vervolg van 2 t/m 11 april

12 april 2016 - Elche, Spanje

Zaterdag 2 april 2016

Koffie drinken aan de boulevard Sanlucar de Barrameda  met uitzicht op de rivier rio guadalquivir, prachtig.

20160402_100532

Het is ook altijd leuk mensen te bekijken en er werd hardgelopen, gefietst en snel gewandeld,  gewandeld met stok, rollator en achter de rolstoel of zonder hulpmiddelen. Kees noemde het de “revalidatie  boulevard” maar iedereen was aardig en zei gedag. Na de koffie vertrokken naar de Lagune van Merdina waar we een mooie wandeling gemaakt hebben naar de vogelhut en ja Bob hier zit nog steeds de witkopeend al was het zoeken en zat hij ver weg niet te fotograferen. Bij de witkopeend zaten 6 geoorde futen en gewone futen. In de hut was het weer hilarisch omdat ik (Els) met een Spaanse vrouw op de foto moest vanwege mijn lengte ik ga er maar geld voor vragen haha. Met een Spaanse vogelaar ontstond een leuke discussie over de geoorde futen, hij dacht dat het dodaars waren, maar die zaten er ook. Gelukkig kwamen ze iets dichterbij zodat hij ze ook gezien heeft.

Terug in de camper geluncht en zijn we naar de camping La Rosaleda gereden  vlak bij het badplaatsje Conil de la Frontera. De rest van de middag gerelaxt, gelezen en de blog bij gewerkt.

Op deze camping is er beter wifi maar de video`s  uploaden blijft een probleem dus hebben we besloten om alleen de foto`s te doen. De video`s houden jullie te goed.

Waarnemingen:  Grauwe kiekendief, kauw, huismus, dodaars, fuut, geoorde fuut, witkopeend, geelpootmeeuw, nachtegaal, kleine zwartkop, bijeneter, graszanger, zwartkop, gierzwaluw, putter, europese kanarie, rode patrijs, blauwe reiger, kleine zilverreiger, boerenzwaluw, huiszwaluw, hop en bosuil.

zondag 3 april 2016

Vanochtend lekker uitgeslapen en op ons gemak gedoucht en ontbeten en een heerlijk strandwandeling gemaakt. Het was erg druk, er bleek een viswedstrijd gaande te zijn en er werd een vuurpijl afgeschoten toen de wedstrijd was afgelopen. De lucht werd steeds donkerder en in de verte zagen we het al regenen. Toch eerst verder gelopen we zagen reuzensterns en grote sterns op het strand zitten, wat baalde Kees dat hij zijn fototoestel niet bij zich had. Gelukkig maar want we zijn niet droog bij de camper aangekomen. Na de regen is Kees op de fiets terug gegaan naar het strand om de sterns te fotograferen de meeste waren al weg maar toch nog een foto kunnen maken.

Gisteren avond hoorde we de bosuil al en vanavond weer dus hoofdlampje op en hem gezocht en gevonden en hij bleef rustig zitten  en Kees heeft hem gefotografeerd zover het kon in het donker.

IMGL7107bosuil

Het was vandaag een heerlijke relaxte dag morgen trekken we weer verder.

Waarnemingen niet echt bijgehouden maar de reuzenstern , bosuil en strandplevier zijn  weer een nieuwe soorten.

maandag 4 april 2016

Het was bewolkt en na de afwas op route gegaan  eerst naar de Dia een locale supermarkt en daarna nog koffie gedronken aan het strand en daar zaten de reuzensterns en grote sterns dicht bij elkaar en kon je goed het verschil van grote zien de reuze stern is bijna net zo groot als een zilvermeeuw en de grote stern bijna net zo groot als een kokmeeuw.

IMGL7108reuzen en grote stern

Helaas stormde het en  ging er een surfer daar het strand op om te surfen en vlogen de sternen weg,  gelukkig iets verder het strand op zodat Kees ze nog kon fotograferen en daar zat ook een audouins meeuw . Het begon ondertussen ook te regenen.  Op weg langs de kust naar Zahara-strand  maar daar stormde het zo hard dat we weer snel in de camper waren. Naar de rijstvelden van Zahara gereden over  een hobbelige weg maar vol met bijeneters, kneuen, purperkoeten, putters, groenlingen, purperreigers enz.

IMGL7188kneu

IMGL7275bijeneter

Helaas ging het steeds harder regenen en zijn we naar de camping van Tarifa gereden en is het niet meer droog geworden.

Ondanks het weer toch een leuke dag met leuke waarnemingen.

Waarnemingen: merel, huismus, reuze sterns,  geelpootmeeuw, audouins meeuw, zwarte spreeuw, lepelaar, bontbekplevier, aalscholver, bonte strandloper, boerenzwaluw, steltkluut, kluut, ooievaar, grauwe gors, roodborsttapuit, wilde eend, grauwe kiekendief vrouw, bijeneter, gierzwaluw, groenling, putter, gele gors, purperreiger, purperkoet, kleine zilverreiger, koereiger

dinsdag 5 april 2016

Wat een regen en storm vannacht, maar gelukkig is het nu droog maar wel bewolkt. Een wandeling naar de vogelhut van Playa de los Lances ,er zat genoeg maar ver weg.

20160405_103917

Veel drieteen, strandplevier, kleine zilverreiger en de nachtegaal . De zang op de film op kunnen nemen. Daarna naar het trektelpunt op de berg wat veranderd was en je eerst een heel stuk door moest rijden dan draaien op een militair weggetje (verboden) en toen weer terug de afslag op. Het trekstation gesubsidieerd door europa was verlaten en stond geheel leeg al hoewel er zat een rat in het zonnetje

IMGL7328rat

in het kantoor. Wat een mooi uitzichtpunt maar geen vogels behalve een grauwe kiekendief vrouw.

IMGL7183grauwe kiekendief

Toen op zoek naar een parkeerplaats in het plaatsje Tarifa dat was nog een gedoe uiteindelijk geparkeerd achter de supermarkt waar we gelijk maar boodschappen zijn gaan doen. In de camper geluncht heerlijke Spaanse aardbeien, jas en dichte schoenen aan en langs het strand op de boulevard naar het fort gelopen .Maar helaas hier mag je niet in.

20160405_140505

Terug een stuk door de kleine steegjes gelopen en na een bezoek aan de flappentap weer terug langs het strand naar de camper.  Kees had een route gemaakt naar een mooie camperplaats in  Benarraba. Eerst langs de beroemde berg van Gibralter en door de plaats Algeciras  waar we een hond op de weg hadden die voor ons uit bleef lopen midden op de weg. Door de bergen naar Benarraba , wat een mooie route maar wel een behoorlijke slinger weg en het hoogste punt was 843 meter , prachtig nu staan we op 657 meter met  5 campers op een rij ieder een eigen waterkraan en afvoer voor het vuile water  enz;

20160405_193416

Het toeval wil dat er 4 Nederlands sprekende staan en een Engels man en dat 4 campers van het zelfde merk zijn namelijk Burstner .  Bij aankomst zat de cirlgors luid te zingen maar liet zich niet fotograferen. Na het eten nog even rond gewandeld veel kneuen en Europese kanarie .

Verder vandaag geen waarnemingenbij gehouden.

woensdag 6 april 2016

Heerlijk geslapen en vanochtend een praatje met de Nederlanders met een Portugees kenteken, zij wonen al tien jaar in Portugal boven Lissabon en hebben het goed naar hun zin. Na de koffie vertrokken , weer de mooie bergen in naar het plaatsje Ronda. Onderweg verschillende stops gemaakt op de Mirradors (uitkijkpunten) wat is het hier mooi, het hoogste punt was vandaag 1020 meter hoog en toen weer slinger de slang naar beneden naar Ronda .

20160406_132801

Ronda staat bekent vanwege de historische brug die de stad ,die op een klif is gebouwd, met elkaar verbind. Wat een drukte, japanners, chinesen, amerikanen , duitsers enz. Het leek wel of alle nationaliteiten vertegenwoordigt zijn. Je kon een toer met een gids of per koets of mini bus of gewoon zo als wij lopend.

Onze camper hebben we weer bij een supermarkt op de parkeerplaats gezet en natuurlijk weer gelijk boodschappen gedaan. Het leek de oude Vroom en Dreesman wel je kon er werkelijk alles kopen van camping tot meubels. Wij hebben daar een nieuwe elektrische tandenborstel  en een nieuwe wokpan gekocht. Daarna geluncht en naar de brug gewandeld  wat een  smalle straatjes en toch gaan er auto`s doorheen. Bij de brug was het genieten van het uitzicht de mensen en natuurlijk de Alpenkraaien, Alpengierzwaluw, kauwen en blauwe rotslijster.  Ook een wandeling naar beneden gemaakt erg stijl en je moest ook weer naar boven.

IMGL7522alpenkraai

We besloten om niet naar de camping van Ronda te gaan  maar naar het meer Fuenta de Piedra waar de flamingo`s broeden. Bij aankomst nog voor de parkeerplaats zagen we slobeenden, meerkoeten helaas geen knobbelkoet echt alle snuitjes van de meerkoeten met de telescoop bestudeerd.  Er vlogen lachstern, witwangstern en  voor ons heel bijzonder de dwergmeeuw en tijdens de wandeling de kuifkoekoek.

IMGL7627kuifkoekoek

Het was lastig fotograferen omdat een groep Duitsers die verplicht aan het vogelen waren en ook nog een loslopende hond bij zich hadden. Na wat heen en weer gemopper gingen ze gelukkig naar het bezoekerscentrum .

We zijn naar de campingplaats Antequera gereden en stonden op een rij en langs een  doorgaande weg, niet ideaal maar lekker dichtbij het meer Fuenta de Piedra waar we morgenochtend terug gaan en  hopen op beter licht en meer vogels.

Waarnemingen: europese kanarie, huismus, zwartkop, kleine zwartkop, slangenarend, dwergarend, vale gier, alpenkraai, blauwe ekster, raaf, flamingo, meerkoet, slobeend, kleine plevier, steltkluut, kluut, tureluur, oeverloper, groenpootruiter, bosruiter, waterhoen, kuifkoekoek, witwangstern, lachstern, dwergmeeuw, gele kwikstaart.

donderdag 7 april 2016

Gisteravond nog een wandeling gemaakt door het plaatsje en daar kwamen we een Chinese bazar tegen waar we nog wat spulletjes hebben gekocht voor de camper. Verder op was de supermarkt nog open en lag tegenover de oefenvelden van de plaatselijke voetbalclub en daar de boodschappen voor morgen  gedaan . Een vrij onrustige nacht door het verkeer en na het ontbijt hup naar het meer, een heerlijke ochtend uitgebreid geoefend met digiscopie en gewandeld, bij de vogelhutten was een grote groep Spaanse kinderen met verrekijkers en telescopen bezig,  erg leuk maar wel druk.

20160407_114433

Hier wel goed de witkopeenden gezien en gefilmd. (Zie video)

IMGL7975witkopeend

Na de lunch een bergroute  gereden naar Alhama de Granada  (ja cultuur)wat bekend staat om de oude vesting stad en warmte bronnen.  Na het eten een prachtige wandeling in de kloof langs de oude vestingmuur gemaakt  en waar we een groep Nederlandse scholieren tegen kwamen die een uitwisselingsweek hadden.

20160407_194925

Na de wandeling zij hebben hem linksom en wij rechtsom gelopen kwamen we elkaar weer tegen op de parkeerplaats van de camper waar we gezellig met ze gekletst hebben.

Waarnemingen :  oeverloper, kauw, stelkluut, blauwe rotslijster, nachtegaal , flamingo , witoogeend, dodaars, kokmeeuw, witwangstern, lachstern, kemphaan, meerkoet, waterhoen, krakeend, slobeend, wilde eend, zwarte spreeuw, putter, kneu, kleine zwartkop, europese kanarie, raaf, Cettiezanger, rotsduif, houtduif, turkse tortel , grote bonte specht

vrijdag 8 april 2016,

Wakker geworden door het opbouwen van de vrijdagmarkt  gelukkig begonnen ze pas om 08.00 uur.

20160408_095240

Lekker vers brood gehaald op de markt voor het ontbijt. In de ochtend weer de kloof in gewandeld en daar werden we verwelkomt met de zang van de blauwe rotslijster, putter, roodborst en de winterkoning en hebben gezocht naar de waterspreeuw en rotskruiper maar niet gevonden. Een prachtige wandeling langs de resten van de oude stad vooral de vesting wal met gevangenis graanschuur onder de grond en de wasplaats. ( jullie zien we zijn niet geheel cultuur barbaren).

Na de wandeling snel nog vers fruit en noten gekocht want het bleek maar een markt van 3 uur te zijn .  Als lunch hebben we patat met gegrilde kip van de markt gegeten op een bankje in het zonnetje ,dat was wel nodig de wind is hard en fris.

Na de lunch naar het toeristeninformatiecentrum gelopen door de smalle straatje  en de rond wandeling gedaan,

20160408_14212720160408_14202120160408_142313

als laatste zijn we nog naar de warmte bronnen gelopen en daar blijk je dus te kunnen baden. Dat hebben wij dus niet gedaan. Onderweg kwamen we weer de scholieren tegen en die hadden wel gebad dus dat was weer dikke pret. Toen we aankwamen bij de warmte bronnen besloot ik gelijk om er niet in te gaan, er stond daar een man met zeep nota bene in een natuurbron iets te wassen wat ik niet hoefde te zien. Kees de held stak nog even zijn hand in het water of het echt warm was en natuurlijk was dat zo. We moesten er erg om lachen en zijn weer terug gewandeld.

Toch nog even terug naar de kloof om te kijken of we de blauwe rotslijster wat beter op de foto konden krijgen en ik (Els) wou nog even in de graanschuur kijken maar die was dicht. De blauwe rotslijster wel gezien  maar weer ver weg.

P4080370blauwerotslijster

Waarnemingen: huismus, huiszwaluw, gierzwaluw, putters, kauw, blauwe rotslijster, roodborst, winterkoning, hole duif, rotszwaluw, witte kwikstaart

Zaterdag 9 april  2016

Vanochtend eerst de camper gepoetst en weer gevuld met vers water, nog op zoek geweest naar vers brood maar niet te vinden, soms vraag ik me wel af hoe de locale bevolking dit oplost, er zijn in de dorpjes weinig of geen supermarkten maar wel in de grote plaatsen ik denk dus dat ze een grote vriezers hebben.

Onze tocht gaat vandaag naar Plano de Güëjar Sierra op 1100 meter dit is aan de voet van Sierra Nevada die op 3030 meter hoog ligt  ,dat vind ik te hoog en dus te koud. Het is een prachtige route met veel wielrenners op de weg. Bij Granada voor de stad een lunch plekje gezocht  en gevonden , dit bleek een weg te zijn naar een jongeren soos of zoiets want om de 5 minuten een bus vol jongeren en de bus weer leeg terug. De lunch werd prettig gestoord door een westelijke blondetapuit die redelijk goed te fotograferen is.

P4090391blondetapuit

Ja toen moesten we de stad Granada door en daar een afslag gemist en we reden door de binnenstad met de camper , straatjes van  1,80 meter breed en hopen dat er geen auto aan de kant stond , dankzij Kees zijn stuurkunst heelhuids de stad door gekomen en de prachtige route vervolgd , de Sierra  Nevada is nog volop in de sneeuw en met de verrekijker zag je de mensen nog skiën.

Tijdens een stop bij de stuwdam kwam er een Spaanse jongen van een jaar of 9 a 10 samen met zijn moeder vragen of hij onze Casa (camper) mocht bekijken, hij glunderde van oor tot oor dat het mocht en we werden door de familie uitgebreid uitgewuifd toen we weer verder reden.

We staan op de camping Las Lomas ,een prachtige camping met uitzicht op de berg en we staan op het hoogste plateau dus kunnen genieten van het uitzicht . Vanmiddag na de was heerlijk in het zonnetje gezeten.

20160409_170953

Waarnemingen: hop,  gierzwaluw, huismus, ekster, europese kanarie, bijeneters, grauwe gors, kauw, westelijke blonde tapuit, alpengierzawaluw, goudhaan, merel, putters.

zondag 10 april 2016

Na het zondagsontbijt zijn we wandelend  op pad gegaan naar de  El Tranvia De Sierra Nevada (de oude trambaan) die niet meer gebruikt wordt en er een wandelpad van is gemaakt van 4.7 kilometer en is vorig jaar geopend.

20160410_13204820160410_131450

Het was even zoeken waar het pad begon (dat wordt niet aangegeven) een Spaanse wandelaar heeft ons vanuit het dorp Güëjar Sierra het begin punt aangewezen. Het pad loopt langs de rivier Güëjar een prachtige waterstroom waar we gezocht hebben naar de waterspreeuw en we er twee gevonden hebben . (zie video) Bijzonder was ook de grote lijster maar helaas erg schuw, in totaal hebben we 10 kilometer in de berg gewandeld en soms behoorlijk stijl maar goed te doen , uit de zon erg fris maar heerlijk wandelweer. Geen soorten verder bijgehouden op deze hoogte weinig vogels veel merels en zwartkoppen geen Alpenheggenmus gevonden maar wel gezocht.

Maandag 11 april 2016

Vannacht kwam de regen en de wind , gelukkig stonden we goed beschut en hebben dus lekker geslapen.

De tocht ging door de bergen richting de oostkust wat een mooi gebied , eerst de berg op dan op het vlakke plateau wat adem benemend mooi (zie de foto`s).

20160411_13354920160411_13362820160411_120037

20160411_12255320160411_12310420160411_122342

Onderweg in elk dorpje gezocht naar een supermarkt want er moest nodig bijgevuld worden , maar geheel niet te vinden, arme bewoners. Uiteindelijk in een grote plaats Baza een supermarkt gevonden en de voorraden aangevuld.

De  stops waren  voor de bijeneters, roodkopklauwieren en de lunch het was eerst 166 kilometer naar de camperplaats maar die beviel ons niet , lag langs de grote weg bij een benzine station en verder niets. We besloten om verder te rijden naar Vélez- Rubio een goede beslissing mooi plaatsje en mooie camperplaats waar we het laatste plekje hadden naast 2 Nederlanders die al 7 jaar in Spanje wonen. Lekker gekletst en kwamen ook onze buren van gisteren op de camping weer tegen dus we aten wat later. Na het eten door het plaatsje gelopen en de cultuur bekeken.

Waarnemingen: grauwe gors, roodkopklauwier, houtduif, kuifleeuwerik, zwarte spreeuw, vale gieren, gierzwaluwen, bijeneter, huismus, europese kanarie.

1. HesterM:
    12 april 2016
    Geniet zo van jullie blog! We hadden hier ook fanatieke vogelaars afgelopen weekend. Begin te denken dat ik toch wat gemist heb... Hou je haaks!
  2. Arno van Berge Henegouwen:
    12 april 2016
    Super Els die trip van jullie. Hier nog steeds koud. Inmiddels doe ik de website van de vwg. Sophia is naar Limburg vertrokken. Simon zag de bosuil in het zonnetje in het park. Ik ben zo nu en dan in een kruiwagen, die ik met het handvat in de grond zet, te vinden in de natuurtuin. Zet hem naar de zon en dan bak je wel bruin na een tijdje. De vogels denken, dat de tuinman gek is geworden en leggen hun schuwheid af. Zo komen de fazanten vlakbij voor je neus met elkaar vechten. Net als bij het stierengevecht. Laatst zat er zomaar een grote zilverreiger in het poldertje. In onze tuin een vierkante meter kikkerdril. En dat terwijl de reigers nu gewoon waarje bijstaat de kikkers komen pakken. De wereld om ons heen verandert wel hoor hier. Ik fotografeer de boomkruiper uit de gang terwijl de voordeur op een kier staat. Het wordt steeds gekker. In het Streekblad is een serie gestart over natuur in Zoetermeer. Groeten uit het Groen. We schrijven er met een groepje mensen steeds afwisselende stukken in. Het wordt nu een beetje warmer buiten. Hartelijke groeten en houd jullie haaks,
    Arno
  3. Greet Laauw:
    12 april 2016
    Big smile en dikke duim voor jullie verhalen maar vooral ook voor de mooie en bijzondere foto's en video"s !!
  4. Nico en Nelly:
    Top genieten.
  5. Fanny:
    13 april 2016
    Ik zit ademloos te lezen. Wat heerlijk toch allemaal en het doet me goed dat nu jullie toch de tijd aan je zelf hebt, ook oude muurtjes en losse stenen kan waarderen. Eeuwenoude geschiedenis. Wat zal er veel te fotograferen zijn.
    In jullie vogel - luikjes - huis op het balkon wurmen de kauwen, merel en tortelduifjes zich toch door de openingen om te fourageren. Ik heb weer geregeld een tortelduif op mijn knie die voer vraagt, zo gaaf.
    En al die mooie namen van plaatsen waar jullie overnachten geeft mij de kriebels om weg te gaan. Misschien in september 5 dagen Praag, genoeg oude stenen te vinden hahaha. veel plezier en pas goed op elkaar
  6. Ellen:
    13 april 2016
    wat een heerlijke reis, hier iedereen met de tuinen bezig waaronder wij.
    Blijf dus maar even weg tot we weer met elkaar kunnen borrelen in de tuin
  7. Monique:
    13 april 2016
    Wat maken jullie een hoop leuke dingen mee en wat zien jullie ontzettend veel. Echt gaaf wat jullie nu doen.
  8. Lia Roggeveen:
    15 april 2016
    We beleven al lezend de reis in gedachten mee!
    Dat is al heerlijk! Blij dat jullie zo genieten!! Zie al uit naar de volgende update....
  9. Jetty:
    15 april 2016
    tot nu toe uitgelezen. Fantastisch hoe jullie ons laten mee genieten.
    Dat is wel heel wat anders dan hier waar ik de zaterdag voor pasen de eerste huiszwaluwen zag, de blauwe reiger voor onze neus in de tuinsloot regelmatig woelratten verorbert, zilverreigers vinden dat onze tuin ook van hun is en langzaam aan vele lentevogels binnen vallen. Bruine kikkers geven volop kwaakconcerten, de ringslangen nog niet wakker gezien.

We zien uit naar een volgend verslag, en jullie zien zoveel dat je wel een logboek moet bijhouden om later terug te kunnen zien. Komt mooi uit voor jullie volgers.
    Blijf genieten!
    Jetty
  10. Nel en Frans:
    15 april 2016
    Wat een belevenissen! We blijven jullie volgen en zijn zo ook een beetje op reis!
  11. Meta Waaijer:
    23 april 2016
    Hoi Els, Kees, Geweldig wat jullie allemaal ontmoeten aan vogels, mooie natuur en helaas ook regen. Het is een drukke reis qua bezienswaardigheden maar toch heel relaxed. Geniet ervan en fijn dat wij mogen meegenieten.
  12. Leon van den berg:
    29 april 2016
    Wat is het allemaal weer mooi:-)
  13. Wil fraikin:
    30 april 2016
    Door omstandigheden heb ik jullie verslag nu pas gelezen, wat een prachtig gebied ikzelf ben er met geologie club geweest en heb toen niet op de vogels gelet maar op mineralen. Zijn jullie nog in Gorafe geweest?(grotwoningen)
    Ga maandag een weekje naar Zeeland ook mooi liefs Wil