Camperreis van 5 mrt tot 15 mrt

17 maart 2016 - Cáceres, Spanje

de route van de eerste 5 dagen:

20160305_route 1e 5 dagen214256

Het heeft even geduurd maar niet overal is er wifi of is deze goed genoeg om de foto's te uploaden. Maar het is gelukt. Hierbij het vervolg:

zaterdag 5 maart 2016

Heerlijk geslapen wat een rust en wakker geworden door het echtpaar grote bonte specht die een soort paringsritueel aan het doen waren met om de beurt roffelen, de man  zat een paar takken lager en bleef ritmisch roffelen op de tak tot de vrouw die op het hoogste puntje zat terug roffelde.

Grote bonte specht

We hebben het gedigiscoopt en gefilmd heerlijk om weer te doen.

Na de afwas en de koffie eerst in het dorp boodschappen gedaan en eindelijk de oplossing gevonden voor het schroefdraadnippel voor het vers water , we moesten wel de hele kraan kopen ik heb in Nederland nog nooit een koudwaterkraan gekocht voor €1.80 .Daarna zijn we vertrokken naar de Gieren rots in de Montfraque waar de gieren al op ons zaten te wachten , de parkeerplaats was vol dus doorgereden naar de parkeerplaats van het klooster van Montfraque en hebben we de wandeling naar boven gemaakt en genoten van de gieren en het uitzicht.

20160305_Montfraque20160305_Klooster Montfraque20160305_Gierenrots

Via de berg achter het klooster naar beneden gewandeld een lange maar mooie wandeling, bij de brug uitgerust en daarna teruggelopen over de weg ,een beetje saai ,maar de gierenrots blijft mooi. Vanaf de gierenrots naar de camper gelopen via een klein bergpadje waar een zwartkop zich liet zien en horen. Terug op dezelfde camping stond er een Engels echtpaar met hun camper en hadden hetzelfde schroefdraad probleem en konden we ons moertje met tuitje uitproberen en het werkt hij blij en wij blij.

Waarnemingen: grote bonte specht, Europese  kanarie, zwarte spreeuw, roodborst, groenling, boomklever, tjiftjaf, houtduif, huiszwaluw, ooievaar, boerenzwaluw, blauwe ekster, kuifleeuwerik, rotszwaluw, vale gier, monniksgier en grasmus

zondag 6 maart 2016

Vanochtend uitgeslapen ,de wekker gebruiken we niet meer we worden vanzelf of door de vogels wakker. Langzaam aan zijn we aan het onthaasten, na ontbijt en douche vertrokken op zoek naar de waterspreeuw, dit is een prachtige bergroute naar Granganta la Olla en net na het dorp is een waterval waar de waterspreeuw broed. Het was even zoeken omdat de waterval zwaar en heftig is geworden en daardoor waren de waterspreeuwen verder beek afwaarts gegaan.

Waterspreeuw

Een prachtige wandeling en 2 waterspreeuwen kunnen filmen en fotograferen , na de koffie uitgezocht waar we gaan overnachten , het is Trujillo geworden op camperplaats Plaza de Toros weer wat zuidelijker en warmer ,14 graden,  het gaat de goede kant op. Bij aankomst vlogen de kleine torenvalken en zwarte spreeuwen  om onze oren, Kees vloog met zijn kamera de camper uit om ze te fotograferen.

Kleine torenvalk (2)Kleine torenvalk (3)

Rond de Toros 20160307_Trujillo place de Toroz

gewandeld daar ontmoeten we een pools echtpaar die ook vogelaars zijn. Een gezellig praatje in het Engels en samen naar de kleine torenvalken kijken. Terug naar de camper om eten te koken, dit moest uit de voorraad omdat we vergeten waren dat in Spanje alle winkels op zondag dicht zijn (leerpuntje wat zijn we toch verwent). Na het eten kwam  de Nederlandse buurman even buurten en gaf ons wat leesbladen die zij al hadden uitgelezen. (toch aan de Linda). Deze mensen camperen al 20 jaar en zijn nu in de 70 en hadden hun baan hiervoor opgezegd en hun huis verkocht. Ze genieten er nog steeds van ondanks dat ze nu vanwege hun leeftijd weer een appartementje in Nederland hebben gekocht en toen zijn ze na het inrichten toch weer op pad gegaan.  We kregen nog wat tips en na de afwas naar boven gelopen naar het beroemde plein Plaza Mayor( Calle Garcia de Paredes)

20160306_Trujillo-kerk

waar we vorig jaar de kleine torenvalken hadden gezocht en die daar toen niet zaten . Ook zijn we hier geweest met een buitenlandreis van de Vogelwerkgroep Zoetermeer. In een klein winkeltje een fles wijn gekocht en lekker gewandeld.

Waarnemingen: zwarte spreeuw, dwergooruil (nacht), huismus, blauwe ekster,  grote gele kwikstaart, merel, gaai, Europese kanarie, zwarte roodstaart, houtduif, grijze gors, waterspreeuw, rode wouw, witte kwikstaart, roodborst, zwartkop, blauwe reiger, zwarte wouw.

De grijze gors zat boven op de berg op de weg en in de bomen.

maandag 7 maart 2016

Het regende bij het ontwaken maar na het ontbijt en de afwas was het droog en zijn we lopend op zoek gegaan naar de supermarkt natuurlijk het verkeerde straatje in gelopen (ja Kees je had gelijk).

Lekker door de stad gelopen en toen terug naar de camper en na de Koffie met de camper naar de supermarkt. Een binnendoor route naar het natuurgebied Embalse de Arrocampo  gereden prachtig en geen auto`s op de weg dus heerlijk gevogeld met veel blauwe ekster, kuifleeuweriken en rode wouw. Bij Arrocampo aangekomen  was de beheerder weg en dus geen sleutel van de vogelhutten geen probleem zonder hutten genoeg te zien , de boerenzwaluwen vlogen om onze oren en een meter van ons vandaan een oeverloper die zich niet wilde laten fotograferen maar de purperkoet gelukkig wel en hier door het gebied gezworven  en genoten van de grauwe gors zingend, roodborsttapuit man en vrouw.

Purperkoet

Koereigers bij de koeien en in het meer op de palen aalscholvers en ooievaars. Leuk was de fitis die ons steeds vooruitvloog en de cettizanger liet weten met zijn harde zang dat hij er is. Boven ons hoofd vlogen laag twee monniksgieren  en een vale gier en een ooievaars in een luchtbel.

En gelukkig ontbrak het graszangertje niet, die zijn parachute vlucht liet zien gepaard met zang. Bij de laatste hut zaten 2 dodaars en een drietal vechtende purperkoeten dus onze wandeling kon niet meer stuk.  Terug in de camper zijn we nog omgereden voor hut 5, daar zat vorig jaar een ooievaar heel laag te broeden maar nu was het nest nog leeg.

Teruggereden naar  Trujillo naar dezelfde camperplaats op Plaza de Toros ,ondertussen etenstijd dus koken en na het eten naar het bovengelegen kasteel gelopen om de zonsondergang te zien en te fotograferen.

20160307_Trujillo Kasteel20160307_Trujillo plein

Bij terugkomst een praatje met de buren en dag is weer voorbij, hoewel de vaten ons nog stond op te wachten.  Morgen naar de steppe , op zoek naar de grote en kleine trap, dus vroeg op. Helaas toch de wekker zetten.

Waarnemingen: zwarte spreeuw, ooievaar, kleine torenvalk, Europese kanarie, huismus, ekster, kuifleeuwerik, roodborsttapuit, rode wouw, vink, wilde eend, blauwe reiger, grote zilverreiger, blauwe ekster, boerenzwaluw, kleine zilverreiger, Cettiezanger, rotszwaluw, houtduif, merel, zwarte wouw, oeverloper, purperkoet, meerkoet, waterhoen, graszanger, grauwe gors, fuut, aalscholver, putter, bruine kiekendief (vrouw), fitis,  Spaanse mus, tjiftjaf, Turkse tortel,  dodaars.

dinsdag 8 maart 2016

De zon kwam bij het geluid van de wekker en gauw nog even de kachel aan  en bij het  ontbijt hoorde we de kleine torenvalken al roepen.

De zon  schijnt volop maar het is nog fris, de steppe route begon ten zuiden van Trujillo we reden nog geen 5 minuten op de weg of er landen een prachtige monniksgier en deze vanuit de camper gefotografeerd , gelukkig maar want het wandelpad opgelopen met al onze apparatuur maar de vogel was gevlogen.

Monniksgier

Er zat wel een  Iberische klapekster , blauwe rotslijster en een rode patrijs , dus je hoort ons echt niet klagen. Geen grote of kleine trap gezien ,wel jammer ,vorig jaar ook al niet en we horen van andere vogelaars dat het in Spanje steeds moeilijker wordt om er een te vinden, het zelfde geld voor de kleine trap.  Maar de route blijft de moeite waard want wie ziet er nu op een dag 6 steenuilen? Wij dus.  Het gebied is al prachtig om doorheen te rijden en nu zeker alles is groen en veel bloemen en al wat vlinders.

Vogels hebben natuurlijk onze extra aandacht en discussies over wat voor vogel het is ook. Het houd ons beide scherp. Bij de witbuikzandhoen zaten ook kieviten en dit gaf de nodige verwarring en blijk je beide gelijk te hebben ha ha. Ook zagen we grote groepen goudplevieren , prachtig.  In de middag gingen de ooievaars in een thermiek bel de lucht in , geweldig. Overal zagen we gieren vooral de vale.

Om drie uur waren we moe en voldaan en zijn we onze camping in Caceres op gaan zoeken. Wat een leuke camping, we hebben een eigen soort huisje met douche en toilet er staan al heel veel campers.

Lekker in de wasruimte  de was in de machine en daarna in de droger en onze camper weer schoon.

Morgen rustdag en gaan we Caceres  het Unesco  erfgoed bekijken

Waarnemingen: vink, grauwe gors, ekster, kleine torenvalk, zwarte spreeuw, houtduif, kuifleeuwerik, kalanderleeuwerik, merel, Europese kanarie, Spaanse mus, monniksgier, Iberische klapekster, blauwe rotslijster, rode patrijs, hop, roodborsttapuit, putter, kleine zwartkop, Turkse tortel, boerenzwaluw, roodstuitzwaluw, blauwe reiger,  steenuil (6), graszanger, graspieper, goudplevier, kievit, kwartel, fitis, ijsvogel, wilde eend, putter, slobeend, wintertaling, krakeend, watersnip, geelpootmeeuw, aalscholver, kleine mantel meeuw, blauwe ekster

woensdag 9 maart 2016

Uit ons zelf wakker geworden en het is bewolkt maar droog en maar 6 graden , een beetje fris dus. Na het ontbijt naar het oude centrum gewandeld , blijk je het eerste deel langs de weg te moeten lopen. Maar de temperatuur is heerlijk om te lopen en na ongeveer 5 kilometer zijn we eerst koffie gaan drinken ,een heerlijk bakkie voor €1,- , waar heb je dit nog? Hierna het oude gedeelte in gelopen met erg leuke smalle steegjes. Bij de eerste kerk stonden heel veel mensen want hier was een begrafenis waar we respectvol omheen gelopen zijn en omhoog geklommen voor een mooi uitzicht.

20160309_Cacares kerk20160309_Cacares standbeeld

Wel jammer dat er overal auto`s mogen rijden en parkeren . Ook de place Mayor is erg mooi en schoon en hebben daar geluncht, een tostas Solmon, nou niet te vergelijken met onze tosti’s maar  heerlijk op zijn Spaans. Langzaam weer de stad uitgelopen via een soort promenade stoep die ineens ophield en op de doorgaande autoweg uitkwam , maar dankzij Kees zijn wandel navigatie en weten welke kant je ongeveer op moet zijn we via een scholencomplex weer op de weg naar de camping  gekomen. Duidelijk is wel dat de Spanjaarden niet veel buiten de stad wandelen . Moe maar na een mooie dag weer terug in de camper lekker gelezen en Kees de route voor morgen gemaakt . Ik heb vandaag geen vogelsoorten bij gehouden dus morgen weer.

Morgen gaan we naar 2 stuwmeren  bij Merida gelukkig weer vogelen.

Donderdag 10 maart 2016

Vandaag vogeltocht naar Cornalvo en Los Canchales  twee stuwmeren in het natuurpark tussen de vlaktes van de Guadiana rivier en de uitlopers van de Sieras van San Pedro en Montanchez. Een hele mooie tocht met afwisselende begroeiing richting Merida  en onderweg veel vogels maar op de stuwmeren weinig vogels. Bij het eerste stuwmeer Cornalvo geluncht en vanuit de camper waren de zwartkop man en vrouw en de kleine zwartkop goed te zien en te fotograferen.

kleine zwartkop (2)

De Europese kanarie is volop aanwezig.

Europese kanarie

Bij het tweede stuwmeer Los Canchales een mooie wandeling naar het meer gemaakt waar we de boomklever mooi in de steeneik zagen.

Boomklever

Daarna nog even bij het informatie centrum wezen kijken waar een uitleg van het gebied te zien was.

Rond  3 uur onze camping in Merida opgezocht en staan in een eucalyptusbos met daaromheen dennenbomen een vogelparadijs met heel veel Europese kanarie , huismus en groenlingen enz.

De eigenaar houdt ook kippen en honden en ook 2 paarden dus erg leuk om hier te staan.

Haan

Waarnemingen: huismus, blauwe ekster, kuifleeuwerik, roodborsttapuit, zwarte roodstaart, kalanderleeuwerik, ekster, ijsvogel, rode wouw, vale gier (25), grauwe gors, merel, Europese kanarie,  zwarte specht, boerenzwaluw, ooievaar, buizerd en 2 raven vechtend met elkaar, kleine torenvalk, koereiger, zwarte spreeuw, Turkse tortel, witte kwikstaart, kleine zwartkop, zwartkop vink, aalscholver , kleine mantelmeeuw, fuut, hop, houtduif, groenling, rotszwaluw,huiszwaluw, wilde eend, graszanger, boomklever, oeverloper en Cettiezanger .

vrijdag 11 maart 2016

Vandaag op de fiets het plaatsje Merida bezocht maar we moesten wel de berg op en dat was goed te doen.

De binnenstad  is erg toeristische  vanwege de Romeinse resten van de stad en het museum wat veel mensen trekt ,

20160311_Merida amfi theater20160311_Merida theater

wij zijn doorgefietst naar de  Guadiana rivier en daar langs gefietst, heel mooi met veel vogels en hier de huiszwaluwen onder de brug gefilmd.

Huiszwaluw

Vandaag geen vogelsoorten bijgehouden en rond twee uur waren we weer terug en heerlijk in de zon zitten lezen, het was een heerlijke dag.

zaterdag 12 maart 2016

Kees had een route gemaakt zoveel mogelijk langs de Guadiana rivier naar de stad Badajoz het is een mooie tocht , maar er stonden wel af en toe bordjes dat hier alleen geautoriseerde (vergunning) mag rijden. Na aanwijzing van Spanjaarden zijn we er toch opgegaan en het waren de mooiste stukjes en hebben gelukkig niemand gezien maar wel 2 steltkluten en nog veel meer.

KlapeksterKlapekster (2)

Rond 12.30 in Badajoz aangekomen op een camperplaats pal aan het park met de rivier . Het is een parkeerplaats alleen voor autocaravana (kampers) maar helaas probeerde de plaatselijke bevolking hier ook te parkeren omdat de grote parkeerplaats vol was.

20160312_Badajoz camperplaats20160312_Badajos park

Wat een drukte het is zaterdag en mooi weer (18 graden). Een prachtig wandelpark maar er wordt gehandhaafd dus er werden parkeerbonnen uitgedeeld. Na de lunch de fietsen van de camper af en zijn we langs de rivier gefietst naar de monding op de grens met Portugal. We werden verrast door helenafazantjes  , lepelaar, kwak, purperreiger ,ralreiger en nog veel meer.

Sint HelenafazantjesRalreiger

Het was 10 km heen en weer 10 km terug en hiervan was ongeveer 2 kilometer wanderlpromenade en daarna werd het heerlijk rustig met alleen wat visser.

Halverwege was een soort dam met een waterval waar heel veel te zien was.

20160312_Badajoz stuw20160312_Badajoz rivier (2)20160312_Badajos uitzicht Portugal

Bij de monding was het weer druk met vissers en families erg leuk en ook een praatje gemaakt.

Na het avond eten nog een wandeling de andere kant van de rivier op en daar vlogen grote groepen koereigers , zwarte ibissen en kwakken naar hun slaapplaats , wat een mooi gezicht was dat en als toetje nog wat Alpengierzwaluwen, wat baalde Kees dat hij zijn cameral niet bij zich had, morgen nieuwe kans .

Er vlogen ook 2 soorten vleermuizen ( geen verstand van) een soort was erg klein en had een hele snelle vleugelslag en kwam maar langzaam vooruit (leek wel een mislukte kolibrie).

Als het donker wordt lopen er veel mensen vanuit het park voorbij die weer naar huis gaan.

Waarnemingen: zwarte roodstaart, kleine zilverreiger, ekster, Europese kanarie, kuifleeuwerik, Turkse tortel, zwarte spreeuw, graszanger, witte kwikstaart, blauwe reiger, Cettiezanger, wilde eend, vale gier, monniksgier, huiszwaluw, fitis, tjiftjaf, witgat, blauwe ekster, fuut, klapekster, aalscholver, ooievaar, waterhoen, putter, buizerd, grauwe kiekendief vrouw, roodborsttapuit, boerenzwaluw, grote zilverreiger, steltkluut,hop, watersnip,grote bonte specht, grauwe gors, rode patrijs, rode wouw, ralreiger, purperreiger, kokmeeuw, kleine mantelmeeuw, helenafazantje, zwarte ibis en ijsvogel

(Ik maak nog een soortenlijst per land )

zondag 13 maart 2016

Vandaag zijn we op de camperplaats gebleven en hebben bij elkaar 35 kilometer gefietst. Heel relaxed steeds stoppend om te vogelen en er is zoveel te zien, het balts gedrag van de Cettiezanger (zie ook de video) was schitterend en door ons nog nooit gezien.

Cettiezanger baltsend

Overal in de struikjes en op de grond helenafazantjes,  wat een feest.

Bij de waterval een leuk gesprek met ook in vogels geïnteresseerde mensen en dat ze door de telescoop mochten kijken dat vonden ze geweldig.  Wat een mooie rivier en vogelgebied maar wat jammer dat de vissers en dagjes mensen zoveel troep achterlaten.  Na de eerste fietstocht  gegeten en een kleine siësta gehouden en daarna weer op pad voor de Alpengierzwaluw en gelukkig ze waren er weer. In eens zag ik (Els) de zwarte ibissen landen voorbij de brug en bleek dat daar de slaapplaats te zijn voor de zwarte ibissen , koereigers en kleine zilverreigers.

20160313_191700

Drie woudaapjes man zaten achter elkaar aan en daardoor voor ons goed zichtbaar. Het werd te donker om nog te fotograferen en zijn toen terug gegaan naar de camper .

Woudaap

De fietsen weer op de camper geplaatst en klaar voor het volgende avontuur.  We staan met 6 campers 1 Duitser 3 Spanjaarden en 2 Nederlanders. Ook hebben we nog wat van de cultuur gezien vandaag , er was een processie aan de gang ,zeer indrukwekkend en we mochten niet filmen of fotograferen en hebben dat ook uit respect niet gedaan.  En ervoor was er een marathon  die we hebben ze toegejuicht . Het was een erg leuke dag met volop zon en we genieten.

Waarnemingen: Aalscholver, wilde eend, kleine zilverreiger, graszanger, Europese kanarie, Cettiezanger, helenafazantje, waterhoen, zwarte ibis, blauwe reiger, huiszwaluw, boerenzwaluw, roodstuutzwaluw, Alpengierzwaluw, knobelzwaan, oeverloper, kleine plevier, graspieper, gele kwikstaart, fitis, tjiftjaf, kleine mantelmeeuw, geelpootmeeuw, kokmeeuw, ijsvogel, zwarte spreeuw, huismus, merel, steltkluut, grote zilverreiger, kneu, putter, woudaap, hop en dwergarend.

maandag 14 maart 2016

Vandaag een reisdag, eerst hebben we nog de vlaktes van la Albuera bezocht maar dat viel wat tegen. Erg veel nieuw landbouwgebied in ontwikkeling Dit komt niet ten goede voor de grote en kleine trappen  (voor de niet vogelaars, dit zijn vogels van het soort hoen maar dan heel groot). Grote trap hebben we niet gevonden maar wel 3 wegvliegende kleine trappen maar het was zoeken . Er was veel verkeer en er waren weinig stopplaatsen . Het tweede natuurgebied is een Natura 2000 gebied  LaDe meren en na wat zoeken één van de  ingangen gevonden en hier gewandeld naar de Gran Laguna , maar helaas was deze geheel droog en aan de begroeiing te zien al langer dan een jaar.

20160314_La Albuera droog meer20160314_La Albuera hutten

Het moet in verbinding staan met een stuwmeer maar die verbinding is er waarschijnlijk niet . Wel een erg mooi gebied met klapekster, blauwe ekster en hop. Van de hop ook een braakbal gevonden, zijn dieet bestaat vooral uit kevertjes en pissebedden  leuk om te bekijken.

Hop braakbal (2)Hop braakbal

Terug bij de kamper hoorde we een kuifkoekoek en hebben ze gelukkig ook gezien. Het was een paartje , Kees kon er een fotograferen in de bomen tussen de bladeren. Onze laatste gebied was de dehesa van Jerez.De route hebben we voor de helft gereden vanwege dat hier geen overnachtingplek of campings in de buurt is. Het is wel een erg mooi gebied en zijn we doorgereden naar Portugal waar we nu op een mooie camping staan in het plaatsje Serpa.

Het gaat erg goed en de camper doet goed wat hij moet doen, we genieten en slapen erg goed . We hebben nog niet veel buiten kunnen zitten maar wel veel buiten kunnen zijn. De temperatuur is heerlijk om te vogelen al wandelend of fietsend of met de camper natuurlijk.

Waarnemingen nog in Spanje: Huismus,ekster, huiszwaluw, roodstuitzwaluw, grauwe gors, kliene trap, graszanger, Buizerd, kuifkoekoek, kalanderleeuwerik, blauwe ekster, boerenzwaluw, kleine bonte specht, rotszwaluw, koereiger, rode wouw, zwarte wouw, witte kwikstaart ooievaar.

Waarnemingen in Portugal: klapekster,Turkse tortel,zwarte spreeuw, blauwe ekster, boerenzwaluw, koereiger, zwartkop, vink.

dinsdag 15 maart 2016

Vandaag is het wasdag en hebben onze handwasmachine uitgeprobeerd.

20160315_Serpa kees an de was

Op de camping is geen wasmachine maar toen we klaar waren en bij de Intermache (supermarkt) aankwamen stond daar buiten een volledige wasmachine met droger, haha van de droger gaan we nog gebruik maken.Het weer is droog en een lekkere temperatuur om wat te doen maar de zon schijnt niet vandaag. Na de lunch naar het historisch centrum gewandeld en naar boven naar het kasteel gelopen, leuke straatjes en kleine huisjes die nog gewoon bewoond zijn. Ook nog een Fanny huisje gevonden.

20160315_Serpa dak20160315_Serpa straatjes (3)20160315_Serpa straatjes (2)20160315_Serpa centrum

Een plaatselijke hond hield ons gezelschap maar gelukkig ging hij later mee met andere toeristen.

20160315_Serpa citroenboom20160315_Serpa citroenboom (2)

Morgen weer op pad .

1. Pa en ma:
    18 maart 2016
    Goede weeergave vav de reis.groetjes pa en ma
  2. Bob de lange:
    18 maart 2016
    Om de Gotetrap te zien moet je Cacares de verharde weg verlaten (eigen risico!) en de onverharde boerenpaden volgen. Ik heb daar groepen van tientallen zien vliegen
    In Nederland heb eenmaal een groteTrap gezien die in oostelijke richting over A4 vloog bij Voorburg. Heel krachtige korte vleugelslag
  3. Nico en Nelly:
    18 maart 2016
    Mooi verslag, jullie genieten lekker, nu nog iets warmer. Geniet ze.
  4. Robert de Groot:
    18 maart 2016
    Mooie lijsten, je loopt zo wel kans op een overdosis. Opletten, het kan gaan vervelen. Overigens op 6 maart neem ik aan: Dwerg OOR uil. Anders hadden jullie een eerste voor Spanje. Geniet.
  5. Annemieke Fresacher:
    18 maart 2016
    Fantastisch wat jullie allemaal zien. Ik geniet volop mee. Enorm wat jullie al hebben gezien in relatief korte tijd. Hier ben ik als beginnend vogelaar al blij met een eksternest in mijn achtertuin, een gespot ransuilpaartje en een paar roffelende bonte spechten in het Hoekstrapark! Kijk uit naar jullie volgende verslag!
  6. Ellen:
    18 maart 2016
    mooie foto's hoor en wat een leuk avontuur.
    Er zitten weer koolmeesjes in jullie hokje aan de muur boven jullie slaapkamerraam. leuk om te zien.
  7. Mia:
    18 maart 2016
    Potdorie, ik werd bij het lezen "vreselijk jaloers"!
    Maar wat is een Fanny huisje?
    Ik is de griep bij Peter over en ik zit in de laatste vaste hoestbuien, maar dat sluit wel! Lieve groet:
    Mia
  8. Leon van den berg:
    18 maart 2016
    Leuk om dat allemaal te lezen. neem aan dat jullie in Trujillo ook het beroemde standbeeld hebben gezien. Het is de geboorteplaats van Francisco Pizarro, conquistador van Peru, en van Francisco de Orellana, ontdekker van het Amazonebekken. Een standbeeld van Pizarro, gezeten op zijn paard, staat op de Plaza Mayor van Trujillo.
  9. Willy Hollander:
    Jeetje Els en Kees,
    Bij het lezen van jullie verhalen en het zien van alle mooie foto's begon er bij mij als "huismus" toch heel diep van binnen ineens iets te kriebelen. Wout en ik moeten maar weer eens gauw als motormuis op pad:).
    Enne..... jullie krijgen wel een berenconditie met al die wandelingen.
    Super leuk om te lezen.
    liefs Willetje:)
  10. Paul:
    18 maart 2016
    Leuk met jullie mee te reizen op deze manier en te lezen dat jullie inmiddels in Portugal zitten.
  11. Fanny:
    18 maart 2016
    oooo wat gaaf allemaal. Niet alleen de waarnemingen maar ook de landschappen, de dorpjes, kloosters etc. Het doet me denken (heimwee) aan onze vogelreizen met de vwg. Wat een zege dat jullie dit kunnen doen.
    Ik heb gele viooltjes in huis gehaald om ook wat zonnigs te zien.
  12. Dalene en Rob:
    Beste Els en Kees!
    Mooi verslag en wat een vogelsoorten. Ik moet uren wachten op een enkele ijsvogel :-(
    Mede namens Dalené ( momenteel in Zuid Afrika) bedankt voor het gedetailleerde verslag met de mooie foto's. Geniet van jullie reis.
    Hartelijke groet, Rob
  13. Marja:
    18 maart 2016
    Mijn vorige reactie verscheen niet. Foutje?!? Ik mis de video's (Cetti's zanger). Doe ik iets fout?
  14. Marja:
    18 maart 2016
    Fijn om weer wat van jullie te horen en te zien.
    Zo te zien bevalt het tot nu toe goed om zo heerlijk te reizen.
    Prachtige foto's weer.
    Op naar de zon en warmere temperaturen, veel plezier en lekker genieten!!
    Liefs van ons x
  15. Roel:
    18 maart 2016
    Leuk en gedetailleerd verslag om te lezen en jullie zo te volgen op de reis. Zo te lezen bevalt het vrije leven jullie goed. Nog veel kijk plezier, dan heb ik het ook via het reis verslag. Mooie foto's. Groeten Conny en Roel
  16. Greet Laauw:
    Els en Kees,
    echt geweldig de foto's, de verhalen, ik leef helemaal mee. Greet
  17. Wil fraikin:
    19 maart 2016
    Schitterend wat jullie allemaal beschrijven, maak je niet te moe. Het is nog veel werk om alles bij te houden. Jullie hebben al veel gezien. Ik heb vandaag een bridgedrive gehad. Was ook leuk 1e geworden in de b-lijn liefs Wil
  18. Nel en Frans:
    22 maart 2016
    Hoi Els en Kees,
    Je verslagen zijn leuk om te lezen! Jullie genieten er duidelijk van!
    Ook wij weten niet wat een Fanny huisje is.
    Veel vogel- en reis plezier verder!
    Groetjes uit Bergentheim