Start Camper reis de eerste 5 dagen

5 maart 2016 - Plasencia, Spanje

Maandag 29 februari het is zover we gaan starten en gaan België

Vertrek uit Zoetermeer

Toch een dagje eerder vertrokken omdat we er klaar voor waren en vandaag mooi weer is.

De route was naar Kalmthoutse Heide  op grens van Nederland en België.

Kalmthoutse Heide

Wat een mooi gebied maar weinig vogels, een mooie fietsroute gefietst en in het bos kwamen de goudhaantjes en de vinken tevoorschijn. De boomklever liet zich horen.

Kalmthoutse Heide

In de camper geluncht en de route verder bepaalt en via Gent over de E17 bij afslag Lokeren gelukkig eraf wat een drukte in de file gestaan en 3 rijen dik vrachtwagens.

Bertlingmolen

Ook in België hebben ze molens

Vanuit Lokeren (na de boodschappen) zijn we binnendoor gereden naar  het plaatsje Zonnebeke op de parkeerplaats van  de Taverne  “de Dreve” een goede Camperplaats. De eerste dag zit erop.

Morgen  route naar het natuurgebied de Blankaard  en dan verder door naar het natuurgebied  Baie de Somme in Frankrijk zijn benieuwd wat we daar zien.

Waarnemingen:

Buizerd,blauwe reiger,kuifeend,wilde eend,ekster,krakeend,zwarte kraai,sijs,boomklever,vink,goudhaan,koolmees,pimpelmees,meerkoet,kievit,houtduif,zilvermeeuw,fazant,torenvalk en waterhoen.

dinsdag 1 maart 2016

We werden gewekt door de zang van de zanglijster en de merel, helaas regende het.

Maar vol goede moed vertrokken naar het natuurgebied “de Blankaard”.

De regen kwam met bakken uit de hemel bij het natuurgebied stond een bord dat met Koninklijke besluit er een bouwvergunning voor het gebied is afgegeven. Jammer want het is een prachtig gebied waar kolganzen,grauwe gans kievit en wulp en waarschijnlijk nog meer steltlopers kunnen voeden en broeden. Ik hoop dat er een goede natuurbeschermingsclub in België is om dit besluit en te beoordelen en er voor het gebied het beste er uit te halen. Na de wandeling in de stromende regen  snel de camper in en op naar Frankrijk het natuurgebied Baie de Somme.

Natuurgebied Somme

Daar aan gekomen was het voor het eerst 5 minuten droog en hup telescoop en fototoestel mee, natuurlijk weer stromende regen maar wel 3 lepelaars en een groep kluten.

Na kort beraad hebben we besloten om sneller naar het zuiden te gaan, omdat voor de rest van de week ook alleen maar regen wordt verspeld.

Maar we hebben ook besloten om terug te gaan naar dit bijzondere natuurgebied wat  zeker de moeite waard is.  Prachtige slufter met hoog en laag water wat erg geschikt is voor de wadvogels

In de regen naar het zuiden gegaan en hebben een prachtige camperplaats in  Vieux Port en we staan aan de Seine, morgen richting Bordeaux

Aan de Seine

Waarnemingen: zanglijster, merel, kokmeeuw ,spreeuw, zwarte kraai, kauw, waterhoen, zilvermeeuw, houtduif, koolmees, huismus, kievit, grauwe gans, kolgans, wulp, grote zilverreiger, stormmeeuw, torenvalk, ekster, zwartkopmeeuw, watersnip, sperwer, koperwiek ,lepelaar, kluut, bergeend, kleine zilverreiger, koereiger, blauwe reiger, buizerd, witte kwikstaart en rode wouw.

Woensdag 2 maart 2016

wandeling

Wakker met een prachtige blauwe lucht de zon en aan de Seine wat wil een mens nog meer, oké het mag wel een graad of 10 warmer zijn.

wandeling

Na het ontbijt een wandeling langs de Seine en door het dorp Vieux Port wat een leuke huisjes.

20160302_085423

Terug bij de camper begon het weer te regenen en hebben onze huishoudelijke klusjes gedaan en vertrokken naar onze eerste serviceplaats voor camper in het dorp Gace, daar kun je niet overnachten maar je vuile water en de cassette van de wc legen en vers water vullen.

Het was een  nieuwe ervaring ik wist niet dat in Frankrijk iedere kraan een ander schroefdraadje had. Gelukkig was onze vers watertank nog half vol.

We hebben een stuk van de oude route nationaal gereden  met veel zon heerlijk die warmte. Wel heel veel vrachtauto`s,

Nog een andere serviceplaats op de route en ja hoor weer een ander schroefdraadje,  toen hebben we de kale slang maar in het tuitje gepropt en zo de schoon water verder gevuld.

Verder gereden en ondertussen bleef het aardig zonnig maar een behoorlijke mistral (harde koude wind) En we zagen een behoorlijke zware bui voorbij trekken en kregen toch nog het staartje mee  gelukkig niet zo lang en kwam de zon weer terug.

Op de parkeerplaats van een oude kerk in een stadje ( naam vergeten) waar de route dwars door heen reed, Kees probeerde nog een foto te maken zonder vrachtwagens er op maar dat viel niet mee.

20160302_14511720160302_145716

In het dorp geen winkel te bekennen maar wel een broodautomaat wat ik erg grappig vond en er een stokbrood uit kocht.

In een andere dorpje zagen we een pizza automaat die hebben we maar niet geprobeerd.

Rond 17.30 zijn we route af gegaan om naar de camperplaats van Charroux te gaan prachtige tocht langs een riviertje we staan bij de oude Abdij waar trouwens ook een camper service plaats is met ook een leuk schroefdraadje die wij niet hebben. Nog voor de regen een mooie wandeling gemaakt door het dorp.

20160302_184658

Waarnemingen van deze reisdag: zanglijster,vink,huismus,spreeuw,zilvermeeuw,grote mantelmeeuw,witte kwikstaart,,aalscholver,groene specht, heggenmus, roodborst, groenling, kokmeeuw, waterhoen, merel, torenvalk, ekster, kramsvogel, zwarte en rode wouw,buizerd

Ree

Donderdag 3 maart 2016

Wakker worden in Charroux met zon en veel vogels met een koude wind, na het ontbijt met de koffie in de hand gevogeld naast de camper (wat wil een vogelaar nog meer).

20160302_185642+

Genoten van de groene specht  en een paartje torenvalk op de toren van de abdij die erg lief voor elkaar waren.  De man sperwer kwam ook langs maar de stoere man torenvalk joeg hem weg en ging gauw terug naar het vrouwtje, ondertussen was de koffie bijna koud gauw opgedronken en weer op pad richting

Bordeaux  via de oude Route National de ochtend van mooi met zon maar bij de lunch kwamen dikke wolken en begon het te regenen en is niet meer gestopt, Bordeaux voorbij gereden naar een koffie stop in het plaatsje Pont a Brac een erg mooie plek waar ook een serviceplaats voor camper is daar zat een zwarte roodstaart man mooi op kleur zittend op een druivenstam.

Door gereden naar Spanje naar een plaatsje  St Jean de Juz een erg drukke route en heel veel harde regen.  We hebben weer een prachtige camperplaats Hondarribia/ Guadalupe gevonden bij een fort ,om daar te komen heeft Kees zijn eerste  haarspeldbochten de berg op met de camper gedaan, de eerste ging goed  en gelukkig ging het passeren van de enorme vrachtwagen ook goed, ik (els) zat hem wel even te knijpen.

Morgen richting Extremadura , weer een mooie route en als het goed is minder regen. We rijden naar Plasencia onze eerste echte camping met wifi en douche.

Waarnemingen:Groene specht , sperwer, torenvalk, koolmees,  pimpelmees, roodborst, vink, groenling, houtduif, huismus, zwarte wouw, ekster en zwarte roodstaart

Zwarte Geit of Gems met lange naar achteren horens

Vrijdag 4 maart 2016

Gisterennacht  rond half 1 weggereden van de camperplaats de plaats wordt dus gebruikt als racebaan voor jongeren, terug gereden naar het dorp en daar bij andere campers gestaan en heerlijk geslapen.

We hebben de oude route de sollei gereden in de ochtend lekker droog maar een heftige wind.

Onderweg een enkele stop gemaakt voor de lunch op een parkeerplaats en de volgende stop was voor de fietshoes die de harde wind niet aankon gelukkig nu niet de verplichtte plaat verloren rond 19.00 uur aangekomen op de camping La Chopera (wat een boomsoort betekend en niet het logo van een ijsvogel is ha ha ).

20160305_190515

Wat een mooie camping en veel vogels en we werden gelijk verwent met een dwergooruil  die bij de buren in de boom zat. De buurman uit zijn camper met een zaklantaarn (ook een vogelaar) hierdoor vloog de dwergooruil weg, gelukkig hoorde hem later weer.

Waarnemingen: ekster, boomklever, buizerd, zwarte kraai, zwarte spreeuw, slangenarend, vale gier (25) , aalscholver, ooievaar, zwarte wouw, torenvalk, rode wouw en  een prachtige biddende grijze wouw .

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Fanny:
    5 maart 2016
    wel een beetje jaloers hoor al gun ik jullie het van harte. Prachtig wat jullie al gezien en beleefd hebben en jullie zijn nog niet eens een week weg. Dat beloofd nog wat. Ik reis gezellig op mijn bank met jullie mee.
    pas goed op elkaar.
  2. Johan Idema:
    Hoi Kees en Els,
    Heerlijk om jullie belevenissen zo te kunnen volgen.Ook al die foto's
    Ik ging er even voor zitten met een Frans wijntje, maar binnen de kortste keren zitten jullie al in Spanje. Leuk zeg die grijze wouw.
    Ik kijk uit naar het volgende reisverhaal

Geniet er van.
    Groeten uit een koud Nederland,
    Johan
  3. Winfried:
    Hoi Els en Kees
    Dat hebben jullie snel gedaan, nu al in Spanje. Volgens mij zijn jullie op weg naar Portugal :) . mooie soorten, leuk zeg drie soorten wouwen. Jullie kunnen nog heel wat trekvogels tegen komen die op weg zijn naar het noorden.
    Veel plezier, vandaag was hier moom zonnig dus het adoptiegroen aangepakt met een kuub houtsnippers voor de paden.
  4. Nico en Nelly:
    5 maart 2016
    Snel hoor, nu nog wat vaster weer en door gaan met geniten.
  5. Erna:
    Hoi Els en Kees,
    Wat leuk om jullie reis te kunnen volgen. Alles op mijn gemak vandaag gelezen en genoten van alle foto's en wetenswaardigheden! Ik ga nu slapen wat zie dat het al over één uur is. Als jullie van plan zijn naar Portugal door te gaan kom ik wel even langs als gids in de Portugese taal hi, hi.
    Lieve Groet.
  6. Marja:
    6 maart 2016
    Hoi wat eeb belevenissen al en regen was er inderdaad overal!! Ook bij ons dus!
    Gauw naar Portugal daar wordt het mooi weer en 18 gr vandaag volgens de weerberichten!
    Veel plezier samen xx
  7. Wilma Noort:
    Ha globetrotters,
    jullie zetten er wel de sokken in. Op naar de warmte, weg met die winterjassen en ijsmutsen! Nog even het gas erop en je zit in Marokko......
    Kun je ook berberapen spotten!
    Lieve groet Wilma
  8. Lia Roggeveen:
    6 maart 2016
    Lieve beiden, Leuk verslag ondanks de ☔ (regen) & gebrekkige ( water) aansluitingen. Geniet van alles op jullie pad! Liefs van Oscar & Lia vanuit de Siërra de Grazelema, de vale gieren zijn al op de wieken. Grijze gors & Zwarte tapuit zijn hier talrijk! Cultureel warm aanbevolen: Granada,Alhambra, Ronda & Sevilla
  9. Pa en ma:
    6 maart 2016
    Leuk verslag , veel liefs en blijf gezond.dikke kus.
  10. HesterM:
    6 maart 2016
    De kop is er af! Weet nu al dat ik ga genieten van jullie avonturen! Fijn dat jullie zo uitgebreid verslag doen voor de achterblijvers... Liefs!
  11. Robert de Groot:
    6 maart 2016
    Mooi, soms moet je de plannen aanpassen aan de omstandigheden. Gelukkig ben je nog steeds dicht bij huis en kan je er makkelijk nog vaker naar toe. Hoe verder je gaat, des te nauwkeuriger moet je plannen. Gelukkig voor de hele wereld, heb je het (on-)weer niet in bedwang. Anders voerden we daar ook nog oorlog over. En een Grijze Wouw in Europa, ben ik wel een beetje jaloers op. Reisplezier gewenst.
  12. Willy Hollander:
    6 maart 2016
    Heerlijk om jullie avonturen te lezen vanuit een warme kamer .
  13. Roel:
    Hallo Els, Kees
    Zo de reis is begonnen. We hebben geen vogel kennis maar krijg het idee dat we de komende tijd daar meer over komen te weten. Leuk hoor. Jullie gaan wel snel. Kun je geen kaartje bijvoegen waarop de route te zien is. Nu nog veel plezier en wel af en toe pauze nemen, net zo als in het verleden op het werk. Groet Conny en Roel
  14. Robert:
    7 maart 2016
    Ha Els en Kees,

Aan de hand van jullie lijstjes lekker nieuwe soortjes leren!
    Veel plezier, groeten, Robert
  15. Leon van den berg:
    7 maart 2016
    Als jullie een paar dagen later waren weggegaan had ik jullie afgelopen weekend in Lokeren kunnen ontmoeten:-) Zat de hele tijd in Oost Vleteren.Ook een bijzonder gebied, niet in de laatste plaats door de slagvelden van de eerste wereldoorlog in de nabijheid. Helaas ook hier vele regen dus weinig vogels gezien.
  16. Wil fraikin:
    11 maart 2016
    Hoi beidjes leuk allemaal. Misschien is een verloopnippeltje iets om de moeilijkheden te verhelpen. Ik was in Haarlem oppassen. Geniet samen en tot horens liefs Wil