Campervogelen in Nederland

11 februari 2016 - Zoetermeer, Nederland

Zondag 31 januari vertrokken we vanaf Werkendam langs de Maas en zouden binnendoor verder langs de Maas naar Limburg gaan.
We bleven een diesellucht ruiken en vertrouwden het niet en besloten bij Nijmegen te stoppen om maandag naar de dealer te gaan. We hebben in Millingen aan de Rijn op een mooie camper-camping overnacht. De volgende ochtend de dealer gesproken en kregen het adres op van de garage die de auto had gekeurd in Overasselt. Daar werden we gelijk geholpen en bleek het dieselfilter niet goed dicht te zitten. Na een klein uurtje zijn we naar de Ooijpolder gereden en daar een modderige wandeling gemaakt rondom de Bisonbaai. De weersvoorspellingen waren zo slecht dat we daarna naar huis zijn gegaan.

Woensdag 3 februari. Oostvaardersplassen.

Veel wind maar goed te doen en een leuke dag. Bij onze eerste stop op de Oostvaardersdijk stond een vogelaar met een telescoop zich af te vragen waar die kokmeeuw nu is gebleven?

OVP waar is de kokmeeuwi gebleven

Op de dijk achter de haven bij de Lepelaarsplassen een stormmeeuw

Stormmeeuw

Bij de Lepelaarsplassen even in de camper blijven zitten vanwege een behoorlijke hagelbui.

Daarna naar de vogelhut gelopen en daar zat een paartje brilduiker lekker dichtbij.

Brilduikers man vrouw

De blauwe reigers vlogen af en aan met nestmateriaal.

Blauwe reiger 1 oostvaardersplassenBlauwe reiger 2 oostvaardersplassen

Bij het nieuwe gebiedje het Oostvaardersveld zat een klapekster en een knobbelzwaan.

Klapekster oostvaardersplasenKnobbelzwaan

We hebben overnacht op een camperplaats in Lelystad bij de jachthaven. De volgende dag via Arkemheen waar we veel goudplevieren en smienten zagen terug naar huis.

Waarnemingen:
knobbelzwaan, kolgans, grauwe gans, brandgans, bergeend, nijlgans, wilde eend, krakeend, slobeend, smient, tafeleend, kuifeend, brilduiker, nonnetje, grote zaagbek, middelste zaagbek, wintertaling, tafeleend, fuut, aalscholver, kleine zilverreiger, grote zilverreiger, blauwe reiger, zeearend, blauwe kiekendief,  buizerd,torenvalk,meerkoet,kievit, stormmeeuw, zilvermeeuw ,houtduif,ijsvogel, roodborst, rietgors, klapekster en gaai.

Zaterdag 6 tot 10 februari richting rondje Noord Nederland,

Eerst hebben we afslag Den Oever gepakt en daar naar de haven gereden veel putters, en hebben we de buffelkopeend (zie video) gevonden.

Buffelkopeend Den Oever
Na een bakje koffie zijn we over de Afsluitdijk (de bruggen waren weer gemaakt) verder gereden. Het leuke van de camper is dat je nu goed op het water kunt kijken omdat je hoger zit, hier waren veel nonnetjes en grote en middelste zaagbekken te zien.

Over de Afsluitdijk binnendoor naar de haven van Holwerd waar het laag water was

Haven HolwerdHaven Holwerd
Verder binnendoor naar de Ezumerkeeg waar grote groepen bergeenden en pijlstaarten zaten en als afsluiting de slechtvalk. Vandaag 26 buizerds gezien, 20 blauwe reigers, 12 torenvalken  en 5 grote zilverreigers geteld.

In Anjum hebben we overnacht op een mooie camper-camping it Tun Hus.

Na het eten in het donker nog even een wandelingetje gemaakt door Anjum.

Kerk Anjum
De volgende dag na het ontbijt met een eitje zijn we naar de Bantpolder gereden, beetje spannend of we onder het tunneltje door konden, maar natuurlijk overbezorgd en met gemak er onderdoor en genieten van de grote groepen goudplevieren, kieviten, brand-, grauwe- en rotganzen. Aan het eind van de Bantpolder geparkeerd en een mooie wandeling buitendijks gemaakt waarbij we honderden scholeksters, bergeenden, pijlstaarten, wulpen, wintertalingen en steenlopers goed konden bekijken.

Via de zeedijk naar Groningen gereden. Wat is het  Nationaal park Lauwersmeer toch prachtig.
Doordat het weer erg onstuimig was, wat minder vogels, maar gelukkig liet de slechtvalk zich zien zittend op de grond vanwege de harde wind.
Via Zoutkamp naar de Kollumerwaard gereden, daar de fietsen van de camper gehaald en tegen de wind in door het gebied gereden. Terug hoefde we bijna niet te trappen en werden door de wind voort geduwd. Hier een hele mooi man blauwe kiekendief en 5 raven , dat was weer genieten.
Fietsen weer op de camper en binnendoor naar Ezumerkeeg. Eerst links af naar een verhoogd uitkijkpunt met veel wind maar wel lepelaars en honderden slobeenden en pijlstaarten, toen terug naar de vogelhut  waar het zwart stond van de vogelaars vanwege een melding van een velduil. Hier een mooie wandeling gemaakt maar geen velduil,  de vogelaars reden teleurgesteld hard weg en miste zo een prachtige man blauwe kiekendief en de regenboog. We zijn vis gaan eten in de haven van Lauwersoog en in het donker weer terug naar it Tun Hus om te overnachten.

8 februari, wat een storm vannacht maar we stonden redelijk beschermd achter een schuur echter het geluid was er niet minder om. Toch redelijk geslapen en om 8.00 uur weer op.
Na het ontbijt en huishoudelijke klusjes vertrokken we voor de vogelhuttenroute in Noord Groningen die we de vorige avond in elkaar gezet hadden. Binnendoor via boerenwegen naar Eemshaven. Bij de 1e hut bij het Schildmeer op de parkeerplek konden we niet naar de hut vanwege werkzaamheden en veel modder en geen doorkomen aan. In de camper ,die op stalen rijplaten stond, geluncht en op naar de Niewolda vogelhut aan het Hondshalstermeer waar we een mooie wandeling maakte met ook hier aan het eind weer veel modder maar geen hut.
Terug naar de camper net op tijd voor de bui. Hier veel kolganzen en een buizerd.  Nu richting Delfzijl. Beetje saai met hier en daar een buizerd en grote zilverreiger. Een bezoek aan het prachtige havenplaatsje Termunterzijl was wel de moeite waard.

KunstHaven TermunterzijlHaven Termunterzijl

Daarna de Dollard door. We reden hier zoveel mogelijk langs de kust naar de grens met Duitsland. De grauwe kiekendieven zijn er helaas nog niet.
Nieuwe poging hut 3 is de vogelhut  bij Nieuwe Statenzijl en die stond er gelukkig wel en hier een mooie wandeling over een vlonderpad  In de hut hadden we goed zicht over het wad met grote zaagbekken. Ook bij de sluis die op de grens ligt was het leuk.

GroningslandschapInformatiebordVogelhut Nieuwe Statenzijl

We hebben overnacht in Bad Nieuweschans op een Camperplaats tegenover de sauna, later kwam er nog een camper bij.

De volgende dag zijn we in de regen via leuke dorpjes naar Bergentheim gereden waar we een bezoek aan Ome Frans en Tante Nel brachten en waar de koffie klaar stond.

Op koffie bezoek

Na de koffie was het de bedoeling om naar het natuurgebied Egbertsdijkveen te gaan en om daar te gaan wandelen. Omdat het bleef regenen en de parkeerplaats een groot modderbad met diepe kuilen was zijn we doorgereden naar de Camperplaats in Kampen, Een prachtige plek tegenover het stadhuis aan het stadspark.

We werden wakker met regen en zijn toen gaan winkelen in Kampen. Wat is dit een leuke stad.

Camperplaats in KampenStadspark in KampenToegangspoort KampenKampen

Het werd gelukkig droog en zijn via een prachtige route langs de IJssel (zie video's) naar Arnhem gereden en daarna naar huis gereden

IJsselrouteIJsselrouteIJsselroute

We hebben besloten 1 Maart als eerste richting het Zuiden te rijden. Lekker naar de warmte en de zon. Hierbij zoveel mogelijk tolwegen en grote wegen vermijden.
We hebben er veel zin in.

1. Nico en Nelly:
    17 februari 2016
    Mooi verslag, goed gedaan om de auto na te laten kijken.
  2. Mia:
    17 februari 2016
    Wat een vogels hebben we in Nederand!! Ja, Kampen is een mooie stad!
    Mia
  3. Erna:
    17 februari 2016
    Leuk het verslag te lezen.
    Ik ben goed bekend met alle plaatsjes die genoemd worden in Groningen daar Rob en ik daar vroeger veel dagen hebben doorgebracht en met de fiets heel wat kilometers hebben afgelegd.
  4. Roel:
    17 februari 2016
    Leuk verslag met mooie foto's. En gelijk een behoorlijk test rit gemaakt.
  5. HesterM:
    17 februari 2016
    Nu nog testen in de zon! Jeetje, wat een regen en wind...het zat niet mee. Onze eerste testrit met de camper zal ik ook niet gauw vergeten. In Februari, ijzig koud, naar Texel. Honden ook mee natuurlijk. Op weg naar Den Helder zagen we steeds dikkere rookwolken voor onze ogen opdoemen. Alain sprong uit de wagen om te zien of het van buiten kwam en ik speurde binnen... Mijn oog viel op ons zenuwachtige hondje die weer eens een paniekaanval had en haar adem stoomde de cabine vol met 'rook'. We kijken uit naar de reis naar het zuiden!
  6. Jetty:
    17 februari 2016
    Ik reis en geniet mee van bekende en onbekende plekjes.
    Succes met de verdere voorbereidingen voor jullie reis.
    Hartelijke groet jetty
  7. Meta Waaijer:
    17 februari 2016
    Ziet er geweldig uit, mooie foto's en een mooi verhaal. Leuke warmloper voor jullie en nu naar de zon!
  8. Robert de Groot:
    17 februari 2016
    Wij zijn tot en met 4 maart in Spanje, maar misschien moet je dan te hard doorrijden, Veel plezier
  9. Marjan van der Linden:
    17 februari 2016
    weer genoten van jullie verslag, wat hebben jullie veel gezien!!
    Groetjes en goeie reis alvast
    Marjan
  10. Greet Laauw:
    17 februari 2016
    Ondanks het slechte weer hebben jullie veel gezien hoor.!
    Begin maart richting zon moet helemaal heerlijk zijn. Geniet er van en goede reis. Greet
  11. Peter:
    17 februari 2016
    Goed idee , richting de zon. Lekkere warmte voelen. En de dagen lengen en meer nestelende vogels. Dat wordt alleen maar mooier! Veel plezier.
  12. Winfried:
    17 februari 2016
    Leuke en uitgebreide verslaggeving, Els en Kees. 1 maart komt snel dichterbij maar gelukkig houden we zo contact.
    Op naar het zonnige zuiden. Die matrixborden met route du Soleil en de temperatuur zijn ook wel heel aanlokkelijk om te volgen :)
    Hopelijk snel beter weer.
    Groetjes, Hanneke en Winfried
  13. Leon van den berg:
    2 maart 2016
    Inderdaad is Kampen een prachtig stadje. en.. ze hebben er behalve de Kamperuien uit de verhalen ook nog een heerlijk kruidenbitter. Ik hou niet van alcoholische zaken zoals Berenburger of Jagermeister, maar dit is ontzettend lekker. Zeker na een forse stortbui! Goede reis Zuidwaarts.