vervolg van 29 April t/m 11 Mei

11 mei 2016 - Venetië, Italië

er zijn nog een aantal foto's en video's van 28 April toegevoegd omdat deze vergeten zijn bij het vorige reisverslag.

Veel leesplezier !!

Vrijdag 29 april 2016

Gistermiddag nog doorgereden naar Frankrijk over een prachtige weg langs de kust naar de camperplaats Port Vendres waar we rond half negen aankwamen. Het was in het haven gebied en erg druk, gelukkig nog een plekje voor ons.

Om 08.30 uur werden we gewekt door de locale politie en konden we 6 euro betalen voor de overnachting.

De tocht grotendeels langs de kust afgelegd en dat was prachtig, kleine kasteeltjes en haventjes, smalle wegen en steeds veranderde de begroeiing en het werd steeds vlakker. Tijdens een stop koffie een wandeling naar een meer (etang) gemaakt waar wat flamingo`s en zwarte zwanen zaten en een tapuit.

20160429_105705

Om te gaan lunchen op een weggetje midden in de zoutvlakte gaf voor de camper en de tegenliggers toch een klein ruimte probleem. Gelukkig kon Kees achteruit een klein weggetje in waar we gestaan hebben met de lunch en weer vooruit de weg af en de route weer volgend.

De camperplaats die we uit hadden gezocht stond in niemandsland en stond ons niet aan dus hebben we een andere gekozen 15 kilometer verderop.

Een enorme grote kamperplaats voor 120 kampers maar vlak bij het strand en boulevard, via een automaat kon je met je betaalpas betalen en krijg je een code waarmee je het terrein welke bewaakt word oprijden.

20160429_172734

Na eerst in de zon, jawel met 16 graden uit de wind, heerlijk een siësta gehouden (geen idee hoe dat heet in het Frans) en daarna heerlijk gewandeld over de boulevard waar natuurlijk ook een Nederlands restaurant is waar je patat en frikadellen kan halen. Gelukkig waren we sterk en doorgelopen, we hadden net bij de supermarche heerlijke biefstuk gekocht wat ons meer aansprak.

Nog een avondwandeling gemaakt waar we de dwergooruil hoorde roepen en de mooie dag is weer voorbij.

Verder geen waarnemingen.

zaterdag 30 april 2016

Vandaag langs de kust naar de Petite Camarque, weer door kleine dorpen en grote steden.

In de regen en onweer maar om twee uur werd het weer droog en hebben we zelfs de zon weer gezien , het was wel een stuk kouder dan gisteren.

20160430_104422

20160430_112657

We staan op een camperplaats echt in de Camarque en vanuit de kamper loop je zo het gebied in maar er zitten weinig vogels, natuurlijk wel de flamingo`s die hier fantastisch roze zijn, kleine zilverreiger en ekster.

20160430_144221

Met de fiets Auques Mortes bezocht, een prachtig kasteel waar veel geschiedenis te vinden is, vooral de hugenoot vrouwen hebben het hier slecht gehad en hebben jaren gevangen gezeten in een van de gevangenissen van de het kasteel. Na de wandeling over de bruggen gefietst en een bezoek aan de Dia en daar de boodschappen gedaan en weer terug gefietst.

20160430_153509

20160430_154223

Verder geen waarnemingen

Zondag 1 mei 2016

Het ging vannacht steeds harder waaien en in de ochtend storm wind kracht 10 (vlagen) en de wind is koud vanuit het land. Gevoel temperatuur 1 graad of zo maar goed trui en jas aan lekker in de camper naar Marie de la mer gereden, daar zijn we 8 jaar geleden ook geweest en toen zijn we op de fiets de gehele Camarque door geweest , nu met deze wind niet te doen. Op een camperparkeerplaats de camper neergezet en het plaatsje bezocht wat natuurlijk is het veranderd.

20160501_130747

20160501_130735

Een haventje erbij en het strand verplaatst met pieren maar nog steeds een leuke badplaats met standbeeld van het stierenvechten wat nu niet meer gebeurd. Het is vandaag 1 mei dus een feestdag voor de Fransen en de nieuwe sport wordt uitvoerig gedaan, een team met mannen proberen om de beurt de stier met de hand aan te raken en dan zo snel mogelijk te vluchten over de balustrade. De stieren worden niet meer mishandel door riemen en speren enz. en gaan levend en gezond de Torro de arena weer uit.

20160501_133033

20160501_125936

Dit is ook een stukje cultuur waarbij de paarden die met de ruiters de stieren door de straat brengen naar de Arena. Het stadje was ook druk met toeristen.

Terug tegen de wind in naar de camper en toen zijn we naar Etang de Fangassier gereden waar de prachtige zoutmeren zijn. Bij het uitkijkpunt moesten we naar boven lopen. Je begrijpt dat het met deze harde wind niet eenvoudig was, maar wel leuk.

20160501_163906

20160501_16383720160501_163850

Daarna naar de camping in Maussane les Alpilles waar we heerlijk beschut voor de wind (Mistral in het Frans) heerlijk geslapen hebben.

Ook hier zijn we twee keer geweest in het zomerhuisje van mijn lieve nicht Nicole , het is en blijft een prachtige omgeving.

Vandaag geen waarnemingen bij gehouden een ekster en een kauw de vogels hebben ook last van de wind.

maandag 2 mei 2016

De wind is iets afgenomen naar windkracht 5 met vlagen 8 en zijn we gaan wandelen in Le Plateau de la Caume Saint Remy de provence de kortste route naar het hoogste punt.

20160502_13062220160502_12571620160502_12553720160502_130657

Bovenaan konden we ons met moeite staande houden en je hoorde geen vogels omdat de straaltoren een enorme herrie maakt door de wind.

Op ons gemak terug gewandeld en doorgereden naar Le Baux, ook een prachtige locatie, waar het erg druk was en we niet konden parkeren en zijn toen doorgereden voorbij het moderne kunstmuseum waar het in de rij staan was om binnen te komen. Ik herkende de tentoonstelling van jaren terug dus zijn we dit keer niet naar binnen gegaan. Het is zeker de moeite waard om het een keer te bezoeken heel bijzonder opgezet in de krijtrotsen.

20160502_145724

Nog een stuk naar boven gereden voor de mooie rotsformaties waar door de erosie gaten zijn ontstaan prachtig en daar weer wat gewandeld en zijn toen een route naar de steppe van Plaine de La Crau gevolgd, prachtig maar hier ook door de harde wind bijna geen vogels, wel de nachtegaal , zelfs de leeuweriken lieten zich niet zien en horen .

In ST martin de Crau hebben we boodschappen gedaan bij de Lidl waar de stroom uitviel maar gelukkig  kort en waar onze boodschappentas uit ons karretje is gestolen ( beetje raar maar waar zielig dus maar een nieuwe gekocht), Ook hier beviel ons de camperplaats niet en zijn doorgereden naar de camperplaats in Istres prachtig aan het meer.

Na de avond een wandeling langs het meer gemaakt en zit de dag er weer op, hopende dat de wind morgen weer wat meer zakt.

Weinig vogels, een raaf, zwarte kraai, ekster en kauw, wilde eend, boerenzwaluw, gierzwaluw en kokmeeuw.

Dinsdag 3 mei 2016

Vanochtend door Marseille gereden langs de kust wat een grote haven en een drukte. Het duurde best wel lang voordat we de stad weer uitreden en na Marseille de berg op, prachtig.

20160503_123054

20160503_140708

20160504_141517

Het is een reisdag geworden en via St Tropez staan we nu op een camperplaats Saint Mandrier sur Mer met alleen maar Fransen. Het was geen hartelijk welkom en ze zeggen geen woord tegen je. Maar goed de fietsen er af en het derde remlicht gerepareerd die door het vele hobbelen en harde wind los is gaan zitten. We hadden hem al met Duke tape vastgezet.

20160503_155210

20160503_161758

Op de fiets door de haven over de boulevard en heerlijk op een bankje bij de zee gezeten. Nog een avondwandeling gemaakt door de haven waar veel boten op de kade liggen om schoongemaakt te worden. We hadden vandaag minder wind en zelf is het warm geworden heerlijk 27 graden met een koel windje.

Woensdag 4 mei 2016

Langs de kust verder gereden via St. Tropez naar St ay Gulf, een voorstadje voor Frejus.

20160504_16352220160504_163544

Dit is een mooie badplaats en op de camping heerlijk langs de zee en de clif gewandeld. We hebben besloten om hier 2 nachtjes te staan en morgen naar Frejus te fietsen.

Donderdag 5 mei 2016

Vandaag eerst mijn moeder gebeld ze is 84 jaar geworden en is vandaag bij mijn broer en schoonzus waar ze lekker verwend is.

20160505_102914

Op de fiets naar Frejus waar we eerst naar de kapper zijn gegaan, mijn zoon en schoondochter maakte al grappen dat we camperhippies aan het worden zijn. Maar nu weer netjes geknipt en voelt weer heerlijk aan.

20160505_13265920160505_134313

20160505_140119

Door gefietst langs de boulevard waar de markt is en daar overheen gelopen en verder de boulevard af gefietst. Een heerlijke dag.

20160505_153122

20160505_14530820160505_145323

Vrijdag 6 mei 2016

Gisteravond heerlijk geluisterd en gekeken naar drie dwerguilen die rondom onze kamper op de camping aan het roepen en jagen waren. Voor vandaag heeft Kees een route gemaakt door Monaco maar eerst door Cannes en dan Nice. We zagen de merken auto`s wel veranderen in duurdere soorten.

Langs de boulevard van Cannes en Nice gestaan, wat een klein strand maar wel veel mooie mensen en toeristen zoals wij.

20160506_12175920160506_134024

Daarna door naar Monaco en echt een bijzondere belevenis om door Monaco met de camper over het circuit te rijden en ook door de tunnel met de rotondes, en wat een bolides, van  cabriolet Rover, Ferrari en nog veel meer en natuurlijk reed daar tussen een prachtig lelijk eendje met een opbouw camper, erg leuk.

20160506_152148

Nu staan we in Olivetta San Michele, weer in de bergen en wat een rust in Italië maar op 500 meter van de Franse grens.

20160506_18302320160506_183042

Dus vandaag even niet gevogeld maar wel genoten. We staan niet alleen maar met een groep Fransen met kleine tentjes op de camping. De camping eigenaar kwam langs voor de betaling en reclame te maken voor zijn winkeltje in het dorp.

Waarnemingen: nachtegaal, zwartkop, graszanger, zwarte kraai

Vrijdag 6 mei 2016, zaterdag 7 mei 2016, zondag 8 mei 2016

Na het ontbijt gewandeld naar het dorp en in het winkeltje van de camping eigenaar geweest waar we uitleg kregen over het plukken van de olijven en leerde zo dat de smaak van de olijf afhankelijk van het seizoen van plukken. We hebben herfstolijfolie  en zomerolijfolie gekocht en na een heerlijk bakkie Italiaanse koffie werden we hartelijk uitgezwaaid.

20160507_095449

Met wat moeite de locale bakker/ supermarkt gevonden voor vers brood en aardbeien maar hadden wat moeite met afrekenen want er was niemand. Uiteindelijk kwam er een andere klant die de winkelier even erbij haalde. Moest zeker wat voor zichzelf doen Haha.

20160507_10055120160507_100602

Route naar de kust gereden en geen blog bijgehouden , op alleen maar camperplaatsen gestaan omdat er geen campings zijn maar de kust is prachtig alleen bijna geen strand maar veel rotsen en geen stop mogelijkheden.

20160508_170659

Bij de boodschappenstop bij de Lidl werd ik door een Afrikaanse man ten huwelijk gevraagd, hij wou graag naar Nederland, mijn Moederdag ook weer leuk haha. Maar niet op ingegaan anders word het wat druk in de camper.

Een camperplaats was bijzonder omdat het boven op de berg aan de kust lag en er veel wandelaars waren. Wij ook de wandelschoenen aan en een prachtige wandeling gemaakt en bij de locale bakker 2 heerlijke stuken pizza een met geitenkaas en een met tomaat, en de wandeling weer vervolgd.

In de avond 2 bosuilen aan het roepen heerlijk om zo in slaap te vallen.

Maandag 9 mei 2016

We  moesten nu echt naar een service punt voor te lozen en vers water, onze NKC app gaf er een op de route  in Cornal Suzzale en hebben ons rot gezocht maar deze bleek niet te bestaan en is er waarschijnlijk ook nooit geweest.

Dus op maar weer naar een camperplaats met service punt in Corte Galvagnia Cesol en we hadden al in de app gelezen dat de coördinaten niet zouden kloppen dus we waren voorbereid.

Kees op zijn beste Italiaans aan een boer gevraagd of hij deze camperplaats wist, dat wist hij en hij heeft het perfect uitgelegd en kwamen we aan bij een oude boerderij, prachtig.

20160510_085302

We werden hartelijk welkom geheten en kregen gelijk een rondleiding, de mensen werken met kinderen vanuit de stad en leren ze om brood te bakken en nog veel meer. Hij was erg trots op zijn restauraties van de boerderij en wat ook werkelijk prachtig was.

20160510_08542020160510_08544020160510_085416

We hebben heerlijk op het erf gestaan en hoorde in de avond de bosuil en velduil roepen.

Dinsdag 10 mei 2016

We werden wakker van de haan en dat is weer eens anders wakker worden. Bij het ontbijt kregen we gezelschap van de hond, wat een lief hondje ( mocht hem van Kees en de eigenaar niet meenemen).

20160510_085312

De eigenaar vertelde in half Engels en Duits dat zijn zoon in Amsterdam en Sittard had gestudeerd en daarna niet is terug gekomen naar Italië maar naar Amerika is vertrokken. Na handen geschut te hebben werden we uitgezwaaid en zijn we de route naar Venetië gevolgd . Onderweg wat stops voor koffie en boodschappen.

Bij de aanrijden van de Camping Venezia schokken we wel even omdat we op een industrieterrein tussen 2 bedrijven door rijden maar we zagen direct erachter een prachtig bos met campingplekken.

20160510_160206

Na inchecken een plekje gezocht en bij het uitstappen werden we verrast door het zingen van de wielewaal en heeft Kees nog een poging gedaan om hem op de foto te krijgen maar daar had hij geen zin in. Gelijk de was in de machine gedaan en heerlijk in de zon gezeten en veel met mensen gepraat over hun ervaring met de camper in Italië en natuurlijk tips over de bus naar Venetië.

Bij de receptie de bustickets gekocht en kregen we de plattegrond van Venetië, we hadden ook nu wifi en kregen nog tips van mijn nicht Elly wat leuk was om te bezichtigen.

Woensdag 11 mei 2016

Om  9 uur zaten we in Bus en was het nog droog (de weersverwachting was niet best) en aangekomen in Venetië op het Romaplein regende het erg hard en  hadden we paraplu en regenjassen nodig maar gelukkig werd het snel weer droog. Het is echt de moeite waard de wandeling naar het San Marco plein door kleine straatjes met oude huizen en over bruggetjes en dan ineens dat grote plein en de prachtige Basiliek. We zijn er in geweest en wat is dat mooi.

20160511_09473520160511_09480020160511_100638

20160511_102915

20160511_104520

20160511_115233

Kees is daarna nog in de toren van de Basiliek omhoog gegaan ik heb om en langs het water gelopen en genoten van de gondels en dure winkels en de kunstgalerieën.

We kwamen tegelijk aan bij het afspreekpunt en zijn toen samen verder gelopen om naar het museum van Peggy Guggenheim te bezoeken maar het begon weer te regen, eerst nog zachtjes maar het werd steeds harder. Aangekomen bij het museum in de rij gestaan en toen mochten we er niet in het museum was overvol. Vanwege de regen wilde iedereen naar binnen.

20160511_094814

Het regende steeds harder en toen zijn we maar terug naar de bus gelopen en toen een halte te vroeg uitgestapt omdat het moeilijk was te zien waar je was , we besloten op de volgende bus te wachten en het was gelukkig net droog. De bus kwam al snel en we waren net terug op de camping toen het weer ging regenen, ondertussen waren we toch wel behoorlijk nat, maar lekker warm en droog in de camper gezeten met een bakkie koffie.

De toch leuke dag afgesloten met een pizza Calzone en een glaasje wijn.

1. Nicole:
    12 mei 2016
    Mooi verhaal en zo te horen een mooie reis. Geniet ervan.
  2. Robert de Groot:
    12 mei 2016
    Het heeft inderdaad hard gewaaid. Wij woeien bijna van de toren af bij de Encanyissada. Misten daardoor de Woudaap. Alles is verder goed gegaan, was een indrukwekkende reis. Veel plezier verder op jullie Trek door Europa.
  3. Fanny:
    12 mei 2016
    nou van mij hoefden jullie niet naar de kapper hoor. veel te kort! maar wel leuke ervaring om daar naar de kapper te gaan. Mijn moeder heeft 4 jaar in Frejus vlak achter het strand gewoond. Wilden we mijn moeder zien, moesten we elk jaar daar naar toe. Ze kreeg toch heimwee en nog jaren is haar franse lover naar nederland gekomen totdat hij overleed. Was toch 10 jr jonger dan mjn moeder hahaha.
    Leuk dat jullie cultureel doen. dat krijg je als je een wereldreiziger bent geworden. Ik vandaag naar Van Gogh museum in Haarlem. O Venetie, jaloers hahaha. fijne dag
  4. Winfried en Hanneke:
    12 mei 2016
    We zitten nu heerlijk jullie verhaal te lezen, erg leuk en mooie foto's! Het is raar weer in Europa. In NL was het de afgelopen week goed, mensen op vakantie in Frankrijk en Griekenland hadden pech. Weekend wordt hier weer minder. We moeten dan telling 5 doen van BMP Buytenpark. De oeverzwaluwwal wordt goed bezocht! Er zijn wel 70 oeverzwaluwen gezien. Groetjes!
  5. Ellen:
    12 mei 2016
    Het weer is dus beter hier in Nederland maar niet voor lang meer. het pinksterweekend moet weer heel koud worden BLEH en dan staan wij net op de camping vlak bij de boerderij waar Kelsey haar "oude" paard staat,
    Er wordt dus weer veel gereden en geknuffeld door haar.
    Over een week gaan wij ook naar Pisa en omgeving maar dan wel met het vliegtuig en maar voor een weekje.
    Hier iedereen druk met de tuinen bezig dus je weet niet wat je ziet als jullie terug komen.
    Veel plezier nog daar !!!
  6. Peter:
    geweldig allemaal.
    geniet er maar goed van.
    leuke verhalen.
  7. Nico en Nelly:
    12 mei 2016
    Geweldig, mooie reis,, en weer. Genieten
  8. Roel:
    12 mei 2016
    Leuk om weer te lezen en mooie foto's. Goed adres voor de kapper. Als je in de buurt komt neem Passe del Stelvio.
  9. Corrie:
    Hallo Els en Cees,

Wij volgen jullie reisverhalen gedurende onze reis door Polen en de Baltische Staten. Hopelijk krijgen jullie de komende tijd wat langer mooi weer.
    Nog veel (vogelkijk) plezier. Groetjes Corrie en Ronald
  10. HesterM:
    13 mei 2016
    Wat zien jullie er goed en ontspannen uit op de foto's! Kapper was echt niet nodig, hoor! Minder vogels, meer cultuur? Ik geniet van jullie reis...
  11. Wilma Noort:
    13 mei 2016
    Ha globetrotters, wat een regen daar. Hier de fles zonnebrand flink nodig gehad!
    Waarnemingen: familie zwaan met negen jongen in de sloot, familie meerkoet met vijf kleintjes.
    Groet Wilma
  12. Wil fraikin:
    14 mei 2016
    Wat een mooie reis en leuk om dat allemaal te zien. Ik ben de tuin aan het veranderen, dus daar af en toe druk mee. Ga ook dagjes weg. Geniet maar van alles liefs Wil
  13. Nel en Frans:
    14 mei 2016
    Hallo wereldreizigers, weer met plezier gelezen. Jullie maken heel wat mee!
    Ga lekker door zo, en doe de paus de groeten uit Nederland, waar het nu steenkoud is! jammer voor de mensen op de campings.
  14. Dinekejammer maar toch veel plezier :
    14 mei 2016
    Ook wij hebben goede herinneringen aan de vakantie in Maussanne. Prachtig gebied en (toen) erg warm. Wat een bijzondere reis maken jullie! Geniet van alle moois. Lieve groet Paul en Dineke
  15. Dalene en Rob:
    15 mei 2016
    Goedemorgen Kees en Els,
    zozo Els word je zomaar ten huwelijk gevraagd. bijzonder :-)
    Moet voor Kees een compliment zijn geweest als je de reden van de Afrikaner weglaat. hihi
    Was weer een mooi verslag en dan ook nog naar dat romantische Venetie.
    Hier is inmiddels de herfst begonnen. Lijkt het, dus geniet van jullie avontuurlijke "gevleugelde" rondreis.
    Hartelijke groet Dalené en Rob
  16. Meta Waaijer:
    16 mei 2016
    Wat een mooi naslagwerk houden jullie op deze manier over aan deze bijzondere reis. Waar een ontslag al niet toe kan leiden. Leuk verhaal en heel mooie foto's. Geniet nog maar lekker verder.
    Groetjes,
    Meta
  17. Greet Laauw:
    25 mei 2016
    Ha Els en Kees, net jullie blog gelezen. Ik ben gisteren 24 mei teruggekomen uit Venetië. Ik heb daar de Voga longa geroeid. die hebben jullie net gemist. !700 bootjes door het Canal Grande, roeiers, kanoeërs, gondels. Eén groot spektakel. Geweldig. Ook naar het Peggy Guggenheim museum geweest, zeer de moeite waard,en daarna gefietst naar Punto Sebastian ( schiereiland ten oosten van Venetie ) Prachtig vogelgebied koereigers, kluten en heeel veel steltkluten broedend en baltsend, tureluurs en ook flamingo's. Later in Padua nog een bonte kraai gefotografeerd, middenin de stad. Heerlijke vakantie gehad. Jullie blijven ook lekker genieten merk ik, Groetjes en nog veel plezier.