vervolg vanaf 26 Mei t/m 2 Juni

2 juni 2016 - Zoetermeer, Nederland

Donderdag  26 mei 2016

Het werd vanochtend druk op de camping er kwamen allemaal Oostenrijkers aan, blijkt het een vrije dag te zijn vandaag in Oostenrijk, Sacramentsdag daar kwamen we pas bij de eerste supermarkt in Oostenrijk achter dicht, heel Oostenrijk is dicht behalve de restaurantjes.

Op de prachtige route naar de Gross Glockner moesten we in een smalle tunnel achteruit voor een touringcarbus en dat was weer even spannend .

Bij de grens dachten we een vignet te kunnen kopen maar daar was de grenspost en alle benzine stations onbemand. Gelukkig in het tweede dorpje een benzinestation die wel bemand een vignet gekocht.

Onderweg bij een koffie stop heeft Kees voor wegenwacht gespeeld en een Oostenrijkse mevrouw geholpen met haar lekken band.

20160526_150406

Door de mooie dalen naar de tolpoort van de Grossglockner daar €35,- betaald en wat een prachtige hoch Alpenstrasse .

20160526_170939

Weer een adembenemend uitzicht en wat gaaf we staan op de camperplaats tegen over de hoogste berg (de top van Oostenrijk) . We staan geparkeerd naast de sneeuw en het is droog geen wind wel natuurlijk een beetje fris op 2365 meter hoog. (ook souvenirwinkels en de kabelbanen zijn dicht vandaag dus ik (Els) heb geluk haha

20160526_180425 20160526_180430 20160526_181644

We hebben ook de bergmarmot horen fluiten en gezien. De Alpenkauwtjes zijn redelijk benaderbaar wat erg leuk is om te fotograferen.

20160526_184615-1-1-1-1 IMGL3864alpenkauw

En niet onbelangrijk vlakbij de camper de waterpieper gezien gehoord en gefotografeerd die op deze hoogte broed.

Vrijdag 27mei 2016

Vanuit je warme bed de hoogste berg top van Oostenrijk zien is wel indrukwekkend en gewoon met t-shirt aan tussen de sneeuw in de zon je koffie drinken ook.

20160527_081607

Prachtige wandeling gemaakt naar het de Kaiser- Franz-Josefs- Hole en de gletsjer, Vele wandelaars waren al bezig om de vele trappen af te lopen naar het begin van de gletsjer.

20160527_101612

Wij zijn op zoek naar de heggenmus en dat is gelukt zowel de Alpenheggenmus ,waterpieper en de zwarte roodstaarten gezien.

De bergmarmotten waren heerlijk in de zon aan het eten of aan het zonnen het is een bijzondere ervaring.

Ondertussen werd het steeds drukker met hele mooie auto`s van Porsche, Ferrari tot Hummer en nog veel meer er was bij het automuseum bij het pad naar de gletsjer ook een toespraak, blijkt van wat we konden begrijpen een jubileum jaar van iets.

Wij zijn terug gelopen naar de camper en naar de Bruck an der Grossglockner strasse gereden met prachtige uitkijkpunten  en wat een auto`s, motoren, fietser en zelf een groep tractoren.

Het was bijna file rijden en natuurlijk moesten we van 2365 meter hoog via de slingerweg naar beneden naar 600 meter rijden.  In de auto konden we er niet over uit hoe mooi en leuke ervaring dit is.

De tolpoort was het einden van de pas en zijn we naar ons uitgekozen camperplaats gereden bij een restaurant/hotel/boerderij met een prachtig uitzicht in het dal.

20160527_151621 IMGL3928 IMGL3932

Na een uurtje kwam de gastvrouw vragen of we soms een airco aan hadden want hun stoppen vlogen er uit, bleek het onze Duitse buren te zijn die in hun camper de airco aanhadden .

Het is vandaag lekker warm en we hebben buiten gegeten en zijn buiten gebleven tot rond 21.00 uur ons de bekende regen en onweer weer naar binnen joeg.

Waarnemingen, zwarte roodstaart, alpenkauw, waterpieper, Alpenheggenmus, een prachtige juv. Steenarend, zanglijster, grote lijster, koolmees, pimpelmees.

Bergmarmot

Zaterdag 28 mei 2016

Vannacht een bosuil horen roepen. We waren vanochtend vroeg wakker de zon scheen weer, Kees heeft een route gemaakt via de Krimml waterval naar Zuid Duitsland.

20160528_093100

Na verschillende stops en wat saaiere wegen zijn we bij de springschans van Granisch partnach kirchen gaan kijken.

20160528_143927

Ik keek vroeger met mijn vader altijd op Nieuwjaars dag naar de uitzending van het schansspringen vanuit Granisch.

Nu staan we op de campercamping in Grainau en het weer is mooi weer en lang buiten gezeten en het is droog gebleven.

Vandaag weinig vogels maar bij een stop voor een uitkijkpunt ja wel hoor de notenkraker Kees heeft hem gevonden geweldig. In de dennenbomen heel veel goud en vuurhanen, tjiftjaf, fitis, zanglijster, zwarte kraai, vink, torenvalk,gierzwaluw,meerkoet, wilde eend, witte kwikstaart.

Eekhoorn

Zondag 29 mei 2016

Het weekend voor de Duitser en Oostenrijkers zat er duidelijk op de camping liep leeg en het was hartstikke druk op de wegen, zelfs een paar keer in de file gestaan.

We hebben een route door Oostenrijk Duitsland en weer Oostenrijk door de bergen gereden naar het plaatsje Hufingen  met af en toe zon maar ook stevige buien.

20160529_110336  20160529_114310

Op de camperplaats zat een kramsvogel en hebben we naar de waterval gelopen.

IMGL3934kramsvogel  IMGL3956kramsvogel IMGL3947kramsvogel

Ook hebben we het plaatsje bezocht waarbij Kees poseerde bij de koperen beelden van de stad.

Waarnemingen Buizerd, zwarte kraai, meerkoet, knobbelzwaan, fuut, Blauwe reiger en zwarte wouw.

Maandag 30 mei 2016

Het weerbericht was niet best voor vandaag maar het was droog toen we vertrokken naar het zwarte woud. Ik (Els) keek er naar uit om dat te zien had ik even pech we hebben alleen maar in de dikke regenwolken gereden, soms konden we niet eens de achterlichten van onze voorganger zien.

20160529_114310 20160530_134400

Onderweg gestopt bij natuurlijk een klokkenwinkel met allemaal koekoeksklokken ik kon het niet laten haha.

20160530_120450 20160530_114848

We waren blij dat we op de camperplaats in Ettlingen waren wat een bizarre tocht. Het was weer droog dus zijn het plaatsje in gelopen en cultuur gesnoven.

20160530_170248 20160530_170042  20160530_171959

Geen vogels bij gehouden wel hebben we bij een koffie stop een vos tussen de koeien gespot.

dinsdag 31 mei 2016

Vandaag lazen we in de Duitse krant wat een noodweer het is geweest en zelfs een aardverschuiving  dus we mogen niet te klagen over het weer en vandaag schijnt de zon en zijn we naar het natuurgebied bij de Rijn gereden .

20160531_114637 20160531_114753 20160531_160003

De Rijn staat duidelijk buiten zijn oevers maar dat maakt de nachtengaal niets uit , hij blijft uit volle borst zingen.

Heerlijk verschillende stops en zelfs even bij een vogelpark gekeken Brr wat erg de vogels in veel te kleine kooien dus gauw weg.

De lunch lekker buiten bij een meertje waar grauwe gans, Canadese gans, geelgors uit volle borst aan het zingen en de zwartkop genieten dus.

Nog naar andere vogelpunten aan de Rijn gereden soms was ook de weg overstroomd en moesten we terug, heel veel mensen kwam ook kijken naar de Rijn.

Nu staan we op een camperplaats in Worms, heerlijk gefietst naar het stadje een prachtige binnen stad en we staan naast de mooie brug met toegangspoort waar we ook naar doorheen hebben gereden.

20160531_171607 20160531_172548 20160531_172701

Een avond wandeling langs de Rijn gemaakt en mooie foto van de bomen en de wolken kunnen maken.

20160531_194409 20160531_195143 20160531_194942

Bij terug komst op de camperplaats blijkt we naast opslag tanks te staan en het stink behoorlijk.

Weer een mooie dag vandaag.

Waarnemingen: blauwe reiger, spreeuw, zwartkop, nachtegaal, koolmees,vink, aalscholver, knobbelzwaan, meerkoet, zwarte kraai, Canadese gans, grauwe gans, nijlgans, ringmus, huismus, ijsvogel, winterkoning, roodborst, ooievaar, geelgors, kleine karekiet, oeverzwaluw, vink, torenvalk, zwarte wouw, tjiftjaf, grote lijster, wielewaal, fazant en houtduif.

Woensdag  1juni 2016

Na een nacht stank snel ontbeten en wegwezen, we hebben nog onze andere vogelpunten bezocht maar konden nergens op komen vanwege het hoge water en het blijft maar regenen. Dus hebben we besloten om naar de bekende Loreley te rijden een tip van mijn moeder.

20160601_141045  20160601_141824  20160601_142752

Daar aangekomen was het gelukkig even droog en zijn we de 130 meter rots opgeklommen en genoten van het uitzicht het is natuur weer heerlijk toeristisch maar je moet er toch geweest zijn.

Op de parkeerplaats is een camperplaats maar deze beviel ons niet en het begon weer te regenen. Het was nog vroeg en zijn een stuk langs de rijn blijven rijden en zijn toen de snelweg opgegaan richting Venlo. Onder Venlo nog in Duitsland weer een hele slechte camperplaats waar we toch maar even gekookt en gegeten hebben .

Gelukkig was er 6 kilometer verder op er nog een en zijn daar gaan kijken en hier was het stukken beter bij een restaurant en er stonden nog 3 Nederlandse campers. Ondertussen is het noodweer geworden en werden we door onze vrienden en familie  gewaarschuwd heel lief.

We hebben tijdens onze reis al geleerd om goed beschut met de camper te gaan staan en hebben het noodweer goed doorstaan.

Na een lief appje van onze oudste kleinzoon besloten we morgen naar huis te gaan.

Donderdag 2 juni 2016

De GPS op de camperwinkel de Wit  in Schijndel om wat onderdelen te vervangen van de keuken (5 jaar oud dus onderhoud is nodig).

Onze vriendin Fanny waarschuwde al dat er bij Venlo problemen zijn met de wegen door het nood weer. Nauw dat klopt de bermen zijn weggespoeld met man en macht werd er geprobeerd het water weg te krijgen de werkmannen stonden tot hun borst in het water.

We hebben de omleiding gevolgd en zonder problemen aan gekomen in Schijndel waar we verbaast waren over de hoeveelheid onderdelen ze hadden werkelijk alles en alle reparatie terplekke die nodig waren doen.

Ook een tentje gekocht voor onze kleinkinderen die we in hun vakantie meenemen met de camper maar dat duurt nog even.

Lieve mensen dit is het laatste verslag van onze eerste camperreis.

20160604_200737

We hebben genoten en veel geleerd en ook genoten van jullie reacties op onze verhalen bedankt hiervoor.

Tot de volgende reis welke  naar verwachting in Augustus gaat starten.

eerst nog met de kinderen en kleinkinderen naar Frankrijk , hier kijken we ook naar uit.

Selfie

1. Jeroen:
    5 juni 2016
    Welkom thuis. Wat voor een koekoek zat er in die klok
  2. Fanny:
    5 juni 2016
    fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn gekomen. En zelfs al bij mij op de thee zijn geweest. Hoop dat we in de periode dat jullie hier zijn, we nog leuke tripjes maken als het lukt. In ieder geval de boottocht excursie naar Wormer- en Jisperveld. Gezellig en als van ouds.
    Alvast veel plezier toegewenst in de komende vakantie met kinderen en kleinkinderen
    Dank voor de verslaggeving.
  3. Nicole:
    5 juni 2016
    Het was een mooi verhaal. Ben benieuwd naar het vervolg. Veel plezier verder.
  4. Corrie:
    5 juni 2016
    Fijn dat jullie na 3 maanden gezond en wel weer thuis zijn. Wij zitten nu in Polen, dus samen vogelen in Polen zit er niet in! Over 1 week zit onze reis erop. We hebben genoten van de prachtige natuur en het fantastische weer!
  5. HesterM:
    5 juni 2016
    Boehoeee, is het nu al voorbij? Ik reisde zo lekker met jullie mee en raakte al gewend aan al die vogelnamen... Goed, op naar het volgende avontuur! Top cijfets voor deze reis....ik heb er van genoten! xxxx
  6. Hans Susan:
    5 juni 2016
    Wij zijn zelf ook onderweg en bij gebrek aan goede wifi liepen we zwaar achter met jullie reisverhalen. Vanavond de schade ingehaald. We hebben genoten van jullie verslag. Wat een reis!
    Wij wensen jullie een prettig verblijf in Nederland en weer veel bijzondere vogeltjes bij het vervolg van jullie reis.
  7. Nel en Frans:
    5 juni 2016
    Ik dacht het wel! Kinderen en vooral kleinkinderen blijft trekken! Maar in ieder geval heel erg bedankt voor je verslagen en welkom thuis!!
  8. Wil fraikin:
    11 juni 2016
    Welkom thuis jullie, dat wist ik niet. Ik heb nu pas jullie reisverslag gelezen.
    Jullie hebben weer ontzettend veel meegemaakt en gezien. Gelukkig is alles goed verlopen. Tot gauw Wil