Camperreis van 16 t/m 24 Maart

25 maart 2016 - Santo André, Portugal

eindelijk is het dan weer gelukt dankzij de wifi van een onbekende. Alles weer kunnen uploaden. Ik heb waarschijnlijk wel zijn bundel opgemaakt. Het was niet beveiligd.

woensdag16 maart 2016

De dag begon in de mist en we zijn in de mist vertrokken richting Ferriero Alentejo naar een prachtig meer. Helaas waren ze daar aan het herinrichten en vele bomen werden gekapt en buizen in de grond gegraven maar de vogels zaten er nog wel gelukkig. De oude stal waar vroeger de steenuil zat is ook weg maar we hebben de steenuil terug gevonden op de boerderij te ver om te fotograferen.

Na de lunch het gebied doorgefietst en bleek dat ook de rijstvelden verlaten zijn. Ben benieuwd wat er van gemaakt wordt. Het maakt de ibissen , lepelaars en steltkluten kennelijk niets uit, ze waren er met velen. Zelf de flamingo was er. Na de fietstocht zijn we naar de camperplaats Parking Ervidel aan het stuwmeer gereden, wat een mooie plek. Bij aankomst zat er een kuifkoekoek en bij de wandeling 2 grielen en kleine plevieren. Naast ons staat een Nederlandse echtpaar met hun camper en de man is een orchideen man van de KNNV uit Assen en vertelde dat hij al 49 soorten orchideeën in Portugal heeft gevonden. Naast de orchideeën vogelt hij ook en is een natuurfotograaf. Erg leuk en we zijn ook samen met elkaar op zoek geweest naar de kuifkoekoek maar helaas wel gezien maar niet gelukt om hem te fotograferen. Nog tips uitgewisseld en toen werd het donker en tijd om te koken.

Weer een leuke dag met veel bijzondere waarnemingen:

Waarnemingen: ekster, Turkse tortel, Europese kanarie, huismus, blauwe ekster, houtduif, roodborsttapuit, klapekster, koereiger, zwarte wouw, raaf, ooievaar, kuifleeuwerik, zwarte spreeuw, grauwe gros, kauw, merel, graszanger, putter, torenvalk, kleine torenvalk, steltkluut, lepelaar, flamingo, steenuil, oeverloper, kokmeeuw, kleine mantelmeeuw, geelpootmeeuw, witgat, zwarte ibis, watersnip, kleine plevier, gele kwikstaart, grauwe gors, kievit, witte kwikstaart, ijsvogel, fitis, buizerd, kneu, griel, aalscholver, blauwe reiger, bruine kiekendief vrouw  en fuut.

Donderdag 17 maart 2016

Ook vanochtend bij het wakker worden lag het stuwmeer in dikke mist. Na het ontbijt was de mist weg en kwam het zonnetje door. Vanaf de camper een stukje naar beneden gelopen dicht bij de stuwdam en daar zaten de kleine plevieren,

IMGL3936kl-plevier-enz-web

aalscholvers wandelend langs het meer en toen vlogen er 2 grielen naar de overkant en wij dachten dat het de grielen van gisteren waren. Klopt ook maar toen ik de telescoop opzette bleken er 6 grielen aan de overkant te zitten die aan het baltsen waren, wat een leuk gezicht nog nooit gezien trouwens.

IMGL3978grielen-web

Na de wandeling waarbij we ook nog een paartje wintertaling ontdekten zijn we op stap gegaan naar het trappengebied tussen Aljustrel en Castro Verde. Een prachtig steppengebied daar zijn we op een verharde zandweg gekomen, arme camper maar het ging goed. Daar zagen we 19 grote trappen. Op de terugweg stonden we netjes aan de kant om een kudde schapen voorbij te laten gaan en de herder liep achter aan en zijn vrouw reed erachter in een pick-up auto met een grote kooi achterop. Toen zij langs reed liet ze ons de net geboren lammetjes zien. Deze worden dus onderweg geboren. Daarna weer de route gevolgd en een stuk verder moest de camper het weer ontgelden en reden we naar een verlaten boerderij (geen steenuil dit keer) daar konden we zo de vallei in kijken en zat een groep baltsende grote trappen. In totaal hebben we vandaag 35 grote trappen gezien. Nu staan we op een campercamping voor ons doen een vrij grote maar we hebben wifi.

Morgen gaan we naar de natura 2000 gebied van Castro Verde deze is 85.000 ha  , we zijn benieuwd.

20160318_grote-trap-beeld-113327-web

Waarnemingen: kuifleeuwerik, fuut, blauwe reiger, wintertaling, griel (6), kleine plevier, hop, graspieper, witgatje, kokmeeuw, kleine mantelmeeuw, zwarte wouw, torenvalk, kleine torenvalk, rode wouw, zwarte kraai, grote trap (35) rode patrijs, ekster, kanoet.

Vrijdag 18 maart 2016

Wakker geworden met regen maar het was gelukkig een bui en na het ontbijt en koffie droog op pad, eerst nog even wat boodschappen. Via de ventweg naar het bezoekerscentrum gereden en daar werden we vriendelijk ontvangen en zijn na de uitleg op de fiets het gebied doorgegaan. Mooi gebied maar weinig vogels. Er kwam weer een bui regen aan dus zijn we maar terug gefietst en toen we in de camper reden richting Monte Salto ,weer een prachtige route, kregen we de bui. Op de smalle weg gestopt voor 26 grote trappen die aan het baltsen waren

IMGL4339grote-trap-web

en 8 kleine trappen,

IMGL4326kleine-trap-web

hoe mooier wil je het hebben en redelijk dichtbij de weg.

Gelukkig waren er passeerstroken gemaakt waar we konden stoppen want de weg was net zo breed als onze camper. Er was weinig verkeer dus het ging goed. Tijdens het filmen (zie video) ging het opnieuw regenen en heb ik nog geprobeerd om de plu er boven de camera te houden maar de wind dacht er anders over. Het is toch een leuk filmpje geworden.

Helaas kunnen we bijna geen video’s uploaden vanwege de trage internet verbinding. Ik heb zelfs bij de receptioniste van de camping een uur gezeten maar daar was het ook traag  dus even geduld  jullie houden ze te goed.

Waarnemingen: Buizerd, ekster, zwarte kraai, roodborsttapuit, grauwe gors, Europese kanarie, fitis, huismus, graszanger, grauwe kiekendief man, kwartel, rode wouw, witte kwikstaart, steenuil, zwarte spreeuw, grote trap (26), kleine trap (8), grijze wouw, blauwe reiger, wilde eend, putter en graspieper.

zaterdag 19 maart 2016

De dag begon met regen maar hebben wel tussen de buien door in de zon kunnen ontbijten, na de boodschappen de was gedaan en veel gelezen en Kees bezig om toch de video`s zo te verkleinen dat we ze toch kunnen uploaden het is een heel werk maar wel leuk en we hebben alle tijd. Vanmiddag na een heftige bui naar het historisch centrum gelopen waar we de kerk Igreja Des Remèdios

20160319_kerk castro verde150045web

aan de buiten kant gezien deze was nog niet open maar wel op de terugweg en prachtige fresco’s van de kruisiging van Jezus van heel veel tegeltjes, wel jammer dat is de fresco`s van het plafond hebben witgeschilderd.

20160319_kerk binnenkant 152449-web

Daarna het stadhuis Càmramunicipal alleen de buitenkant ook weer heel veel tegeltjes en glas in lood.

De laatste is de Basilica Royal

20160319_baseliek castro verde150405web

waar je toch wel onder in druk bent van de fresco`s in de tegels en op het houten plafond een erg mooie kerk waar we ook nog omheen zijn gelopen en foto`s gemaakt.

20160319_baseliek binnenkant151211web

Er waren ook een paar toeristen boven op de kerk maar gelukkig voor mij (Els met hoogte vrees) konden we de trap niet vinden. Terug naar de camper gelopen en onderweg kwamen we onze buren van de camping tegen.  Het was vandaag een echte rustdag met veel regen maar hebben ons goed vermaakt. Vandaag geen vogelsoorten bijgehouden maar wel veel huiszwaluwen gezien en die al op de nesten zitten en op de camping gaan de mussen en witte kwikstaart alle plaatsjes af voor de kruimeltjes.

zondag 20 maart 2016

Wakker worden met een heerlijk zonnetje, buiten ontbeten met natuurlijk met een gekookt eitje erbij. We hadden nog een route richting Mertola van de man van het bezoekerscentrum gekregen en die hebben we vandaag gereden. Een prachtige route binnendoor en op de weg van Castro Verde naar Mertola zag ik (Els) na een paar kilometer een grote trap op de heuvel staan. Gelukkig konden we even verderop op een soort parkeerplaatsje staan en daar kwamen de grote trappen in een soort mars voorbij lopen wel 120 stuks.

IMGL4424grote-trappen-web

Echt geweldig. We hebben daar staan filmen (zie video) en ineens stopte bij Kees een motorrijder, Kees dacht die wil ook de trappen zien maar nee hij vroeg of Kees 10 foto`s van hem wilde maken als hij met de motor aan kwam rijden Haha. Kees was zo goed dat hij het gedaan heeft en we hebben er daarna erg om gelachen. Gelukkig bleven de grote trappen gewoon op de heuvel lopen totdat er 2 steenarenden aan kwamen vliegen en toen vlogen ze allemaal over ons heen.

IMGL4471grote-trap-web

Wat een genoot, onze dag kan niet meer stuk.

IMGL4490grote-trap-web

De route afgemaakt soms met harde regen maar wel erg mooi. Onderweg nog met een Nederlands echtpaar gesproken die al een maand in Portugal verblijven en ook aan het vogelen zijn.

Op de camping aangekomen zijn we met de buurtjes aan de rode wijn gegaan en daarna gekookt en de barbecue uitgeprobeerd voor de verse zalm. Het was weer een leuke dag met leuke  ontmoetingen.

Waarnemingen: witte kwikstaart, huismus, grauwe gors, europese kanarie, ooievaar, blauwe ekster, Turkse tortel, graspieper, boerenzwaluw, kuifleeuwerik, roodborsttapuit, zwarte kraai, rode wouw, Iberische klapekster, houtduif, zwarte spreeuw, graszanger, rode patrijs, grote trap (120) steenuil, steenarend (2) torenvalk, kleine torenvalk, aalscholver, koereiger, putter, houtduif, kneu, hop, roodkopklauwier, krakeend.

maandag 21 maart 2016

De dag begon mistig en we besloten naar de kust te gaan, naar Santo André en daar is een mooie camping aan de lagoa die in verbinding staat met hoog water met de Atlantische oceaan.

20160323_strand doorgang st andre 153845-web

Een prachtige plek. We hebben geluncht op de parkeerplaats bij de zee in de zon  maar we zagen heel slecht weer aankomen maar hebben toch nog over het strand gewandeld en dat was zeker de moeite waard. Er vlogen jan van genten, lepelaars grote stern en geelpootmeeuw en kleine mantelmeeuw. Uit de donkere wolken hoorde we de onweer komen en zijn toen terug gelopen naar de camper. Gelukkig ging de zware bui aan ons voorbij maar we kregen toch nog het staartje toen we op de camping stonden. We staan met uitzicht op de lagune, echt schitterend. Tijdens de regen maar een siësta gehouden. Na de regen eerst gewandeld over de camping wat 2 hoppen opleverde.

IMGL4701hoppen-web

Daarna ook nog een fietstocht gemaakt, het was wel fris en moesten ons door het zand en plassen worstelen en heuvel af en op, maar heerlijk om te bewegen.

Waarnemingen: meerkoet, ooievaar, zwarte spreeuw, Turkse tortel, Europese kanarie, blauwe ekster, huismus, huiszwaluw, torenvalk, grauwe gors, roodstuitzwaluw, graszanger, zwarte wouw, zwarte kraai, merel, lepelaar, geelpootmeeuw, grote stern, jan van gent, kleine mantelmeeuw, zwarte ibis, bruine kiekendief (paartje), stelkluut, slobeend, grote zilverreiger, kleine zilverreiger, hop, blauwe reiger, kuifmees, boomklever, steenuil

dinsdag 22 maart 2016

De dag begon zonnig en we zijn na het ontbijt naar het strand gefietst en hebben genoten van de oceaan en de drieteentjes

P3220262drieteenstrandloper-web

en jan van genten.

IMGL4969jan-van-gent-web

Vandaag was ik (Els) aan de beurt om een foto te maken van 2 Portugese dames op de fiets. Om 13.00 uur hebben we geluncht in Santiago do Cacem met Bert, Marianne en Eline Snijders onze vogelvrienden die al jaren in Santiago wonen in een prachtig gebied en daar verhuren ze vakantiehuisjes en Bert geeft vogelexcursies . Wij hebben hier ook met de vogelwerkgroep Zoetermeer gezeten. Na de lunch en afscheid hebben we boodschappen gedaan en zijn naar de kliffen van Sines gereden en daar weer genoten van de jan van genten. In de haven van Sines waren de gierzwaluwen weer aangekomen en hebben we over de havenhoofd gelopen.

Waarnemingen: steenuil, drieteentjes, jan van genten geelpootmeeuw, grote mantelmeeuw, dwergstern, gierzwaluw, huiszwaluw, aalscholver,  kokmeeuw, putter, groenling en meerkoet.

Woensdag 23 maart 2016

Vandaag op pad geweest met de fiets, tenminste als je kon fietsen, vele stukken gelopen door het mulle zand, we hebben bijna rondom de lagoa gelopen en gefietst en bovenop de heuvel werden we blij verrast met 2 spaanse keizerarenden, dat was genieten. Vlak bij het bruggetje zaten de Europese kanaries zich te badderen en Kees heeft het gefilmd (zie video), wat een leuk vogeltje.

Op de terugweg kwamen de bijeneters binnen in een groep van 20 stuks, wat een heerlijk geluid om weer ze te horen. De tocht was ongeveer 12 of 13 kilometer, Kees zei dat het hemelsbreed 3 kilometer is, nou niet gemerkt, maar erg leuk en de temperatuur was heerlijk, niet te warm. Terug bij de camper heb ik lekker gerelaxt en Kees nog even naar de oceaan gefietst. Op de camping (Campismo in het Portugees) is het een vogelparadijs, steenuilen, putters en nog veel meer als het donker wordt hoor je de steenui, bosuil, dwergooruil en veenmol ze roepen om het hards. Vandaag heerlijke verse zalm gegrild op onze barbeque.

Waarnemingen: putter, huismus, groenling, griel, Spaanse keizerarend, zwarte ibis, lepelaar, steltkluut, aalscholver, koereiger, kleine zilverreiger, grote zilverreiger, bijeneters, slobeenden, Europese kanarie, blauwe reiger, flamingo, gele kwikstaart, drieteen strandloper, blauwe ekster, steenuil, bosuil, dwergooruil, bruine kiekendief, rode wouw, zwarte wouw, cettizanger, blauwborst, grote stern, graszanger, kneu.

Donderdag 24 maart 2016

De dag begon met de zon en die bleef de gehele dag, heerlijk. We zijn naar de monding van de Sado rivier gereden. Deze route was een beetje saai en weinig stop mogelijkheden. Bij het aankomst van het haventje van Sado was er een groep van denk ik wel meer dan 600 ibissen aan het eten in rijstvelden, wat een mooi gezicht . Het was laag water dus de vogels zaten ver weg , eerst maar lopend naar het plaatselijke supermarktje waar bij we langs een Mariabeeld op een vissersboot liepen. Na verse broodjes te hebben gehaald zijn we ook in het oorspronkelijke huisje geweest waar 50 jaar geleden nog de plaatselijke bevolking in woonde. Aan het haventje geluncht en het water zien opkomen. De vissers kwamen een voor een terug in de vaargeul van het wad. Daarna doorgereden richting Setubal de noordoever van de sado waar er zoutvlaktes zouden zijn. Die waren niet meer in gebruik en zijn dus maar terug naar het strand Praia de Comporta gereden en op het strand gelopen. Het was erg druk voor ons doen maar wel gezellig.  Hiern naar de camperplaats gereden in Comporta,  maar de camperplaats beviel ons beide niet en zijn toen lekker naar ons vogelparadijs campismo Santa André terug gegaan. Na het eten een boswandeling naar het strand voor de zonsondergang. Op de terugweg kwamen we twee jagende steenuilen tegen en hoorde we de veenmol man hard om een vrouwtje roepen.

Waarnemingen: Europese kanarie, blauwe ekster, zwarte kraai, zwarte ibis, lepelaar, stelkluut, geelpootmeeuw, grote mantelmeeuw, kokmeeuw, roodborsttapuit, huismus, boerenzwaluw, huiszwaluw.

1. Lia Roggeveen:
    26 maart 2016
    Lieve beiden, Dank voor de uitgebreide update & het op deze manier mee laten genieten van het thuisfront. Prachtig relaas & fantastische waarnemingen. Het was echt Semana Santa! Liefs & nog veel moois op doortocht.
  2. Nico en Nelly:
    26 maart 2016
    Mooi verslag, regen hoort erbij, nu de zon.
  3. Nico en Nelly:
    26 maart 2016
    Hallo ik zie dat jullie er erg wan ganieten mooie plaatjes. Veel groetjes
  4. Fanny:
    26 maart 2016
    leuk om over plekken te lezen waar we met zn drietjes geweest zijn. Geweldig wat jullie allemaal zien. Ik zie dat jullie zelfs een beetje cultureel bezig zijn. Ja dat krijg je als je de tijd hebt en in mooi eeuwenoude plaatsjes rondlopen. Hoort er ook bij als je zo'n mooie reis maakt.
    Hier koude wind maar zonnig. Geniet!
  5. Nicole:
    26 maart 2016
    Mooi verhaal. Geniet maar verder.
  6. Nel en Frans:
    26 maart 2016
    Mooi, hoor! Jullie genieten er maar goed van! Hier is het nog steeds koud, maar we klagen niet, hoor. Vandaag schijnt ook het zonnetje. Goede Paasdagen! Niet teveel eieren eten.
    Groetjes!
  7. Ellen en Mary:
    26 maart 2016
    Wat een leuk verhaal weer en ook de video van die dansende vogel
    echt heel erg leuk
    Fijne paasdagen gr Ellen en mary
  8. Marja:
    26 maart 2016
    Wat een gave foto's weer!!!
    Heerlijk om zo mee te genieten van jullie reis.
    Veel plezier in Portugal,liefs van ons xx
  9. Winfried:
    26 maart 2016
    Wat een geweldige waarnemingen, Els en Kees. Kon mijn ogen bijna niet geloven van die foto met grote groep vliegende grote trappen!!
    Gisteren mailde mijn zus dat ze een grote roofvogel met gevorkte staart had gezien. Die had doodleuk een rode wouw in Nederland over zien vliegen.
    Nou mogen wij ook niet klagen, gisteren ijsvogel, ijsduiker en roodhalsfuut bij de Rietputten, plas naast de Meeslouwerplas, Vlietland. Morgen gaan we op zoek nar de cetti's zanger. Zo weten jullie een beetje wat wij uitspoken in het koude Nederland. Erg leuk was ook de ooievaar in Oudewater op het stadhuis. Maar die Spaanse en Portugese plaatsjes, prachtig beschreven hoor daar genieten wij hier van. En dan ook nog even steenarenden en spaanse keizerarenden gezien en baltsende grote en kleine trappen, kan het effe minder hahaha....
    Groetjes van Hanneke en Winfried en ga zo door!!
  10. Roel:
    27 maart 2016
    Hallo Els en Kees. Leuk om weer een vervolg van jullie reis te lezen. Mooie foto's. Ga zo door.
  11. Anita en Jeroen:
    27 maart 2016
    Wat een leuk verslag en hele mooie foto's. Geniet er maar van!!!!!! Maar dat lukt wel zo te zien. Lieve groetjes.
  12. Wil fraikin:
    28 maart 2016
    Wat een mooi verslag en wat hebben jullie veel trappen gezien, onwijs veel en ik heb er maar één. Ik heb heel hard gewerkt mijn vijver is dicht! Hoe gaat het met Eline? Leuk om weer op de bekende plekjes te zijn. Genieten jullie maar kus Wil
  13. HesterM:
    29 maart 2016
    Ik moet een vogelboek gaan aanschaffen om jullie bij te houden! Wat een avonturen beleven jullie en wat zien jullie veel. Ik geniet mee.....
  14. Leon van den berg:
    30 maart 2016
    Leuk die trappen. Heb ze alleen van veraf gezien. Laatst ook eentje in Kenia gezien, maar dat is een lokale soort denk ik. Moet ik nog nazoeken. Grappig van die motorrijder:-). Niet iedereen blijkt dus een vogelaar!
  15. Jetty:
    15 april 2016
    vandaag bij ons regen en ik ben er echt voor gaan zitten om jullie verhalen te lezen. Geweldig! Daar krijg je toch geen heimwee van, alleen maar honger naar meer. dank voor de reisverslagen en mooie beelden. Blijf genieten.
    Hartelijke groet, ook van Flip