vervolg van 12 t/m 25 Mei

25 mei 2016 - Laibach, Slovenië

Donderdag 12 mei 2016

Nog één keer, de weersverwachting is beter dus besloten wij bij de koffie om toch Venetië in de zon te willen zien. Dat is gelukt het San Marco plein is 100 x mooier in de zon,

IMG_4856

IMG_4863IMG_4864IMG_4865

we hebben nu de ook de minder drukke straatjes bezocht en Kees heeft nu met zijn camera een leuk set foto`s gemaakt. Dus niet met het mobiel of telelens. De wandeling was lang met veel trappen en zeker de moeite waard. We hebben een kleine Allee gevonden

IMG_4888

IMG_4887

en straatjes waar de Venetiaanse  bevolking woont.

IMG_4883IMG_4889

Terug op de camping met versleten voetjes en net op tijd binnen voor de regen en onweer. Heerlijk gerelaxt in de camper.

Vrijdag 13 mei 2016

Vanochtend afscheid genomen van onze gezellige buurtjes en een echtpaar dat we bij de bushalte hebben ontmoet. Kees heeft een route gemaakt naar het Natura 2000 de “Po Delta” ongeveer 112 kilometer.

Inderdaad een mooie route in het begin dachten we zien en horen hier geen vogels. Maar bij de eerste stop gelijk raak een ijsvogel, aalscholver en boerenzwaluwen het regende weer hard dus geen foto`s.

De tweede stop was voor de kokmeeuw en zwartkopmeeuw en wat zat daar, een dwergaalscholver, ons vogelhart ging weer harder kloppen en het was bijna droog dus uit camper en wel opletten voor de voorbij scheurende auto`s het was genieten.

IMGL1894IMGL1925

IMGL2027

Een grauwe kiekendief vloog vlak langs de camper.

Ineens uit de boom een koekoek en daar achteraan een kuifkoekoek wat een feest.

IMGL1994IMGL2004

Ondertussen weer naar binnen gevlucht voor de regen, verder gereden en de volgende stop voor 6 kwakken waarvan 2 vrouwtjes, heerlijk vanuit de camper gefilmd dat een kwak een vis ving en deze probeerde naar binnen te werken.

IMGL2061 IMGL2195

Op een gegeven moment moesten we echt de ramen dicht doen zo hard ging het regenen en onweren. De regen is zelf goed op de film en foto te zien.

De route afgemaakt en aan het eind gezocht naar een camperplaats of camping , na 2 slechte camperplaatsen en een dichte camping besloten we om terug te rijden naar de camping Venezia waar we vanochtend vertrokken zijn. In slaap gevallen met het roepen van de dwergooruil

Waarnemingen: Wielewaal, ekster, gaai, kleine zilverreiger, Blauwe reiger, nijlgans, houtduif, turkse tortel, koereiger, kokmeeuw, geelpootmeeuw, stelkluut,kluut, lepelaar, bergeend, wilde eend, scholekster, visdief, nachtegaal, torenvalk, huismus, ijsvogel, koekoek, meerkoet, kleine karekiet, spaanse mus, spreeuw, buizerd, knobbelzwaan, meerkoet, tafeleend, flamingo, dwergaalscholver, kuifkoekoek, grauwe kiekendief, waterhoen, fuut, cettiezanger, grote stern, dwergstern, lachstern, kwak, purperreiger, fazant, huiszwaluw, boerenzwaluw, merel, koolmees, bonte kraai, gele kwikstaart, kleine torenvalk, kievit en dwergooruil.

zaterdag 14 mei 2016

Wakker worden door het gezang van de wielewaal en merel is zeker geen straf en het is droog met zon. Bij de afwas nog geklets met een jong Nederlands stel die op de fiets waren en eigenlijk meestal wild kamperen. Door het slechte weer zijn ze gestopt en gaan met het vliegtuig weer naar huis. Ze kwamen uit Kroatië fietsen en hadden gelukkig alleen in Italië slecht weer. Meestal hebben we korte maar leuke gesprekken en soms wat tips, natuurlijk zijn er ook mensen die niet eens gedag zeggen ook goed maar ik houd altijd vol en zeg gewoon gedag.

Vandaag zijn we op route gegaan naar de Venetië delta de zuidkant van Venetië.

IMGL2051  IMGL2281

Volgens onze boeken en voorbereiding materiaal is het een natuurgebied , helaas bijna geheel volgebouwd met nieuwe huizen, en pretparken. Gelukkig het laatste stuk is behouden gebleven en daar was het weer leuk vogelen. Zwartkopmeeuwen kolonie en kokmeeuw broeden gezellig bij elkaar te samen met de steltkluut en gewone kluut.

Bijeneters en hoppen, het was wel weer lastig kijken en vogelen vanwege de smalle weggen en getoeter van auto`s die toch wel hard reden terwijl het een 30 kilometer gebied is maar niet voor hen klaarblijkelijk.

Op de route is ook een camperplaats maar daar aangekomen blijkt dat je 3 dagen van te voren moeten bellen. We moesten er wel om lachen een leeg parkeer terrein met geen voorzieningen maar niet onverwachts welkom.

Geen probleem het is nog vroeg dus lekker over de smalle weggetjes gereden waarbij we hoppen en een prachtige zilverplevier in zomerkleed gezien hebben.

De volgende camperplaats bleek ook niet geschikt te zijn  maar wel in een prachtig natuurgebied net voorbij het plaatsje Caorie.

We staan nu aan een haventje bij een restaurant die zelf een camperplaats heeft gemaakt geweldig. We staan hier met 6 campers. Achter onze camper zitten de koereigers, kleine zilverreigers, hoppen, klapekster

IMGL2313

en niet te vergeten de grijze gors en bij de avond wandeling de nachtzwaluw gehoord en zien vliegen. Ook een beverrat wat is dat een groot beest en een haas erg leuk. Net  in de camper en de regen en onweer is er weer, maar je hoort ons niet klagen we horen voortdurend de nachtzwaluwen jagen.

Waarnemingen:

Wielewaal, merel, graszanger, wilde eend, blauwe reiger, kokmeeuw, zwartkop, koolmees, waterhoen, knobbelzwaan, ekster, houtduif, geelpootmeeuw, spreeuw, turkse tortel, fazant, boerenzwaluw, gaai, huiszwaluw, dwergaalscholver, aalscholver, kleine zilverreiger, visdief, grote stern, zilverplevier, stelkluut, kluut, grutto, tureluur, nachtegaal, bergeend, torenvalk, bijeneters,  grauwe kiekendief (vrouw), grijze gors, zwarte ibis, koereiger, oeverzwaluw, grote karekiet, kleine karekiet, cettizanger en nachtzwaluw.

zondag 15 mei 2016

Vanochtend vroeg de bosuil gehoord en weer lekker omgedraaid.

Wakker worden  met de zon heerlijk  na een lekker ontbijtje een wandeling gemaakt door het” Natura Vallevecchia’ gebied wat direct een woudaap opleverde wat een mooi gebied. Het gezang van de grote karekiet, kleine karekiet , nachtegaal, geelpoot meeuw en dodaars. Tevens zaten hier veel vlinders en libelles

IMGL2317  IMGL2320  IMGL2328

Terug gelopen naar de camper bleek er een helikopter geland te zijn achter onze camper het blijkt een privé vliegveld te zijn, later landen er ook een één motorvliegtuigje. Ze kwamen even lunchen bij het restaurant.

Na de lunch op de fiets verder het gebied in een prachtig strand waar aan het begin een Maria kapelletje staat. Ook geprobeerd een bosroute te volgen maar al gauw bleek het niet veel gebruikt te worden en de brandnetels staan mans hoog, terug en de andere route gepakt waarbij we een kolonie krooneenden vonden.  Ook prachtige vlinders en libellen veel afgestapt om ze te proberen te fotograferen wat goed gelukt is.

IMGL2335  IMGL2338  IMGL2352

IMGL2350  IMGL2362  IMGL2406

Bij terugkeer bij de kamper vloog het vliegtuigje weer weg.

Helaas kwamen de mooie wolken er weer aan en waren we net op tijd terug in de camper voor de regen. Bij het restaurant is het erg druk je kan er alleen eten bij reservering en de namen van de mensen werden omgeroepen. De mensen die nog niet aan de beurt waren liepen bij ons op de dijk te wandelen erg gezellig allemaal.

IMGL2461  IMGL2488

Heerlijk gerelaxt en vanavond op jacht naar de nachtzwaluwen veel gehoord en twee vliegende gezien.  De muggen en regen joeg ons weer naar binnen het was genieten.

Waarnemingen:

Bosuil, ralreiger, spreeuw, boerenzwaluw, ekster, putter, grote karekiet, kleine karekiet, woudaap, purperreiger, krooneend, krakeend, meerloet, dodaars, wilde eend, kleine zilverreiger, dwergooruil, bruine kiekendief (m) en (v), wielewaal, nachtegaal, cettizanger, geelgors, witte kwikstaart, gierzwaluw, geelpootmeeuw en nachtzwaluw

Maandag 16 mei 2016

We gaan Italië verlaten en via een prachtige route naar Slovenië, op de grens geluncht en gelijk het verschil met Italië, in Italië  is er geen koe,paard of ezel buiten te vinden de weilanden zijn geheel leeg met veel leegstaande boerderijen vaak reünies overwoekerd met planten.

In Slovenië staat alle vee gewoon buiten heerlijk om te zien.

Onze overnachting plaats is in Postojna  een camperplaats bij de beroemde grotten Postonjnska Jama.

IMG_4915  IMG_4920  IMG_4944  IMG_4981

Dat is echt de moeite waart we konden met de laatste tour mee, eerst met de trein de grot in en daarna een 1 uur lopen door de grot met een Engelstalige gids. We hebben gefilmd en gefotografeerd zover het kon , want we mochten niet flitsen.

Een echte aanrader ondanks dat het natuurlijk erg toeristisch is maar het is vele malen mooier en groter dan de grotten van Han en gelukkig geen restaurant in het midden zoals bij Han.

Een leuke afsluiting van een mooie dag met veel zon en af en toe een wolkje en natuurlijk in de avond de regen we weten niet beter meer haha.

Waarnemingen Italië: kleine karekiet, boerenzwaluw, putter, spreeuw, huismus, gele kwikstaart, ekster, zwarte kraai en bonte kraai.

Waarnemingen Slovenië: zwarte roodstaart, huismus, grauwe gors, witte kwikstaart, vink, groenling, wilde eend, koolmees, europese kanarie, ooievaar, bonte kraai, zwartkop.

dinsdag 17 mei 2016

Vandaag hoeven we niet ver het natuurgebied Cerknica meer 26 kilometer, Lekker de verder de gehele dag gefietst.  Geweldig was het zingen van de veldleeuwerik en het  roepen van de koningskwartel waar dit gebied om bekend staat veel gezocht maar niet gevonden het zijn ook verborgen nachtdieren maar nu zijn de mannetjes overdag goed te horen. Ook de kwartel deed zijn best.

Achter ons in het weiland staat een koe met 2 kalfjes,

20160517_142803

nadat Kees de fietsen er weer op had gezet en de camper weer zover mogelijk na achter bleek dat iets te ver.

Ineens hoorde we de kalfjes aan het fietsenrek zitten en aan de riempjes kauwen, ma koe kwam ook even langs en met een luide boe riep ze haar kalfjes tot orde. Kees heeft de camper maar weer wat naar voren gezet.

Het is een prachtige dag wat koud met af en toe wat druppels , veel grote karekieten en boomvalken gezien.

IMGL2582

2 uilen een ransuil en een bosuil. Dodaars en meerkoeten op nesten.

Bij de avondwandeling hebben we van twee aardige dames wat Sloveense woorden geleerd, niet makkelijk maar oefening baart kunst.

Waarnemingen: veldleeuwerik, zwarte roodstaart, merel, koolmees, pimpelmees, putter, zwartkop, paartje klapekster, bonte kraai, blauwe reiger, koereiger, bosuil, ransuil, boomvalk, koningskwartel, kwartel.

Een overstekende otter en veel kikkers.

woensdag 18 mei 2016

Bij het opstaan de kachel aan gedaan om de kou te verdrijven , de zon kwam gelukkig snel weer in de camper maar het bleef fris.  Vandaag een mooie route naar de camping Terme Ptuj gelukkig de hele dag zon.

Op de camping staat een groep Nederlanders die een groepsreis met de ANWB een camper/caravan reis maken door Kroatië ,  het waren weer gezellige gesprekken .

De rest van de middag heerlijk in de zon gezeten en een avond fietstocht gemaakt langs de rivier de Drava waarbij we een middelste zaagbek zagen.

20160518_195915

Waarnemingen: veldleeuwerik, pimpelmees, koolmees, huiszwaluw, boerenzwaluw, winterkoning, zwarte roodstaart, putter, blauwe reiger, merel, torenvalk, ekster, buizerd, europese kanarie, middelste zaagbek, kokmeeuw, visdief, dodaars.

Donderdag 19 mei 2016

Vandaag geprobeerd bij de uiterwaarden van de Drava te komen via de spaarbekken dit gebied wordt uitgebreid besproken in ons boek als een bekend vogelgebied.

Helaas langs de rivier zijn de uiterwaarden volledig bebouwd en de grond bewerkt je kan er niet meer komen.

20160519_114937  20160519_114944

Onderweg nog een wielewaal, koolmees, kuifeend, wilde eend en knobbelzwaan , merel, zwartkop en dat was het.

We besloten om richting Kroatië te rijden en zijn na 130 kilometer een prachtige camping gevonden langs de rivier , dicht langs de rivier mocht je niet staan vanwege het hoge water.

Net na dat we de camper hadden neergezet en een wandeling langs de rivier waar de grote karekieten om het hards zongen moesten we weer vluchten voor de regen en onweer. Het is niet meer droog geworden.

Verder geen waarnemingen.

Vrijdag 20 mei 2016

De zon was er weer, de weersvoorspelling was weer niet best en zijn binnendoor op prachtige smalle weggetjes mooie huizen en boerderijen en het was droog zelfs lekker warm 19 graden.

We hoeven niet ver 70 kilometer helaas het laatste stuk op een 2 baan drukke weg waarbij we met gevaar voor ons leven werden ingehaald door tourbussen die klaarblijkelijk zich niet aan de snelheidslimiet hoefden te houden.

Daar dacht de politie toch iets anders over en er werd snelheid gemeten dus loontje komt op zijn boontje. We waren blij dat we bij de camping Korana waren om half een . Wat een prachtig park zingende merels, zanglijsters en heel leuk grote lijster.

De buienradar kreeg weer zijn zin en tijdens  een wandeling door het park weer regen en onweer.

In de camper heerlijk gerelaxt en rond 17.00 uur kwam de zon weer en hup weer naar buiten om een wandeling naar het meer te maken was wel even klimmen maar de moeite waard.

20160520_173538  20160520_173945  20160520_173954

Morgen wordt het de wekker zetten we gaan de Plitvicja Jezera meren bezoeken en de shuttle bus vertrekt om 9.00 uur.

We hebben deze reis al veel verschillende campers gezien van heel groot tot een opbouw van een lelijk eendje , vandaag een hotelcamper weer eens wat anders.

Ook hier zijn veel Nederlanders en Belgen dus aan contacten geen gebrek, ik heb nog geprobeerd om een praatje te maken met de Duitsers van de hotelcamper maar dat liep erg stroef lag waarschijnlijk aan mijn Duits of hun Engels haha . Was wel benieuwd hoe ze het vonden maar vrolijk waren ze niet.

Ons laatste flauwe grap samen is de Sloveense en Kroatië naamborden van de plaatsen onderweg, is dat ik dus niet dyslectisch ben maar mijn voor voor ouders uit dit taalgebied komen. En dat ze de klinkers vergeten zijn we proberen het wel uit te spreken en in de winkel vinden ze dat leuk en helpen ze. Maar bijna iedereen kan Engels en Duits heel vriendelijke behulpzame mensen.

Waarnemingen: vink, huismus, zwarte roodstaart, zanglijster, merel, grote lijster, koolmees,pimpelmees, kokmeeuw, knobbelzwaan.

Zaterdag 21 mei 2016

We hadden een folder gekregen van de meren die was al mooi, maar wandelen langs de meren en watervallen was adembenemend . Wat is dit mooi ondanks dat het erg druk was en gelukkig mooi weer hebben we genoten.

IMGL2885  IMGL2892  IMGL2966

IMGL3028  IMGL2976  IMGL3016

Bij lunch op een bankje naast een van de meren kwam een boomklever kijken of er wat kruimeltjes waren en liep gewoon tussen ons in. Dit is natuurlijk hilarisch de boomklever is een van de schuwe vogels maar duidelijk mensen gewent.

Om 17.00 uur kwam de bus ons weer netjes halen , we hebben versleten voetjes maar wat een mooie dag.

Kees kon na het eten het voeren van de jonge zanglijster fotograferen en filmen ook op de camping zijn de vogels duidelijk aan mensen gewent.

1IMGL2853  IMGL2883

De vink en de zwarte roodstraat kibbelen om de plekjes bij de campers voor de kruimels.

Het is een vogelparadijs de grote lijster en de merel zingen om het hards en tussendoor de zang van de vink en zwartkop.

zondag 22 mei 2016

Heerlijk uitgeslapen alhoewel als de zon opkomt zingen de vogels om het hards , dan lig je heerlijk te luisteren en  val dan weer in slaap.

Na het zondags ontbijtje en door de buurtjes uitgezwaaid weer op tour kees heeft weer een prachtige route gemaakt naar de kust. Onderweg naar de kust verschillende stops gemaakt om de koningspage en een andere vlinders te fotograferen en de wielewaal wel weer gehoord en gezocht maar niet op de foto.

IMGL3114  IMGL3133

De kleine klapekster was voor ons de kers op de taart .

IMGL3258  IMGL3261  IMGL3265

Samen genieten van het uitzicht van de eilanden in de Adriatische zee  voor de kust van Kroatië.

Verder weinig vogels wel nog raaf, kuifleeuwerik in baltsvlucht en drie buizerd die een territorium gevecht hadden boven ons hoofd , we hebben ons niet verveeld.

De camping is aan zee wat een mooi uitzicht en we hebben lekker lang buiten kunnen zitten omdat er geen wind was.

Maandag 23 mei 2016

Aan de rand van zee wakker worden geeft toch wel een beetje het Zwitserleven gevoel

20160523_095630

en na op de rotsen koffie te hebben gedronken zijn we weer op route gegaan richting  Italië Trieste . Halverwege hebben we besloten om niet naar Italië te gaan maar via de bergen van Slovenië naar Oostenrijk en zijn weer op de camperplaats terecht gekomen in het natuurgebied Cerknica.

De buienrader gaf aan dat de regen en onweer om 17.00 uur zou komen dus snel de fietser er af en een rondje gefietst waar bij we een kolonie broeden kramsvogels vonden .

IMGL3301

Nog verder het gebied ingaan maar de mannetjes koningskwartel liet zich niet meer horen we waren vorige week net op tijd.

De donkere wolken zagen we aankomen dus terug gefietst en net op tijd binnen in de camper.

We dachten dat de bui voorbij was een paar druppels gelukkig. Nauw een uur later kwam het noodweer , ik heb nog nooit zo laag  flitsen van de bliksem over de grond zien gaan prachtig om te zien maar een verschrikkelijke bui, de klokken in de dorpjes begonnen spontaan de luiden ik denk dat er ergens de bliksem is ingeslagen.

We besloten maar een filmpje te kijken maar konden het geluid niet hard genoeg zetten vanwege de harde regen.

Verder geen waarnemingen.

dinsdag 24 mei 2016

Gelukkig het is droog en zijn weer verder de bergen in gaan over behoorlijke smalle weggetjes  en de eerste stop is bij een houtenbruggetje lekker geluncht en even gevogeld,

20160524_130402  20160524_130503  20160524_130545

zanglijsters, merels en grote lijster nu kon het verschil goed zien tussen de lijster soorten. De tweede stop was voor de wespendief, buizerd en onder de wespendief liep een ree met een kalf natuurlijk op de foto.

We hebben een camping “camp Lazar” gevonden in Kobarid wat een mooie plek ons uitzicht is de prachtige berg.

20160524_162912  20160524_162920  20160524_162819

Dit gebied staat bekend voor het wildwaterkanoën en wandelen, wij doen maar het wandelen en zijn over de 51 meter hangbrug gelopen genieten dus.

Op de camping zelf zingt de zanglijster en de grote lijster om het hards.

Weer een mooie dag en hebben vanavond lekker lang weer buiten kunnen zitten.

Morgen blijven we dagje hier om één van de wandelingen te doen.

Woensdag 25 mei 2016

Eindelijk vandaag  een droge warme dag, op gemak ontbeten en bij de koffie  boven ons hoofd de wespendief rondcirkelend.

IMGL3370

Vandaag doen we een wandeling langs de rivier Soca adembenemend mooi zie ook de foto`s wat een mooi gebied.

20160525_121258  20160525_120828  20160525_121027

Naar het stadje Kobarid gewandeld waar we de cultuur hebben gezien en de boodschappen en op gemak weer langs de rivier terug gewandeld.

Wat je het meest hoort zingen is de zanglijster, grote lijster en heel veel vinken en af en toe een tjiftjaf het is zo groen dat het moeilijk is om de vogels te zien.

Na de lunch bij de camper is Kees naar de waterval gelopen en heeft de waterspreeuw en de europese waterslang kunnen filmen en fotograferen.

IMGL3553  IMGL3534  IMGL3450

Ik heb met de beentjes omhoog heerlijk gelezen en uitgerust, beide een heerlijke middag .

Op de camping is het gezellig druk en wij zijn de enige Nederlanders de rest zijn Duitsers en Oostenrijkers meeste gezinnen met kleine kinderen en met allemaal wildwater kano`s of met parachutes voor  Hanggliden.

1. HesterM:
    26 mei 2016
    Wat een avonturen en wat een regen! Hoop dat de zon eens even definitief gaat doorbreken. De lijst van vogels wordt ook steeds langer. Zie uit naar het volgende verslag!
  2. Ellen en Mary:
    26 mei 2016
    Nou jullie boffen niet zo met het weer maar dat weer houdt niet om mooie foto's te maken
    Jullie hebben al veel gezien hoor , ook veel vogels en gelukkig ook wat vlinders
  3. Fanny:
    26 mei 2016
    Het is weer jaloersmakend wat jullie allemaal meemaken en zien. Wat een rijkdom en kennis krijg je hierdoor. Kan niemand je meer afnemen.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag
  4. Roel:
    26 mei 2016
    Ja leuk om weer te lezen en de foto's te bekijken. Het wordt inmiddels een behoorlijke reis, leuk hoor. Jammer dat het weer niet elke dag mee zit. Ja de grotten van Han, daar hebben wij ons ook over verbaasd, de patat tent. Maar die Belgen zijn wat dat betreft wel consequent.
  5. Wil fraikin:
    29 mei 2016
    Het is iedere keer weer hartstikke mooi wat jullie schrijven en wat jullie zien.
    Ik mag niet jaloers zijn maar van binnen oei oei oei.De tuin stond net onder water, de slang was van de sproeier af geschoten en de kraan had ik open laten staan en was even gaan rusten omdat het ging druppelen. Ja hier hebben we af en toe ook even regen geniet jongens
  6. Dalene en Rob:
    30 mei 2016
    Hallo Els en Kees,
    Weer een mooi verslag en foto's. Van alles wat.
    Doet me denken dat ik op mijn motor door Slovenie en Kroatië trok met hittegolf en ook noodweer. Lekker hoor een camperreis, lijkt me erg relaxed en vooral de tijd om van alles te zien.
    Hartelijke groet uit een fris/nat Zoetermeer
    DaRo
  7. Nel en Frans:
    1 juni 2016
    Mooi verslag, dankjewel voor deze schriftelijke vakantie gevoelens!
    Kroatie, Duitsland? Zijn jullie op de terugreis?
  8. Wilma Noort:
    1 juni 2016
    Jullie reis verbreedt jullie blik.
    Hi, hi ......foto,s van stenen i.p.v steenuilen
    Van koninginnenpages i.p.v koningskwartels
    Van Watervallen i.p.v waterrallen