vervolg van 12 t/m 28 april

1 mei 2016 - Conil de la Frontera, Spanje

Eindelijk het is weer gelukt. De Wifi is niet overal aanwezig of men durft er vaak woekerprijzen voor te vragen. Dat doen we dus niet , maar dan wordt het wel een lang verhaal van heel veel dagen.

Hopelijk genieten jullie er wel van.

Veel leesplezier, het plezier hebben wij al gehad :)

Dinsdag 12 april 2016

Vanochtend afscheid genomen van een Engels echtpaar waar we mee op de camping hebben gestaan ze trekken naar het noorden en hebben 2 jaar uitgetrokken om verschillende vrienden op te zoeken nu gaan ze naar Frankrijk en daarna naar Zweden.

Van onze Nederlandse buurtjes die al 7 jaar in Spanje wonen een tip gekregen over de camperplaats Playa el Pinet vlakbij hun woonplaats  La Marina en dicht bij de zoutpannen van Santa Pola dit ligt net onder Alecante.

Zelf gaan de buren met NKC (zijn wij ook lid van) 20 dagen op een georganiseerde camperreis.

Na de koffie en de tips zijn we vertrokken en wat is Spanje toch een mooi land om door te reizen en binnendoor echt rustig.

20160412_103326

Bij de tweede stop zaten 2 steenuilen,  blijft heerlijk om ze te zien. Na de 2e stop veranderde de omgeving en werd het vlakker en saaier en geen mogelijk voor stops meer.

De camperplaats is inderdaad prachtig je staat 25 meter van de middellandse zee en nog geen kilometer van de zoutpannen.

20160412_16494820160412_171018

Na het eten nog gewandeld naar de zoutpannen waar visdiefjes, zwartkopmeeuwen, kluten, steltkluten, audouins meeuwen en nog veel meer broeden. Het licht was slecht dus terug gewandeld.

IMGL8999zwartkopmeeuw

Verdere  waarnemingen: gierzwaluw, huismus, vink, tjiftjaf, turkse tortel, putter, huiszwaluw, boerenzwaluw, steenuil, zwarte spreeuw, tapuit, bijeneters en grijze wouw.

Woensdag 13 april 2016

Wat een rust, met het wakker worden het raam open en nog even in de in de zon liggen met uitzicht op zee, wat wil een mens nog meer.

20160413_090239

Na het ontbijt eerst op de fiets door de duinen naar het plaatsje La Marina om boodschappen te doen.

Daarna op de fiets naar de zoutpannen, hier prachtig broedende kluten vlak voor ons, verder weg baltsende audouins meeuwen  en zwartkopmeeuwen,  geprobeerd om de zoutpannen heen te fietsen dat ging maar gedeeltelijk omdat het tijdens het broedseizoen afgesloten is.

20160413_125754

Over ons heen vlogen vorkstaartplevieren en gierzwaluwen.

In de vogelhut geluncht met zicht op de krombekstrandlopers, steltkluten, kluten, kokmeeuw, zwartkopmeeuw, dan zie je het verschil echt goed en ook het geluid van de zwartkopmeeuw is anders. Nu ook het geluid van de audouins meeuw goed kunnen horen, echt genieten.  De krombekken en visdieven vlogen op voor een ralreiger die al prachtig in broedkleur was. Bij het terug fietsen  nog een roodkopklauwier en klapekster.

De rest van de dag bij het strand doorgebracht met een heerlijk wandeling langs de zee .

20160412_164910

Na het eten zijn we weer gaan wandelen bij de zoutpannen en zijn we naar de tweede vogelhut door het mulle zand gelopen en daar zagen we de dunbekmeeuwen baltsen en paren en er zaten ook bonte strandlopers, nog verder gelopen naar de uitkijktoren en weer terug over het strand naar de camper.

20160413_195023

Het was vandaag de eerste echte warme dag voor ons, heerlijk.

Verder geen soorten bij gehouden.

Donderdag 14 april 2016

Na in La Marina de camperservicepunt bezocht te hebben waar we het vuile water en wc geleegd hebben, schoongemaakt en vers water bij gevuld.

Vers brood gehaald en toen de route gepakt van Alicante langs Benidorm richting Valencia. Ja was dus erg bebouwd zijn met enorme flats en verder alle bergen  zijn bebouwd met appartementen.

20160414_111726

20160414_161905

Onder Valenca bij Cullera de camping Marta opgezocht maar die was leeg en als we er toch op wilde moesten we een telefoonnummer bellen. Dat hebben we maar niet gedaan, op weg naar de camping bij het oversteken van rio jücar zagen we campers staan, na wat zoeken hebben we het gevonden, aan het strand.

Wat een grote camperplaats en wat een hoge flats zo hoog dat in de middag bijna het gehele strand in de schaduw  ligt. Er staat ook heel veel te koop.

20160414_161231

Direct bij aankomst werden we aangesproken door andere Nederlanders die vertelde dat dit een bekende camperplaats is om te overwinteren en deze mensen stonden er al drie maanden. Ze vertelde dat een paar weken geleden hier meer dan honderd campers stonden en nu de meeste weer richting huis gaan.

Op de plek zelf was niets, gras en zand en geen water of andere voorzieningen, voor een nacht prima voor ons. Voor het eten naar het kanaal gelopen waar alle vissersbootjes binnen kwamen na een dag vissen en er een mooie wandeling gemaakt naar de brug toe waar ook een grote supermarkt is.

20160414_160829

Geen waarnemingen van onderweg ook weinig vogesl gezien, erg apart, wel op de camperplaats een graszanger waar ik dan heel erg vrolijk van word wat een leuk vogeltje met zijn constante dansje in de lucht.

Vrijdag 15 april 2016

Vanuit bed hoorde ik de vissersbootjes weer de zee op gaan ,de zon was nog niet op dus ik heb me nog even lekker omgedraaid en rond 9 uur weer vanzelf wakker geworden.

Al veel camper waren weer vertrokken en wij ook na het ontbijt en koffie, we hebben maar een stuk de grote weg gepakt om Valencia heen omdat de kustweg zo bebouwd is dat de zee niet te zien was.

Na Valencia weer de grote weg af en de N-340 naar de Ebro Delta genomen, wat een verademing .

Kees bedacht een leuke lunchplek, alleen de weg (als je het weg kon noemen) de GPS gaf aan dat we in de zee reden. Maar eerlijk is eerlijk het was een prachtige plek waar 3 paar krooneenden zaten te broeden en onze geliefde vorkstaartplevieren .

De camper heeft tot ons treeplankje door het water gereden maar was het waard, heerlijk ontspannen.

Erg leuk is dat we nu zo vroeg in het jaargetijde in de Ebro zijn en zien nu de voorbereiding om de rijst te planten. De Ebro Delta is het grootse rijst gebied van Spanje en daarbij ook een nationaal natuurpark met heel veel vogels en leuke plekjes.

Wij komen hier geregeld en nemen altijd rijst mee terug het is een goede kwaliteit rijst en erg lekker.

Het strand is zo groot dat je denk dat het de Sahara is en er zitten meer vogels dan mensen, wel rijden de Spanjaarden gewoon over het strand heen,

20160415_194503

Dat deden wij ook vorig jaar ook met Fanny en Wil ,maar zaten toen vast en dus nu maar niet gedaan met onze camper.

We staan in het plaatsje Eucaliptus op de camping en na het inchecken en nog wat huishoudelijke klusjes  de fietsen eraf en foto en film spullen in de fietstas en naar de bekende vogelhut Rietvell waar de purperkoeten , kluten, stelkluten, visdiefjes, en nog veel meer zich goed lieten zien.

20160415_172516IMGL9219kwakIMGL9209purperkoet

Ineens zat er vlakbij de hut een kwak, geweldig ,de Fransen die ook in de hut zaten spraken ineens Engels haha . Maar de kwak staat op de foto en film.

P4150421kwak

Na het eten een fietstocht over het strand gemaakt  wat hier en daar wat slibberig was maar goed te doen. Bij terugkomst de afwas en koffie en weer op de fiets voor de dwergooruil en we werden verrast door twee roepende kerkuilen erg leuk. Ook de dwergooruil liet zich horen maar niet zien. Te donker voor foto`s dus maar lekker genoten.

Waarnemingen: vorkstaartplevier, krooneend, graszanger, kleine zilverreiger, purperreiger, koereiger, blauwe reiger, kleine torenvalk, wilde eend, ekster, zwarte spreeuw, zwarte ibis, steltkluut, kluut, waterhoen, purperkoet, flamingo, kemphaan, ringmus, kwak, boerenzwaluw, visdief, tureluur, grote zilverreiger, audouins meeuw, geelpootmeeuw, kokmeeuw, kuifleeuwerik, kalanderleeuwerik, roodkopklauwier, kerkuil, dwergooruil.

zaterdag 16 april 2016

Vanochtend na het ontbijt een fietstocht langs de rivier de Ebro gemaakt , eerst vanuit de camping door het plaatje Els muntels  naar het prachtige fietspad van Deltebre naar de monding van de Ebro. Totaal 20 kilometer gefietst.

Na wat zoeken de buidelmees gezien en gehoord in het riet langs het fietspad vlogen purperreigers en hoorde we de purperkoeten en waterral.

IMGL9420buidelmees20160416_133325

Doordat de rijstvelden nog droog zijn, zijn er wat minder vogels maar wel leuke soorten zoals lachtstern en de buidelmees natuurlijk. Op gemak terug gefietst en na een korte pauze weer naar de vogelhut Rietvell waar het druk was met weer Fransen vogelaars.

Daar hoorde we de eerste grote karekiet en was er weer genoeg te zien, de purperkoeten, waterhoen, kemphaan, boerenzwaluw, kleine plevier, kwak en de flamingo`s.

Na een uurtje weer terug naar de camping om wat te drinken en daarna een heerlijk wandeling met de voetjes door de Middellandse zee daar zagen we de strandplevieren.

Het was weer genieten vandaag de zon was er met af en toe een wolkje.

Vanavond hebben we in het restaurant van de camping heerlijke paella gegeten met koffie toe.

Verder geen waarnemingen

Zondag 17 april 2016

Wakker worden van het getrippel en getjilp van de huismussen op onze camper en je dag begint goed.  Vandaag vertrokken  via de vogelhut Mirador de la Tancada waar het druk was omdat het zondag is en de Spanjaarden ook naar buiten gaan.

Via het plaatsje Le Poble Nou  naar een grote  camperplaats Camino de les Casetes  naast het restaurant Casa de Fusta  waar we direct door andere Nederlanders welkom werden geheten en na een praatje de fietsen eraf en 2 fietsroutes door de Delta gefietst waar veel tureluurs, groenpootruiter, zwarte ruiter, wulp, dunbek meeuwen, geelpoot meeuwen,  bergeenden en de krooneend. Ook op het fietspad was het druk en de vogelhutten  zaten vol.

Langs de sloot waar we fietsten zaten  heel veel steltkluten , altijd leuk om te zien en te horen.

Na het avondeten nog een wandeling gemaakt naar de eerste hut die nu leeg was, de vogels zaten ver weg.

IMGL9557zwarteruiterIMGL9589groenpootruiterIMGL9613bosruiter

Een heerlijk dag buiten en volop zon met in de middag een wolkje.

Waarnemingen: huismus, huiszwaluw, boerenzwaluw, witwangstern, visdief, lachstern, geelpootmeeuw, audouins meeuw, kokmeeuw, zwartkopmeeuw, dunbekmeeuw, flamingo, zwarte ibis, zwarte spreeuw, ekster, groenpootruiter, zwarte ruiter, tureluur, bruine kiekendief vrouw, turkse tortel, gele kwikstaart, fitis, graszanger, grote karekiet, purperkoet, waterhoen, meerkoet, wulp, bergeend, wilde eend, oeverloper, witgat, krooneend. In de avond vleermuizen.

Maandag 18 april 2016

En weer was de zon al op toen we wakker werden,  heerlijk. Vandaag steken we de rivier de Ebro over. Tegenwoordig over een prachtige burg. Een aantal jaar geleden werden we met de pont overgezet en moesten we door hele smalle straatjes onze weg vinden.  De oude pont ligt nu naast de brug als een soort gedenkteken van vroeger tijden.

20160418_172355

Eerst naast het Ebro museum de boodschappen gedaan bij de Dia en toen door gereden  naar Riumar

Daar zijn een twee mooie vogelhutten in de eerste maakte we kennis met een Catalaans gezin  echte vogelaars die goed Engels spraken .  Erg leuk en zij blij dat wij een telescoop bij ons hadden en er doorheen mochten kijken zodat iedereen de ralreiger en de krooneenden goed konden zien.

P4180466krooneend

Wij waren op de fiets en zijn verder gereden naar de tweede hut , onderweg naar de hut nog even gestopt bij een soort haventje waar we de krooneenden nog beter konden zien. Bij de tweede hut niet veel te zien.  Je kwam uiteindelijk op de boulevard uit die we nog  een stuk af hebben gefietst.

Bij terug komst bij de camper de fietsen er weer op en naar het mooie punt punta del Fangar richting de  vuurtoren daar hebben we gewandeld langs het restaurant die door de zee steeds meer bedreigd wordt.

Volgende keer denk ik dat ze het restaurant moeten verplaatsen ,de rotsblokken die ze vorig jaar neer hebben gelegd gaan het restaurant niet redden denken wij.

4 jaar geleden zat hier een grote kolonie vorkstaartplevieren maar iedere keer als we kwamen was het al minder nu is het gebied bijna weg en de rest is nu in gebruik als rijstveld. Op het rijstveld zat wel een wulp.

Het laatste punt waar we heen gegaan zijn is Bassa de les olles waar we weer gefietst hebben en verschillende hutten bezocht hebben. De zoet water hutten zaten wilde en krooneenden en de bij de hutten aan de kust is de begroeiing zo hoog dat je de flamingo`s niet kon zien. Gelukkig buiten de hutten wel.

We besloten om terug te gaan naar de camping in Eucaliptus via Deltebre waar we nog even bij een soort campingwinkel geweest zijn (dat dachten  we) bleek weer een soor chinese bazar te zijn waar we goed geslaagd zijn.  Behalve de oprijblokken voor de camper die je nodig hebt als je scheef staat.

Bij de voorbereidingen voor deze reis verschillende keren mee in de handen gestaan maar tegen elkaar steeds zeggen dat heb je toch niet nodig. Dat was dus een leermomentje die heb je dus bijna altijd nodig anders heb je problemen met je gasfornuis en lig je scheef in bed en nog veel meer.

Vandaag op de camping zag Kees dat onze buren een zo`n oprijblok ging weggooien , hij durfde er niet achteraan, ik wel dus . Nu hebben een oprijblok en 2 houten blokken. Jaja we leren het wel .

Waarnemingen: huismus, boerenzwaluw, fitis, ralreiger, kleine zilverreiger, grote zilverreiger, visdief, witwangstern, lachstern, geelpootmeeuw, kokmeeuw, krooneend, wilde eend, kluut, steltkluut, graszanger, gele kwikstaart, zwarte ibis, zwarte spreeuw, bruine kiekendief vrouw, buizerd, purperkoet waterhoen, meerkoet, grauwe vliegenvanger, roodkopklauwier, flamingo en krakeend.

dinsdag 19 april 2016

We waren voor ons doen vroeg wakker, de asfalteerders van de weg voor de camping waren weer druk bezig, natuurlijk moest er daar een rotonde komen, waar niet in Spanje.  Gisteren hadden we zelf in Riumar  langs de Ebro een fiets rotonde zonder zijwegen om weer terug te fietsen het fietspad liep niet verder.

20160418_114838

Vandaag gaan we de Ebro Delta verlaten terwijl nu de rijstvelden langzaam vollopen met water een leuk gezicht , we zagen dat de kokmeeuwen,zwarte ibissen , ral en zilverreigers erop zaten te wachten.

20160418_173041

Het landschap veranderde langzaam en reden weer door de bergen niet zo hoog tot 560 meter. De kleur van de rots werd steeds witter door de krijtbergen en er is behoorlijk veel landbouw dit keer veel gras en tarwe en weinig vogels. De route was naar  El Planeron  een natuurgebied die in oorspronkelijke staat wordt terug gebracht .

Heel mooi maar het water terug brengen is nog niet helemaal gelukt , op sommige stukjes wel. In het begin hadden we wat grasmus en kuifleeuwerik. Na dat we het gebied zijn ingereden op een redelijk weg kwamen we kalanderleeuweriken tegen en de theklaleeuwerik, het was wel zoeken . Ineens stonden oog in oog met 2 grielen die zich voorzichtig terugtrokken terwijl de afstand toch behoorlijk ver was , ze zijn erg schuw.

En dan de verrassing van de dag “een wielewaal” riep ik (Els) , nee dat kan niet, die komen hier in dit gebied niet voor. Nou mooi we, de man wielewaal liet zich ook mooi aan Kees zien en hij staat op de foto, onze dag weer helemaal goed.

IMGL9913wielewaal

Het is een prachtig maar erg uitgebreid gebied met wat mooie soorten.

De bedoeling was om naar Belchite te rijden maar daar bleek geen overnachting met camper of camping aanwezig te zijn. We besloten om naar Zaragoza te gaan . Onderweg kwamen we ook de nulmeridiaan van Greenwich tegen en daar natuurlijk even op de foto.

20160419_12340020160419_12353220160419_123435

In  Zaragoza staan we nu op een camperplek aan het park .

Na een praatje met de buren en overbuur, Nederlanders je kan ze niet missen en aan de overkant mensen uit Litouwen die goed Engels spraken.

Na het eten de stad in maar dat bleek meer dan 5 kilometer te zijn ,maar de moeite waard. Op het grote plein aan de rivier de Ebro staat de Basilica de Nuestra sinora del Pilar prachtig van buiten en binnen, binnen begon net de mis dus zijn we uit respect weer netjes naar buiten gegaan.

20160419_20330220160419_20330520160419_203058

Aan het eind van het plein staat een modern kunstwerk ook erg mooi. Na alles bekeken en gefotografeerd te hebben weer terug gewandeld, weer 5 kilometer maar volgens mijn voetjes was het meer.

Waarnemingen: kokmeeuw, zwarte ibis, ralreiger, kleine zilverreiger, zwarte wouw, slangenarend, buizerd, kuifleeuwerik, kalanderleeuwerik, theklaleeuwerik, wielewaal, griel, koolmees, groenling, zwarte spreeuw, grasmus, huismus, boerenzwaluw en huiszwaluw.

Woensdag 20 april 2016

Vannacht kwam de onweer en de regen met een paar flinke klappen en flits.

In de loop van de ochtend kwamen de regenbuien terug maar het viel mee.  Eerst op zoek naar een camperservice plaats om te lozen ,ongeveer 15 kilometer vanaf Zaragoza bleek bij aankomst de service plaats net weggehaald te zijn . Je kon wel gebruik maken van de douche en wc maar niet om te legen. Dit is toch wel een klein probleempje als je niet naar de toeristische plaatsjes gaat zoals wij.

Wij gaan naar vogelgebieden en daar blijken de campings en kamperplaats/service duidelijk minder aanwezig. Maar dankzij de geweldige NKC APP (Nederlandse Kamper Club) vinden we altijd wat we willen.  Soms pas je dan gewoon je route wat aan, zoals vandaag. Bij Huesca bij een tankstation is een prachtige Service plaats waar we ook nog gratis onze bandenspanning konden controleren.

De route vandaag is naar  Riglos een plaats in de lage Spaanse Pyreneeën en is voor bergbeklimmers een geliefde berg (El Camino del Cielo )om te beklimmen.

20160420_14260220160420_143652

Dat hebben we ook gezien wat een helden, ik (Els) eet nog niet uit een diep bord laat staan dat ik die berg op ga. Maar ik geniet er wel van. Bij aankomst op de kamperplaats vlogen de Aasgieren en vale gieren hoog om onze oren. Groepjes Alpen kraaien, zingende merel en blauwe rotslijster tegelijk was ook erg grappig en nu kon je het verschil van klank en melodie wel goed horen.

20160421_101923

Helaas moesten we na een uurtje de kamper in vluchten voor de regen en de onweer,  om 20.00 uur was het weer droog en hebben we nog een wandeling tussen de twee bergen gemaakt , gelukkig een mooi wandelpad.  Rond kwart voor negen terug in de kamper, net voor de regen.

Waarnemingen: zwarte wouw, rode wouw, ekster, aasgier, vale gier,  pimpelmees, koolmees,putter, rotszwaluw, alpenkraai, alpenkauw, winterkoning. Europese kanarie, witte kwikstaart

Donderdag 21 april 2016

Na het wakker worden eerst in de WhatsApp aan onze vriendin Fanny  voor haar verjaardag een liedje ingezongen, je zal maar 70 geworden zijn en nog zo lekker actief. Wel zielig dat ze het moest aanhoren want we kunnen beide niet zingen. Tijdens de koffie de vale gieren van de berg af zien vliegen en gingen weer zitten op de berg, waarschijnlijk nog geen thermiek om goed te vliegen.

Kees heeft gisteren een route  door de bergen voorbereid naar het Kasteel San Juan de la piña op 1300 meter. Een prachtige route waar we verschillende stops gemaakt hebben en waar we in totaal 6 aasgieren zagen, één zat op de rand van de berg en de andere vlogen over.

Bij de rivier rio Gállego ook gestopt door de vele regen en is de stroming behoorlijk hard en de rivier breed. Een paar keer gezocht naar de waterspreeuw door een stuk te wandelen langs de rivier maar helaas niet gevonden.

Bij het stuwmeer el Mar Eoceno gewandeld over de dam en bij het uitstappen vlogen de huiszwaluwen en rotszwaluwen ons om de oren. Natuurlijk hoopte we op de rotskruiper die volgens ons boek hier regelmatig is gespot maar helaas niet gevonden, wel liet als troost de blauwe rotslijster zich mooi fotograferen en de zwarte roodstaart.

IMGL0070blauwerotslijsterIMGL0096zwarteroodstaartIMGL0098koningspage

En toen 25 kilometer de Pyreneeën in naar het klooster, de weg is smal maar een goede weg. Het Klooster is gerestaureerd en er is een hostel aan vast geplakt dus viel het een klein beetje tegen, het bos er omheen niet. De boomklever, sijs,  vink en de vuurgoudhaan geweldig. Ook hier moesten we vluchten voor de onweer en harde regen en hagel.

20160421_142923

IMGL0146vuurgoudhaanIMGL0135sijs

We hebben de route vervolgd naar Jaca , ook een prachtige route en gelukkig werd het weer beter.

In  Jaca staan we op de camperplaats met Engelsen, een Zweed, Duitser en Fransen het is er druk maar aan een prachtig park waar je zo Jaca inloopt.

In Jaca hebben we de toeristisch historisch punten gezien . De koffie bij de Kathedraal heeft meer indruk gemaakt, heerlijk met de plaatselijk lekkernij iets met bessen en met rabarber . In de Kathedraal was het zo donker dat je de fresco`s niet kon bekijken en de stijl was met veel grijs wat het ook donkerder maakt.

Ook zijn we naar het historische kasteel  Ciudadela  geweest. Maar niet naar binnen want we hebben onze cultuur snuif weer gehad en een wandeling door het stadje gemaakt en het was droog.  In de kamper wat gerelaxt en toen kwam de regen weer, maar maakte niet uit heerlijk binnen lezen. (En Kees moest toch de aardappels schillen).

Waarnemingen: huismus, merel, vale gier, aasgier, gele kwikstaart, vink, nachtegaal, winterkoning, tjiftjaf, zwarte roodstaart, blauwe rotslijster, huiszwaluw, rotszwaluw, houtduif, witte kwikstaart, koekoek, grote gele kwikstaart.

Vrijdag 22 april 2016

Vandaag de route weer opgepakt , het is droog maar wel bewolkt en we hebben 1 uur zon gehad. Eerst door de kloof fos de Biniés, wat een belevenis zo mooi en overal vale gieren op de rotsen.

IMGL0212valegier20160422_11234120160422_111808

De weg is smal maar goed te doen, zelfs met een camper als tegenligger. Het was 4 tot 8 graden maar de trui en jas was het zeker waard.

Na de kloof zijn we terug gereden via de Hecho vallei met veel groen en bloemen. Daarna de route naar Fos de Arbayun , onderweg nog een vogelhut Mulador de Lumbier bezocht waar de dwergarend en aasgier te zien was.

IMGL0318dwergarendIMGL0352aasgier

Het is een echte vogeldag geworden.

Onderweg nog gestopt bij een huis voor een bijeneter Kees met zijn camera eruit ik er achteraan helaas stond de deur van het huis open en schoot een grote hond op mijn kuit af, snel de camper er weer in gevlucht en de eigenaar maar zeggen dat het lieve hondje (zo groot als een kalf ) niets doet in het Spaans. Ik, de held, ben maar in de camper gebleven en Kees kwam alweer terug de bijeneter was al gevlogen.

Onderweg zat er op de weg ook nog een bruine eekhoorn te drinken in een gat in de weg, hij schoot weg dus was te laat met het fotograferen.

Het laatste vogelpunt is Fos de Arbayun ,daar hebben ze een schitterende plateau gemaakt van beton met de vogels die hier te zien zijn  erop geschilderd, heel mooi gedaan.

20160422_16060220160422_16065920160422_160432

Daar broeden ook weer vale gieren en zagen we weer een dwergarend. Overal op de rotsen onderweg gezocht naar de rotskruiper maar niet gevonden. De route was honderdzestig  kilometer  in een soort lus, en echt genieten. We  moesten weer terug naar de camperplaats in Jaca, in de stromende regen helaas er was geen andere optie. Dat was weer 95 kilometer en we waren rond 19.00 weer op de camper plaats moe en voldaan.

Waarnemingen: gierzwaluw, zwarte kraai, blauwe reiger, Europese kanarie, grauwe gors, vink, zwarte spreeuw, kneu, hop, putter, zanglijster, vale gier, bergfluiter, koolmees, pimpelmees, winterkoning, aasgier, gaai, bijeneter, torenvalk, nachtegaal, Cettiezanger, graszanger

Zaterdag 23 april 2016

Wat een rust , we slapen echt goed en zijn goed uitgerust en vol energie, op naar de twee na hoogste berg 3352 meter “ Ordesa y Monte Perdido’ van de Spaanse Pyreneeën, een tocht door een prachtig dal en een stop in het plaatsje Torta de Ordesa waar we opzoek gingen naar vers brood en vonden in een prachtige supermarcado  in een klein straatje.

20160423_114557

Het was de winkel van zinkel je kon er regenkleding, groente en fruit en gelukkig brood en nog veel meer kopen.

Daarna de tocht naar boven met veel waarschuwingsborden over vallende stenen en gaten in de weg 26 kilometer omhoog, De weg was net 2 auto`s breed en sommige stukken niet harder dan 20 kilometer vanwege de haarspeldbochten (mijn moeder zou zeggen krulspeldbochten) ,wat een mooi uitzicht en de rio stroomde goed vanwege het smelten van de sneeuw hoewel we net de 8 graden aantikte.

20160423_10151320160423_10342320160423_103535

Bij het naar boven rijden zagen we een uitgemergelde vos die bij een klein parkeerplaatsje aan het scharrelen was in de resten die mensen hadden achtergelaten. Was wel heel sneu om Reinhard zo te zien.

Boven aan de berg een grote parkeerplaats waar het druk was (dat hadden we onderweg al gemerkt ) maar het is zaterdag en wij zijn er al aan gewend dat de Spanjaarden dan naar buiten gaan .

20160423_121034

20160423_121243

Na de lunch hebben we de bergwandeling gemaakt langs de rivier en ja hoor hij was er weer de waterspreeuw ver weg maar goed gezien. Bij de brug zat ook een gele kwikstaart en de goudhaantjes piepte om je oren net als de het zingen van de zwartkop, roodborst en bergfluiter.

20160423_135353

De wandeling duurde 3 uur en was goed te doen. Daarna dezelfde weg weer de berg af.

We staan nu op een camping bij de berg Pena Montanes aan de westelijke ingang van Ordesa, toen we daar naartoe reden zag het er erg donker uit en Kees zei moet ik dat donkere gat in.

Bij aankomst bleek de camping bijna blank te staan. De nederlanders die naast ons staan vertelde dat we net een wolkbreuk met veel regen en hagel hebben mis gelopen en het net droog was.

20160423_20430620160423_204332

Daar waren we niet rouwig om, wel staan we op het grasveld wat erg nat en modderig is , het water zakt alweer dus dit komt wel goed.

Lekker de was gedaan en gerelaxt in de zon en vaak naar de droger gelopen want we konden het niet buiten drogen . Om 21.45 uur was alles weer schoon en droog in de kast en wij genoten van een heerlijke douche.

Vandaag minder vogels veel zwarte en rode wouw ,een enkele vale gier, waterspreeuw, putter, goudhaan, zwartkop, koolmees, bergfluiter en roodborst en zwarte kraai.

Zondag 24 april 2016

We hadden het koud vannacht, zelfs Kees werd er wakker van, Dat het hier zo afkoelt zeiden we tegen elkaar, dekbed erbij nog koud dikke truien erop en uiteindelijk maar de kachel aangezet.

Toch lekker in slaap gevallen en bij het wakker was het erg koud in de camper. Kees naar buiten om croissantjes te halen en hij kwam terug buiten is het niet zo koud , wat raar maar goed ontbijten en ik ging afrekenen en Kees doet de stoelen weer opbergen en ja hoor we waren gisteren vergeten het achterluik dicht te doen. Het achterluik is de toegang onder ons bed en dat verklaart de kou. Gelukkig konden we er allebei om lachen en riepen leermomentje.

De camper uit de bagger gereden, het water was nog niet geheel gezakt en op pad via de groene route N 260 dwars door de Spaanse Pyreneeën , verschillende stops en rijden soms door een hele smalle kloof en brede valleien en heel hoog namelijk 1720 meter met zon en fris windje.

20160424_13361820160424_154212

Het was genieten we zijn nu onder het kleinste staatje Andorra, in het stadje La Seu d’Urgell welke in 1994 een Olympisch dorp voor de kanosport (wildwaterbaan) was. We hebben het parc del Segre bezocht en het deed ons goed dat de locale bevolking het park ook echt gebruik, voor allerlei sporten en wandelen.

Verder het stadje bekeken maar werden weer niet warm voor de kathedraal ( waarom iedere stad nu zo`n kathedraal moet hebben snap ik ook niet) en ook nog een seminarie  enorm groot en lelijk.

20160424_165046

De camperplaats is net buiten de stad waar een voetbalveld bij is en bij de avondwandeling zijn we langs de buitenhuizen of weekend huizen gelopen naar de rio , een stuk er langs gelopen en toen het schemer werd weer terug.

Vandaag weer weinig vogel: vale gier, huismus, huiszwaluw, rotszwaluw, dwergarend, merel, pimpelmees, koolmees, groenling, grauwe gors, boerenzwaluw, sijs, europese kanarie, roodkopklauwier,  raaf, rode en zwarte wouw.

Maandag 25 april 2016

Vandaag het laatste stuk van de N260 gereden naar de kust  een zeer gevarieerde reis van dalen en bergen, de hoogste  was weer rond de 1700 meter , daarna alleen maar naar beneden rondom de bergen, erg mooi en groen en wat vogels. Bij de stops hoorde we steeds meer nachtegalen, putters en groenlingen en veel boerenzwaluw en huiszwaluw ,nog een enkele vale gier en dwergarend.

20160425_13111720160425_13112620160425_132309

Uiteindelijk bij de kust aangekomen, rechts van de rivier en aan de baai van Roses (wie kent hem niet ?) erg bekend onder de surfers omdat er altijd een goede wind staat. Volgens onze nederlandse buren die 4 surfplanken hadden meegenomen.

We staan op een mooie maar wel grote camping met veel Duitsers en Nederlanders. Het was een mooi natuurgebied voordat al die enorme campings er waren maar bestaat nu nog uit een paar kleine gebiedjes.

Na het neerzetten van de camper en een praatje met de buren even een wandeling gemaakt. En wat een nachtegalen, cetti’s zangers, europese kanaries en heel veel houtduiven.

Na het eten niet meer naar buiten gegaan maar in de camper gerelaxt en geslapen. Het was een mooie rit maar erg vermoeiend zo dwars door de Pyreneeën.

dinsdag 26 april 2016

Beide weer heerlijk uitgerust en na een ochtend lekker buiten in het zonnetje te hebben gezeten hebben we de fietsen eraf gehaald en een prachtige fietstocht naar een paar gebiedjes waar de kuifleeuwerik, 4 grielen en heel veel zingende nachtegalen ,kleine zilverreiger , koekoek, bijeneters en  4 ijsvogels bij een zandwand,  helaas te ver weg om goed te kunnen fotograferen maar heerlijk genoten.

20160426_13532220160426_13512320160426_135340

Vandaag ook een slang en salamander gezien.

En we hebben de zo broodnodige oprijblokken eindelijk gevonden en gekocht in de campingwinkel en staan voor het eerst echt geheel waterpas (wel wennen hoor ha ha).

Nog even een avondwandeling gemaakt op het strand en daar zat een man strandplevier in broedkleed prachtig maar geen fototoestel bij ons, moet ook kunnen.

woensdag 27 april 2016

Fris maar droog , zware bewolking en weinig wind, op de fiets naar het overgebleven vogelgebied “Parc Natural dels Aiguamolls de l’Emporaen  het is zeker de moeite waard. Wel jammer dat op een gedeelte over de provinciale weg gefietst moet worden, maar het is niet anders. Wel geprobeerd tussendoor te fietsen maar ineens fietsten we op iemands land, tussen de fruitbomen die bloei staan en daar vonden we ze, de Grielen, wat zijn het toch bijzondere vogels met een groot geel oog knalgele snavel en toch in de omgeving moeilijk vindbaar.

20160427_14012820160426_15214520160427_155611

Uiteindelijk de weg maar afgefietst naar de ingang van het park en wat schetst onze verbazing je mag voor een groot deel niet door het park fietsen , dus wij er maar omheen maar ook erg mooi met prachtig zingende grote karekieten die zich moeilijk lieten zien.

Bij de tweede ingang (weer over de weg) bij het bezoekerscentrum de kaart en stikker gehaald bij een zeer onvriendelijke man. De fransen vogelaars hadden dat ook ervaren bij het centrum. Daar mocht je met de fiets aan de hand naar de eerste vogelhut waar een kleine zilverreiger zich uitgebreid door ons liet fotograferen en filmen. He hè de rest mochten we fietsen en kwamen steeds dezelfde vogelaars tegen. In de tweede hut waren er ook herten te zien en een Nederlands gezin genoot van de herten die te zien zijn door mijn telescoop.

We hebben alle hutten bezocht en genoten van de enorm hoeveelheid zwaluwen, boeren, huis, en oeverzwaluwen en gestoken door de muggen (daar zijn we al aan gewend). Tijdens het fietsen op wat ze hier een fietspad noemen, grote gaten en plassen en mul zand en een bruggetje zo gammel dat ik er maar heel snel overheen fietste maar helaas dat was dat niet nodig en moesten we weer terug over het bruggetje.

Bij de waterzuivering zat de bonte vliegenvanger, heerlijk , onze eerste . Onderweg al paapjes en grauwe kiekendief zien zitten in het veld.

In totaal ongeveer 22 kilometer gefietst en gelukkig op de terugweg een supermarkt, waar we precies voor een fietstas voorraad hebben gekocht.  Wat er niet in paste (de chocolade  croissants) hebben we maar ter plaatse opgegeten.  Het was wel grappig, een karretje vol met fietstassen met fotoapparatuur en telescoop met statief, en wij met verrekijkers en een rijdend mandje voor de boodschappen, we waren weer een bezichtiging .

Waarnemingen: huismus, gierzwaluw, boerenzwaluw, oeverzwaluw, tapuit, paapje, bonte vliegenvanger, grote karekiet, kleine karekiet, nachtegaal, Cettiezanger, graszanger, putter, europese kanarie, groenling, draaihals, geelpootmeeuw, kokmeeuw, zwartkopmeeuw, zwaan, stelkluut, bergeend, krakeend, krooneend, wilde eend, pijlstaart zwarte ibis, ooievaar, bruine kiekendief, grauwenkiekendief sperwer,torenvalk, dwergarend, witwangstern, tureluur, kleine pleveir, dodaars, waterhoen, meerkoet, purperkoet, kleine zilverreiger, koereiger en ralreiger

donderdag 28 april 2016

Wat een mooie dag, het begon met regen maar om 11 .00 uur was het droog en waren wij al in het Parc Natural dels Aiguamolls om de wandelroutes te lopen. Bij de parkeerplaats zagen we een Nederlands busje staan en Kees zei hé dat lijkt het busje wel van onze vogelvriend en vogelgids Robert de Groot wel. Wij wisten dat hij met een groep met 7 Amerikanen op pad was in Spanje en ja hoor op de Torre (uitkijkpunt inderdaad een hoge toren ) stond Robert met zijn groep. Dat was wel heel toevallig dat we elkaar hier tegen zouden komen, erg leuk en na wat tips uitgewisseld te hebben is ieder zijn weegs gegaan .

20160428_115427

Ook aan deze kant is de wandeling zeker de moeite waard, alle hutten bezocht en we waren pas rond 17.30 weer terug bij de camper en nog nagenietend van alle nachtegalen en bonte vliegervangers en nog veel meer.

20160428_130328

Waarnemingen: knobbelzwaan, grauwe gans, nijlgans, wilde eend, krakeend, slobeend, zomertaling, krooneend, dodaars, fuut, aalscholver, ralreiger, kleine zilverreiger, grote zilverreiger, blauwe reiger, purperreiger, ooievaar, zwarte ibis, lepelaar, flamingo, dwergarend, bruine kiekendief, grauwe kiekendief, buizerd, sperwer, torenvalk, waterral, waterhoen, meerkoet, purperkoet, steltkluut, bontbekplevier, strandplevier, krombekstrandloper, bosruiter, witgat, oeverloper, tureluur, zwarte ruiter, kemphaan, kokmeeuw, geelpootmeeuw, grote stern, witwangstern, houtduif, holenduif, koekoek, gierzwaluw, hop, bijeneter, kuifleeuwerik, oeverzwaluw, boerenzwaluw, huiszwaluw, nachtegaal, roodborsttapuit, merel, zwartkop, graszanger, cettizanger, kleine karekiet, grote karekiet, fitis, bonte vliegenvanger, koolmees, staartmees, ekster, spreeuw,  zwarte spreeuw, huismus, ringmus, putter, groenling,  europese kanarie , grauwe gors,

1. Nico en Nelly:
    2 mei 2016
    Mooie tocht, goed verslag. Veel plezier.
  2. Peter:
    Hoi Kees en Els,
    Wat een vogels! Ja, Spanje is een heel mooi land. Hebben jullie ook al lekker Spaans gegeten en lekkere wijn gedronken? Hoor graag de tips ;-))
    Groet, Peter en Mia
  3. Dinekejammer maar toch veel plezier :
    2 mei 2016
    Leuk verslag en je kan zien, dat jullie het goed hebben . Nog veel plezier Paul en Dineke
  4. Roel:
    2 mei 2016
    Hallo Els, Kees. Leuke samenvatting. Ik ben nu inmiddels ook verder dan een huismus, parkiet en kanarie. Mooie natuur onderweg, leuk om te zien en te lezen. Kees, het wordt dus tijd voor een deur contact met rode lamp op dat luik onder het bed. Nog veel plezier. Groet Conny en Roel.
  5. Mary en Ellen:
    Hallo Kees en Els
    Wat een mooie reis en zo veel vogels
    Ook zo lekker aan het strand wandelen
    Heerlijk, geniet van die prachtige momenten
    Gr Ellen en Mary
  6. Arno van Berge Henegouwen:
    2 mei 2016
    Leuk om te lezen. Zie mijn opmerking bij de foto van de 'sijs' die geen sijs is..
    Veel plezier nog. Op naar Roemenië!
  7. Freya:
    2 mei 2016
    Hoi Kees en Els, wat een vrijheid genieten jullie om in eigen tempo al dat moois te kunnen bewonderen. Wij genieten met jullie mee. Leuk om al jullie verhalen te lezen, dan zijn we er ook een beetje bij. Goede reis verder!! Groetjes Freya en Marja
  8. Nel en Frans:
    3 mei 2016
    Geweldig om zoveel samen mee te maken! AL die namen van al die verschillende vogels, het duizelt me soms.
    Geniet er maar goed van en door jullie verslagen, genieten wij mee!

Groetjes Frans en Nel
  9. Willy Hollander:
    3 mei 2016
    Wat een mooie verhalen heb je weer geschreven Els en prachtigs foto's van Kees? Goed idee om minder grote "lappen" tekst te schrijven. Dit leest een stuk prettiger:)
    Volgens mij hebben jullie inmiddels een bereconditie. Nice:)
    Het verhaal van het open luikje en de koud nacht vind ik echt geweldig. Maar je kan je liefde voor de vogels ook overdrijven hè. Zelfs stoken voor de vogels. hahahahahhaa
    Veel plezier weer verder. Lieve groet en dikke kus
  10. Winfried en Hanneke:
    7 mei 2016
    Hoi Kees en Els,
    Wat een prachtige verhalen en foto's! Jullie zien het land zo wel erg goed. Fijn om te lezen dat jullie zo genieten van jullie hobby. We wensen jullie nog heel veel mooie natuurbelevenissen.
  11. Fanny:
    10 mei 2016
    Pffff, wat heerlijk om alles te lezen en dat ik zelfs genoemd ben!!! Wat een heerlijke reis. Straks als jullie je eigen" Els en Kees vogelreisorganisatie" hebben opgericht dan is er uit heel veel gebieden te kiezen en ben ik de eerste die zich aanmeld, hahahaha. Leuk de foto's erbij Kees. Ik zit in Haarlem vlakbij het Molenmeer waar ik de oppashond uitlaat met verrekijker hangend op mijn buik. Tjiftjafs, merels, winterkoning etc. zingen het hoogste lied met al dat gele koolzaad langs de randen. Temperatuur al 4 dagen heerlijk en vandaag is het bewolkt begonnen. Pas goed op elkaar en geniet!