ruiter, kalanderleeuwerik, gierzwaluw, boerenzwaluw, huiszwaluw, zwarte spreeuw, zomertalling, dodaars, slobeend, krakeend, purperkoet, snor, purperreiger, bruine kiek man en vrouw, klapekster, waterhoen, vorkstaartplevier, kemphaan, teminkstrandloper, witte kwikstaart.

vrijdag 1 april 2016

De route begon veel belovend nog maar net van de autovista en we zaten tussen de bijeneters, en de hop die een nest in een waterbak van de paarden had gemaakt  we zagen hem er steeds in en uit komen.

IMGL6861bijeneter-web

20160401_104847

Daar een bakje koffie genomen en bij het uitstappen zag Kees een beest kleiner dan een vos met een spitse snuit ( konden hem niet meer terug vinden bleef niet op ons wachten). Gelukkig een grote groep bijeneters. Door het bos prachtige route door gereden  naar Sevilla wat een grote drukke stad Amsterdam is er niets bij. Duurde best wel lang voordat we er uit waren, we konden ook nergens parkeren  of een straatje in . Dus zijn we door gereden en buiten de stad geluncht (we hadden ondertussen de klaphonger). Na de lunch door het prachtige landschap van Trebujena gereden met een prachtig uitzicht over de zoutvlaktes. In  Sanlucar de Barrameda de kamperplaats opgezocht  wouw wat een grote camperplaats  vlak bij de rivier rio guadalquivir  en er staan meer dan honderd campers en komen nu in het donker nog steeds meer bij. Maar goed wij zijn na aankomst op de fiets gesprongen  en heerlijk langs het strand naar de zoutvlakte van Bonanza  8 kilometer heen en 8 kilometer terug, het was de moeite waard.  De eerste die we zagen van de dunbekmeeuw en bleef gelukkig lang zitten, strandloper, bonte strandloper  enz  enz .

IMGL7005dunbekmeeuw-web

IMGL7011temminckstrandloper-web

IMGL6980flamingo-web

Bij terug komst de fietsen weer op de camper en gekookt onder tussen was het al bijna 20.00 en hebben we genoten van de zonsondergang hoewel de wind sterk was aangetrokken en na de foto zijn we snel weer in de camper in gedoken.

20160401_203244

En toen was er koffie met Disaronno Ameretto .

Waarnemingen: hop, bijeneter, roodkopklawier, boerenzwaluw, gele kwikstaart, kleine zilverreiger, kleine torenvalk, steltkluut,lepelaar, grote zilverreiger, flamingo, tafeleend, meerkoet, blauwe kiekendief, koereiger, dunbekmeeuw, geelpootmeeuw, kluut, tureluur, bonte strandloper, temmincks strandloper, rode wouw, zwarte wouw, boerenzwaluw, huiszwaluw, roodstuitzwaluw, gierzwaluw, huismus.

1. Willy Hollander:
    3 april 2016
    Wat heerlijk om te lezen dat jullie zoveel moois meemaken en zoveel vogels te zien krijgen.
    Liefs Willetje
  2. Bob de lange:
    3 april 2016
    Geen Witkopeend gezien ? Enige plek in Europa waar dat zou kunnen.
  3. Lia Roggeveen:
    3 april 2016
    Heerlijk hoor! De tijd aan jezelf, geen moeten maar mogen & dan fantastische plekken met dito waarnemingen. Wel iets gemist in Sevilla hoor! De 1e & tevens grootste Renaissance kathedraal ter wereld,ruim 8800m2. De Giralda op de patio de los Narajos. Alcazar van Sevilla het vb. van Mundejar architectuur. De Plaza de Espana & wandelen door de Santa Crux, de oude Joodse wijk.......ect. Veel moois op doortocht, hier ontluikende lente!
  4. Greet Laauw:
    3 april 2016
    Dat is weer genieten van jullie verhalen en mooie foto's! Greet
  5. Roel:
    3 april 2016
    Leuk om weer te lezen. Kees, mooie EHBO actie met de zwaluw. Groet Conny en Roel
  6. Nico en Nelly:
    Lekker, toch. Genieten.
  7. Ellen en Mary:
    3 april 2016
    Wat een mooi verhaal en vreselijk mooie foto's gemaakt
    wij genieten mee
    groet Ellen en Mary
  8. Nel en Frans:
    Wat een mooie foto's!
    Hebben jullie nog wel eieren gegeten met Pasen? Of alleen chocolade paaseieren?
  9. Wil fraikin:
    4 april 2016
    Wat is hebben jullie weer veel gezien en een goede daad verricht!
    Hier alles goed, gisteren de 3e mijn verjaardag gevierd. Konden in de tuin zitten,
    het was prachtig weer. Liefs en groetjes van mij Wil Fraikin
  10. Fanny:
    4 april 2016
    Lia en ik proberen jullie maar in kerken en andere eeuwenoude gebouwen te krijgen hahaha. En in mijn fantasie reis ik met jullie mee. Fantastisch wat er allemaal voor jullie camera en verrekijker vliegt. Blauwe eksters, goede herinnering in het park bij de picknickbank.
    Wij hebben zowaar ook een mooie warme dag gehad gisteren.
  11. Wilma Noort:
    4 april 2016
    Ha globetrotters. Ik sluit me aan bij alle vorige sprekers. De volgende keer geen vogelboek , maar een reisgids met highlights mee in de koffer. Voor alle mooie plekken die jullie achteloos voorbij tuffen !
    Maar, ......... vier vooral je eigen feestje, liefs Wilma
  12. Leon van den berg:
    7 april 2016
    Das nog een vogelen: in de zon met tussentijds lekker eten en koffie met amaretto. Leuk om weer eens iets te horen over El Rocio. Maar...vergeet niet af en toe eens een lekkere dot cultuur op te snuiven. Er is heel veel bijzonders te zien. Jullie zitten nu vlakbij Sevilla: mooie toren (giralda), prachtig plein ‘Plaza de España (mag je echt niet missen, heb je levenslang spijt van als je dat wel doet!), archeologisch museum , de Alcázar.. Dit is een koninklijk paleis van grote allure.